گفتگو با یک مقام مسئول؛

آمار واقعی کارگر غیربومی در استان چقدر است؟

بحث کارگر و نیروی شاغل غیربومی در استان یزد از قدیمی ترین و در برهه ای از زمان جزو مسائل جنجالی در استان یزد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از هفته نامه پرگار، بحث کارگر و نیروی شاغل غیربومی در استان یزد از قدیمی ترین و در برهه ای از زمان جزو مسائل جنجالی در استان یزد است. ماجرا از آنجا شروع می شود که برخی صاحب نظران، مدیران اسبق و سابق استان را به عدم آینده نگری در توسعه همگن در یزد متهم می کنند ومعتقدند عدم برنامه ریزی و کنکاش مناسب باعث شده برخی صنایعی در یزد ایجاد شود که نیاز به کارگر ساده دارد و همین مسئله موجب شده تا نیروی کار ساده از استان های همجوار به یزد مهاجرت کند و استان یزد و خصوصا شهرهای صنعتی و نیمه صنعتی را با بحران های اجتماعی و اصطلاحات آفت های زیرپوست شهر مواجه کند. از طرفی این عدم برنامه ریزی موجب شده تا نیروی تحصیلکرده و نخبه یزدی امکان کار در یزد نداشته باشد و مجبور به مهاجرت یا فعالیت در شغلی غیر از رشته تحصیلی اش داشته باشد. هرچند مسئولان و برنامه ریزان این بحث اصرار دارند این مسائل جزو ذات صنعتی شدن یک استان است و برخی آمارهای ارائه شده نیز غیر واقعی است. با این پیش فرض به سراغ مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد رفته ایم تا آب پاکی را در خصوص کارگران غیر بومی در استان جویا شویم. هرچند برخی معتقدند آمارهای رسمی با واقعیت های جامعه متفاوت است با این حال این عدد و رقم ها پایه برنامه ریزی های استان قلمداد می شود و دانستن آن به همگان برای تحلیل ونظر کمک خواهد کرد.
۷۵درصد جامعه کارگری یزد غیر بومی است!
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در گفتگو با خبرنگار هفته نامه پرگار در خصوص اینکه « چند درصد شاغلین استان یزد، بومی هستند؟» می گوید: در استان یزد در حوزه مشاغل تخصصی، ۹۵ درصد کارگران بومی هستند، ولی در زمینه مشاغل خدماتی و کارگری ساده با کمبود نیرو مواجه است و ۷۵ درصد کارگران در این مشاغل غیربومی هستند و در مجموع مشاغل تخصصی و خدماتی و کارگری ساده، می توان گفت ۸۰ درصد جامعه کارگری در استان یزد بومی هستند.
فریبا آیت اللهی درباره دلایل جذب نیروهای غیر بومی در استان گفت: نکته قابل توجه در رویکرد توسعه استان، تلاش دست اندرکاران برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و رفع معضل بیکاری در استان می باشد. با این وجود بررسی های صورت گرفته نشان می دهد به دلیل بالا بودن سطح تحصیلات در استان و رتبه ۳ استان در شاخص نرخ باسوادی و نیاز مشاغل صنعتی و ساختمانی به نیروی کارگر ساده، رویکرد توسعه استان در راستای جذب جویندگان کار استان نبوده و عملا در خدمت جویندگان کار غیر بومی قرار گرفته است.

مهاجرت ۲۳ هزار یزدی نخبه به خارج از استان!
وی ادامه داد: بررسی تعداد مهاجرت صورت گرفته در دهه ۹۰ نشان می دهد حدود ۲۴هزار نفر از استان خارج و جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفربه استان وارد شده اند و استان یزد با توجه به خالص مهاجرت مثبت طی ۳۰ سال گذشته، یکی از قطب های اصلی مهاجرپذیر کشور محسوب می شود. از طرف دیگر، بررسی اطلاعات غیر رسمی نشان می دهد بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان یزدی در سطوح عالی، به دلایل مختلف از استان خارج شده اند که در صورت تغییر رویکرد استان به ایجاد فرصت های شغلی مناسب می توان روند مهاجرت نخبگان از استان را معکوس نمود.
آیت اللهی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی عمدتاً رغبتی به اشتغال در واحدهای صنعتی ندارند و حاضرند در رتبه ای پایین تر در ادارات دولتی فعالیت کنند.
وی در ارتباط با آسیب های ناشی از حضور جویندگان کارغیر بومی در استان، بیان کرد: بررسی دقیق این موضوع نشان می دهد به دلیل ورود مهاجر کارگری به صورت مجردی به استان، شاخص نسبت مرد به زن در استان با نسبت ۱۰۹مرد به ۱۰۰ زن در کل جمعیت و نزدیک به ۱۱۲مرد به ۱۰۰ زن در جمعیت فعال استان ( ۶۴-۱۵ سال)، اختلاف قابل توجهی با میزان استاندارد آن (متوسط ۱۰۴ مرد به ۱۰۰ زن در کشور) پیدا نموده و استان یزد بعد از استان بوشهر در جایگاه دوم قرار دارد.

آسیب های اجتماعی مهاجران غیرقابل وصف است!
این مقام مسئول، تغییر فرهنگ کار و تلاش را یکی دیگر از معضلات ورود نیروی کار غیر بومی به استان دانست و گفت: آسیب های فرهنگی ناشی از ورود مهاجر کارگری مرد و مجرد( با سطح تحصیلات پایین) به  استان نیز قابل تأمل می باشد، چرا که جوانان استان که به سختکوشی و پیگیری معروف بودند، به نوعی سطح توقعشان بالا رفته و تمایلی به انجام کار غیراداری ندارند.
وی ادامه داد: ساکنان شهرهای کوچک با رؤیاهای شیرینی که در سر دارند به شهرهای بزرگ و صنعتی مهاجرت می کنند، اما در قبال دست یافتن به این رؤیاها، گاهی ساکنان بومی این شهرها را در معرض خطرات ناشی از مهاجرت خود قرار می دهند که در برخی موارد، مانند ترکشی در کالبد فرهنگی و اجتماعی شهر فرود می رود.
۶۴ درصد زندانیان یزد غیربومی هستند!
مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در پایان تأکید کرد: رشد مهاجرت و سرازیر شدن افراد غیربومی برای کسب و کار به استان، موجب افزایش آسیب های اجتماعی در استان می شود، آمارهای موجود نشان می دهد ۶۴ درصد زندانیان استان غیربومی هستند.
آنچه این مقام مسئول بر پایه اطلاعات رسمی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد به عنوان مرجع رسمی بیکاری و اشتغال در استان ارائه کرد، حاکی است فقط ۲۵ درصد جامعه کارگری یزد، بومی است که با توجه به حجم بالای تعداد واحدهای صنعتی و جامعه خاص فرهنگی اجتماعی استان یزد، بحران های اجتماعی موجود در استان نقش اول را ایفا می کنند. هفته نامه پرگار از صاحب نظران، مدیران و کارشناسان استان در حوزه های اجتماعی برای پیگیری و ارائه نسخه ای برای حل مشکلات موجود در استان دعوت می کند در این زمینه نظرات ارزشمند خود را ارسال کنند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..