شناسه خبر: 66672
منتشر شده در مورخ: ۹۷/۰۷/۰۳
ساعت: ۰۸:۲۱
امام جمعه یزد:
مشکل اقتصاد ما از ضعف سیستم آموزشی نشات میگیرد
امام جمعه یزد گفت: مشکل اقتصاد ما از ضعف سیستم آموزشی نشات میگیرد و دانشگاهها به جای اینکه مدیر و کارآفرین تربیت کنند، بیکار تحویل جامعه میدهند .
به گزارش یزدی نیوزآیتالله «محمدرضا ناصرییزدی» در جریان دیدار با مدیران آموزش و پرورش استان که به مناسبت آغاز سال تحصیلی انجام شد با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید نسبت به تربیت و تحصیل دانشآموزان بیتفاوت باشیم اظهار کرد: اگر نتوانیم زمینه استفاده درست از وقت دانشآموزان را فراهم کنیم و یک فرد تربیت شده، عالم، با اخلاق، متدین تحویل جامعه دهیم قطعا حق آنها را ادا نکردهایم .
وی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی نظام آموزشی ما باید انسان سازی باشد افزود: الان متاسفانه دنیا هدف زندگی و خلقت انسان را به خوبی نمیداند و به همین دلیل قضاوتها در ارتباط با انسانهای خوب به پول و مقام و مواردی از این قبیل تغییر کرده است .
امام جمعه یزد تصریح کرد: گم شدن هدف اصلی زندگی در جهان سبب میشود که امروز در ارتباط با ایران قضاوت شود و ایرانی که خود قربانی تروریسم بوده را حامی ترور معرفی کنند و آلسعود جنایتکار را عضو سازمانهای حقوق بشر میکنند .
ناصری یزدی با تاکید بر اینکه هدف زندگی و همچنین شاخصههای انسان خوب را باید برای جامعه معرفی کنیم، گفت: این شاخصهها باید مشخص شده و در برنامه تربیتی ما قرار گیرد که خروجی مدارس ما انسانهایی باشند که همه دارای ویژگیهای یک انسان خوب از دیدگاه اسلام باشند .
نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: در صورتی که این شاخصهها در جوانان ما به خوبی وجود داشته باشد تعهد کاری آنها و تعهد به پیشرفت کشور هم افزایش پیدا میکند و به هیچ عنوان حاضر نیستند در خارج کشور کار کنند و تمام تلاش خود را به کار میبندند که زمینه ایجاد زیرساختها و پیشرفت کشور را فراهم کنند .
سیستم آموزشی ما "دین" و "تفکر و تعقل" را به جوانان آموزش نمیدهد
وی با اشاره به اینکه طراحی سیستمهای آموزشی فعلی ما ۱۰۰ سال قبل توسط انگلیسیها انجام و از آن سال در ایران در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در این سیستم آموزشی دو موضوع "تفکر و تعقل" و "ایمان" حذف شده است .
امام جمعه یزد افزود: ما الان در سیستم آموزشی چیزی به عنوان فکر کردن و تعقل نداریم و تمام سیستم آموزشی ما بر اساس بخوان، حفظ کن و نمره بگیر تنظیم شده است و نگذاشتهاند که سیستم آموزشی ما بر اساس بخوان، فکر کن، نوآوری کن، تولید کن، پیشرتف کن و بالا بیا تنظیم شود .
ناصری یزدی با تاکید بر اینکه گرههای فعلی کشور به ویژه در حوزه اقتصاد به وسیله نوآوری برطرف میشود خاطرنشان کرد: ما اگر در سیستم خود به ویژه در حوزه تولید نوآوری داشتیم الان نیاز نبود که مواد اولیه بسیاری از تولیداتمان را از خارج کشور وارد کنیم و به بیگانگان وابسته باشیم .
پس از ۵۰ سال همچنان در خودرو به بیگانگان وابسته هستیم
نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: چرا ما باید بعد از ۵۰ سال از اینکه خودروسازی وارد کشور شده همچنان به بیگانگان وابسته باشیم و برخی از خودروهای کشور همه پس از چندین دهه از ساخت آنها همچنان به همان کیفیت و ظاهر ساخته شود، چرا پیکان باید چندین دهه در کشور تولید شود اما حتی ما یک دستگیره در آن را هم نتوانیم اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم .
