شناسه خبر: 67981
منتشر شده در مورخ: ۹۷/۰۹/۰۴
ساعت: ۰۹:۲۶
عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی:
رمان باید علاوه بر تقویت حس کنجکاوی به آموزش منجر شود
عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و سفیر اسبق ایران در واتیکان از ابزارهایی مانند سینما، تئاتر، شعر و رمان به عنوان راههایی کمتر شناخته شده در فلسفه یاد کرد و بر لزوم رجوع به این راهکارها برای شناخت فلسفه متحول شده از سه قرن پیش تاکنون تاکید کرد.
به گزارش یزدی نیوز «محمد جواد فرید زاده» در نهمین نشست ماهیانه شب یزد که پیرامون موضوع تاملات فلسفی در بیت شهید محراب آیتالله صدوقی برگزار شد، به تغییر و تحولات این حوزه از حدود سه قرن پیش تاکنون اشاره و اظهار کرد: فلسفه مانند توصیف و تعریف خواب که در عالم واقعی نمیگنجد، باید حکایت شود.
وی افزود: ابزارهایی مانند سینما، تئاتر، شعر و رمان، راههای کمتر شناخته شده در موضوع شناخت فلسفه هستند چرا که مرزهای مناسبات واقعی را در مینوردند.
فریدزاده در مورد استفاده از ابزار شعر برای شناخت فلسفه، تصریح کرد: هر چند شاعران کمتر در جامعه شناخته میشوند اما شعر را به عنوان ابزاری مجزا از دیگر روشها برای شناخت فلسفه در اختیار دارند.
وی خاطرنشان کرد: البته شعر و موسیقی در جامعه کنونی منجر به تعمقات فلسفی نمیشوند چرا که جامعهی امروزی گوش شنوا برای شنیدن شعر و موسیقی ندارد و استعداد جامعه در این دو شاخه مهم به عنوان راهکار شناخت فلسفه بسیار کمرنگ شده است چرا که یادگیری این موارد نیازمند آمادگی روحی و روانی است.
سفیر اسبق ایران در واتیکان در ادامه رمان را به دلیل پیوند با عالم واقعی به عنوان یکی دیگر از ابزارهای کمتر شناخته شده برای شناخت فسلفه مطرح کرد و گفت: رمان با رمانس(عشق) که عجایب بدون عینیت را تشریح میکند، متفاوت است و «میگل د سروانتس» که ادامه دهنده فلسفه یونیان در عالم رمان است، به این مسئله معنا بخشید.
فریدزاده با بیان این که رمان راهکاری برای رسیدن به شناختی است که حتی از طریق علم و رمانس به وجود نمیآید، ادامه داد: رمانس مقدمهای بر خواندن و خوابیدن و رمان مقدمهی بیداری و تلاش برای تداوم و رسیدن به فلسفه است.
عضو شورای عالی علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، زبان فارسی امروز را مملو از رمانهایی غنی و ترجمه شده دانست و عنوان کرد: رمان باید با ایجاد رابطهای عینی و خارجی میان افراد و انگیزه، علاوه بر تقویت حس کنجکاوی، به آموزش منجر شود و از طرفی عاملی برای نجات اخلاق، زندگی و انسان باشد.
فریدزاده در پایان خاطرنشان کرد: جهان کنونی مقدمات و تعمقات و احوالات متفاوتتر و بالاتری را میطلبد لذا باید بیدار شویم و در این رابطه خوش به حال افرادی است که دنیا را به دانشآموزی بگذرانند.
منبع:ایسنا یزد
بخش نظردهی بسته شده است..