شناسه خبر: 67553
منتشر شده در مورخ: ۹۷/۰۸/۰۷
ساعت: ۱۰:۱۰
گردشگری یزد غافل از قدرت ابزار فضای مجازی
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به پتانسیل بالای گردشگری استان و همچنین فعالیت شرکتها و تیمهای فناور در این زمینه، پیوند فناوری و گردشگری به عنوان دو حوزه مولد اشتغال و درآمد را دارای اهمیت دانست
به گزارش یزدی نیوز«اکرم فداکار» ، با اشاره به لزوم بهرهگیری از ظرفیت و توان بخش خصوصی و برگزاری فراخوان عمومی برای شناسایی و جذب همه فعالان حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات در این رابطه، اظهار می کند: تبلیغات و اطلاع رسانی برای معرفی استان و جاذبههای گردشگری آن و همچنین طراحی و برگزاری کمپینهای گردشگری، از عمدهترین کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری است.
وی با بیان این که زیرساختها و قابلیتهای فضای مجازی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی گردشگری است، میگوید: البته در راستای گسترش خدمات الکترونیک گردشگری در استان، کمیتهای متشکل از ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و میراث فرهنگی، شهرداری، نمایندگانی از صنوف گردشگری و صنایع دستی و نظام صنفی رایانهای تشکیل شده است.
فداکار با اشاره به مفهوم دادههای باز(Open Data) و نقش آن در توسعه صنعت و کسب و کارهای حوزه گردشگری، خواستار ایجاد هماهنگی و همکاری لازم برای انتشار دادههای این حوزه از سوی بخشهای دولتی و غیردولتی شد.
وی اظهار میکند: گردشگری الکترونیک بنا به تعریف، ابزاری فناورانه است که ضمن کمک به اطلاعرسانی درباره جاذبههای گردشگری و امکان ارائه خدمات به صورت آنلاین، سبب صرفهجویی در زمان و هزینهها میشود و تصمیمگیری گردشگران در انتخاب مقاصد هدف گردشگری را آسان میکند.
این مسئول با بیان این که اپلیکیشنهایی در حوزه معرفی شهر یزد به صورت پراکنده وجود دارند، عنوان میکند: از آنجایی که تاکنون به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته نشده است، ایجاد اپلیکیشنهای مربوطه را به صورت تخصصی، جدی و متمرکز در این حوزه دنبال خواهیم کرد.
وی از تخصیص تسهیلات مناسب حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه و رونق گردشگری الکترونیک خبر میدهد و تصریح میکند: این تسهیلات متناسب با نوع طرحهای ارائه شده به متقاضیان پرداخت میشود.
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز با اشاره به ظرفیتهای این استان از نظر زیرساختهای موجود در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابراز امیدواری میکند که گردشگران یزد نیز بتواند در فضای مجازی با جاذبههای گردشگری استان ارتباط بگیرند و از این طریق مقصد گردشگری خود به درستی بشناسد و با آن ارتباط برقرار کند.
وی ایجاد کمیته گردشگری الکترونیک در یزد را گام نخست برای توسعه صنعت گردشگری یزد عنوان و اضافه میکند: نیازسنجیهای لازم در این رابطه از سوی کمیته مذکور انجام شده تا در قالب اپلیکیشنهای مربوطه بارگذاری و در قالب فضای مجازی به علاقمندان و گردشگران ارائه شود.
فاطمی رکن اصلی این اقدامات را بخش خصوصی میخواند و میگوید: میراث فرهنگی نیز در این رابطه میتواند به عنوان تسهیلگر عمل کند و مجوزهای لازم را در این رابطه برای فعالیت بخش خصوصی فراهم آورد.
به گفته وی، خوشبختانه این ارتباط برای اولین بار در استان ایجاد شده تا همه عوامل مرتبط در این خصوص با هم تعامل کنند چرا که تا قبل از این، هر کدام از این بخشها به صورت جزیرهای فعالیت میکردند.
این مسئول در پایان با بیان این که خوشبختانه استان یزد با برخورداری از شرکتهای متعدد و توانمند IT، زیرساختهای فیبر نوری و نظایر آن، از زیرساختهای مناسبی در این حوزه حتی در مقایسه با دیگر استانهای کشور برخوردار است، تاکید میکند: لازم است که بخش خصوصی در این حوزه در کنار بخش دولتی قرار بگیرد و همپای آن در رونق این حوزه همت گمارد.
منبع:ایسنا یزد
بخش نظردهی بسته شده است..