شناسه خبر: 68710
منتشر شده در مورخ: ۹۷/۱۰/۰۳
ساعت: ۰۹:۲۷
صنعت حمل و نقل هنوز موتور محرک توسعه بافق نیست
صنعت حمل و نقل در شهرستان معدنی بافق هنوز به سمت و سویی که موتور متحرکهای برای توسعه شهرستان باشد، نرفته و هنوز نتوانستهایم آثار شگرف حمل و نقل روی بازار شهر را رقم بزنیم.
به گزارش یزدی نیوز*محمد زادهرحمانی: حمل و نقل فرآیندی همزاد بشر است و بشر از بدو خلقت مجبور بوده که نیازها و مایحتاج خود را چه برای مسافتهای دور و چه برای مسافتهای نزدیک حمل کند ولی از نگاه تجاری، زمانی حمل و نقل شکل گرفت که گروهی از افراد برای حمل و انتقال مایحتاج دیگران از یک نقطه زمین به نقطه دیگر اعلام آمادگی کرده و شروع به فعالیت کردند.
آنها دو روش را برای این کار انتخاب کردند: نخست حمل و نقل زمینی و سپس حمل و نقل دریایی که حدود ۵ هزار سال پیش ایجاد شد و البته بعدها یعنی از یک قرن گذشته، حمل و نقل هوایی نیز به آن افزوده شد.
گرچه حدود ۹۰ درصد حمل کالای جهان در سالهای اخیر از طریق دریا اتفاق افتاده اما وقتی صحبت از حمل کالا و مسافر به میان آید، این حمل و نقل زمینی است که حرف اول را میزند و حدود ۹۰ درصد مسافر جهان را جابهجا میکند.
حمل و نقل، تمدن آفرین هم بوده است. اگر در مسیر جادههای معروف باستانی مانند جادههای ابریشم و ادویه دقت شود، مشاهده میکنید که تقریبا در هر ۳۰ کیلومتر، یک رباط، منزلگاه یا سکونتگاه ایجاد شده که تعدادی از این سکونتگاهها در طول زمان به شهرهای آبادی تبدیل شدهاند.
گفته میشود دلیل این فواصل ۳۰ کیلومتری به خاطر این است که کاروانها با محوریت شتر پس از طی طریق ۳۰ کیلومتر نیاز به توقف، باراندازی و استراحت دارند و امروزه هم شهر و آبادی دارای رونق است که در مسیر حمل و نقل باشد و بتواند همه یا قسمتی از خدماتی را که بخش حمل و نقل تقاضا میکند، عرضه و تامین نماید.
کشور ما ایران از دیرباز نقش عمده و بنیادی در حمل و نقل و تجارت جهانی داشته و مسیرهای ترانزیتی شمال – جنوب و شرق – غرب آن مکمل دریا و بنادر گشته است و مهمتر اینکه مسیر ترانزیتی شرق – غرب که از سرخس واقع درمرز ترکمنستان شروع شده و تا بازرگان و جلفا در مرز کشورهای ترکیه و آذربایجان امتداد مییابد، جایگزین مسیر باستانی جاده ابریشم گشته و نقش اتصال شرق دور با اروپا را ازطریق آسیای میانه و ترکیه بر عهده دارد.
و اما بافق، قرار گرفته در فلات مرکزی ایران و جنوب شرق استان یزد از هر دو شیوه پتانسیل حمل و نقل زمینی (ریلی و جاده ای) بهرهمند بوده و از حمل و نقل هوایی هم میتواند در آینده برخوردار باشد.
مدیران راه آهن اعلام میدارند که روزانه حدود ۳۲ درصد قطارهای باری کشور از پنج راه ریلی بافق عبور میکنند و بزرگراه در شرف تکمیل یزد – بافق نیز در روز به طور میانگین پذیرای هزار و ۷۰۰ کامیون است. اگر ظرفیت فعلی را به طرحهای در دست مطالعه و اجرای راه آهن شاهرود – بافق، دو خطه کردن راه آهن بافق – زرین شهر، محور در شرف تکمیل بافق – جوادیه، انار، شهربابک، سیرجان و بندرعباس، محور در دست اجرای بافق – بهاباد و نایبندان و محور در دست اجرای بافق- ساغند، چوپانان اضافه کنیم، متوجه خواهیم شد که بافق تا پایان برنامه ششم توسعه کشور چه جایگاهی در صنعت حمل و نقل به خود اختصاص میدهد.
البته باید بپذیریم که عایدی و درآمد شهرستان از حمل و نقل ریلی به اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کارخانجات تعمیرات لوکوموتیو و دو ایستگاه بافق و مبارکه محدود گشته و از حمل و نقل جادهای نیز به درآمد مستقیم صاحبان کامیونها و باربریها بسنده شده و هنوز به سمت و سویی که این صنعت به یک موتور متحرکه قوی در توسعه شهرستان تبدیل شود و مجتمعهای رفاهی بین راهی، واحدهای متعدد ارائه دهنده خدمات فنی و اماکن اقامتی خارج از مجتمعها را پشتیبانی و به حرکت در بیاورد نرفتهایم و اثر یا اثرات شگرف حمل و نقل روی بازار شهر را رقم نزدهایم.
بر این اساس ضمن خداقوت و تشکر از همه فعالان و دست اندرکاران این بخش، شاخصهای امروز صنعت حمل و نقل و اثرات و عواید آن را روی سایر بخشها و حوزههای شهرستان یادداشت کرده و به سمت و سویی میرویم که در هفته حمل و نقل سال آینده، تغییرات قابل توجهی را در این شاخص ها و نمودارها رقم بزنیم.
منبع:خبرگزاری مهر
بخش نظردهی بسته شده است..