وی تصریح کرد: علت این موضوع این است که در مدارس ما به دانش آموزان نگفته اند فکر کن و برای بهبود کارها تعقل داشته باش، نواوری و تولید را به دانش آموزانمان آموزش ندادیم و خلاقیت را در وجود آنها ظهور و بروز ندادیم .
امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه در برخی از عرصههای علمی کشور از جمله رشتههای پزشکی پیشرفتهای قابل توجهی داشتیم خاطرنشان کرد: ما در هستهای، پزشکی، نانوها و صنایع دفاعی سدهای پیش رو را رد کردیم و به توسعههای زیادی دست پیدا کردیم ولی این تجربه را در عرصههای صنعت و مورادی از این قبیل مورد استفاده قرار ندادیم .
مشکلات فعلی اقتصاد به دلیل عدم نوآور ساختن دانشآموزان در مدارس است
ناصری یزدی ادامه داد: الان به دلیل نظام آموزشی که در کشور وجود دارد دانشآموز و دانشجو حاضر نیست در دروس کنکاش و بررسی کند و در صورت وجود اشکال آن را برای برطرف شدن اعلام کند بلکه به دلیل اینکه میخواهد کنکور قبول شود و یا مدرک دانشگاهی بگیرد تنها بر روی حفظ کردن همان جزوه و کتابی تمرکز کند که استاد به وی داده است .
نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: نتیجه این موضوع این میشود که جوانان ما پس از گذراندن چندین سال تحصیل در مدارس و دانشگاهها فارغ التحصیل شوند و دوران بیکاریشان شروع شود، این موضوع میشود که هرسال هزاران فارغالتحصیل بیکار به جامعه وارد میشوند در صورتی که دانشگاهها باید همین چند هزار فارغالتحصی
را فکور و محقق و نواور به جامعه عرضه کنند .
به گفته وی سیستم مدارس و نظام آموزشی ما باید به گونهای باشد که دانشآموزان و دانشجویان از زمانی که شروع به تحصیل میکنند اقدام به اشکال گرفتن از دروس و اساتید کنند و استادان هم به آنها مجال بیان ایراداتشان را بدهند تا به این وسیله شاکله جوانان ما در زمینه بررسی برای رفع مشکلات شود .
امام جمعه یزد موضوع دومی که از سیستم آموزشی ما حذف شده را دین و قرآن دانست و خاطرنشان کرد: ما باید هویت دینی و خدایی جوانانمان را در مدارس و دانشگاهها برای آنها معرفی کنیم ولی متاسفانه الان سیستم آموزشی ما توجه به دین و قرآن و تربیت دینی را در سطح بسیار پایینی دارد .
ناصری یزدی به رسیدن انقلاب به چهلمین سال خود اشاره کرد و گفت: امسال را مراسم های چهملین سال انقلاب باید به بازنگری در ارتباط با دستاوردها و مشکلاتی که در فعالیتهایمان داشتیم اختصاص دهیم و با بررسی دقیق نسبت به رفع مشکلات و تقویت نقاط قوت قدم برداریم .
توجه به پیشرفت و افزایش ظرفیت نیروی انسانی بسیار کم است
نماینده ولی فقیه در استان یزد با انتقاد از اینکه صنایع و عرصههای مختلف جامعه چندان به پیشرفت نیروی انسانی توجهی ندارند گفت: الان شخصی که ۳۰ سال قبل با عنوان کارگری مشغول به کار شده الان هم با همان عنوان از کار بازنشسته میشود و و هیچ تغییری در وی رخ نمیدهد، این برای جامعه ما مشکل بسیار زیادی دارد چرا که همان شخص میتواند یک به یک پله های پیشرفت را طی کند و خودش به مدیر و کارآفرین تبدیل شود .
وی افزود: به این ترتیب ما تنها نیرو، توان و ظرفیت افراد را به پایان میبریم و نه علم و نه تخصص آنها را افزایش نمیدهیم، در صورتی که میتوانیم با افزایش علم افراد زمینه ایجاد ظرفیتهای جدیدی در وی را فراهم کنیم و بعد از ۳۰ سال افراد را خانهنشین نکنیم .
امام جمعه یزد تصریح کرد: این موضوع سبب میشود که هزینه دولت در ارتباط با بازنشستگان افزایش پیدا کند و زمینهای فراهم شود که امکان هزینه کرد برای عرصههای دیگر کشور را از دولت بگیرد .
منبع:ایسنا یزد
بخش نظردهی بسته شده است..