شناسه خبر: 65756
منتشر شده در مورخ: ۹۷/۰۵/۲۰
ساعت: ۲۱:۰۹
سازههای بلوکی باورهای ایرانیان را میبلعند
یکی از جاذبههای معماری ایرانی- اسلامی پیوندی است که با اعتقادات و باورهای ایرانیان دارد به طوری که با مشاهده معماری ایرانی میتوان با فرهنگ و اعتقادات مردم ایران زمین نیز آشنا شد.
به گزارش یزدی نیوزکوچک ترین و پایه ترین مشخصه معماری ایرانی، استفاده از عنصر خاک است که چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام با یک باور مشخص وجود داشته و مردمان این سرزمین به آن باور داشتهاند.
خاک که با آمیزش عنصر آب در نگاه معنوی سرشت آدمی را یادآور میشود، عاملی است که ایرانیان را از دیرباز به ایجاد سازه های محکم و عظیم گلی واداشته و تاکنون نیز در نظم و ترتیب چینههای این معماری باقی مانده است.
البته این روزها با دور شدن از معماری اصیل، باورهای ایرانیان در این خصوص نیز در حال از بین رفتن است و این معضلی است که به جان شهر جهانی نیز افتاده است.
با نگاهی متفاوت به سازهای شهر جهانی متوجه میشویم که مردم این شهر نیز با توسعه شهرنشینی و پیشرفت در حوزه ساخت و ساز به سمت ایجاد سازههای سیمانی رفتهاند که میتواند به منزله دور شدن آنها از باورهای چند هزار ساله ایرانیان نسبت به معماری اصیل شان باشد و با تداوم آن میتوان پیشبینی کرد که روزی این سازههای بلوکی تمام باورهای ایرانیان را میبلعند.
خاک مشخصه بارز معماری ایرانی اسلامی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، تاکید میکند: معماری هر کشور بیش از آن که به اقلیم و موقعیت جغرافیایی آن بستگی داشته باشد، از فرهنگ مردم آن کشور سرچشمه میگیرد.
«ساشا ریاحی مقدم» در این باره اضافه میکند: زمانی که به تمدن های کهنی مانند چین، یونان و روم باز میگردیم، متوجه مصالحی همچون سنگ و چوب می شویم که هر کدام در ساخت بناهای خود به کار میگرفته شدند.
وی در مورد معماری کهن ایرانی میگوید: خشت که فرآورده ای از اختلاط خاک و آب است، مهمترین و عمدهترین عنصر سازنده معماری ایرانی را شامل میشده و غلبه استفاده از خشت و آجر نیز در معماری پس از اسلام نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.
این مسئول ادامه میدهد: با احتساب این موارد نمیتوان شرایط جغرافیایی و اقلیمی را دلیل استفاده این مصالح در تمدنها دانست چرا که به عنوان نمونه در کشور چین برخلاف کشورهای اروپایی، چوب ماده قابل دسترس و به صرفهای نبوده ولی در مقابل در تمدن کهن روم و یونان بر خلاف چین، چوب مادهای قابل دسترستر از سنگهای عظیم کوهستانها بوده است.
ریاحی مقدم با بیان این که استفاده از منابعی مانند خشت در چین به عنوان سرزمینی جلگهای، پست و بدون جنگل صرفه اقتصادی بیشتری داشته است، تصریح میکند: این در حالی است که در اروپا جنگلهای کهن با درختان بلند و تنومند زیادی وجود داشته و نیازی نبوده تا رومیان را ناچار به آوردن سنگ از معادن زیرزمینی کشورهای تحت فرمانروایی خودشان کنند.
وی اضافه میکند: از طرفی در ایران نیز حتی در شهرهایی که بر پای کوههای عظیم جاخوش کرده بودند، باز شاهد ساخته شدن بزرگترین سازههای خشتی هستیم.
معاون میراث فرهنگی استان مصالح به کار گرفته شده در معماری هر تمدن را در بردارنده باور هر سرزمین و تمدن به آن ماده میداند و میگوید: با ریشهیابی در معماری ایرانی متوجه علت استفاده این مردم از خاک به عنوان ماده اصلی ایجاد بناها خواهیم شد.
پیوند معماری ایرانی با ادبیات فارسی
ریاحی مقدم نگاه همه جانبه به خاک را لازمه رسیدن به علت استفاده از این عنصر در معماری ایرانی اسلامی میخواند و در این باره میگوید: در ادبیات فارسی به گونهای از خاک یاد شده که گویا مادهای پستتر از خاک آفریده نشده است و اصطلاحاتی مانند «خاک پای کسی بودن»، «خاکی بودن»، «از خاک برکشیدن» و «به خاک افکندن» از جمله عمدهترین این مثال هاست.
وی ادامه میدهد: وقتی همین «خاک» به «گِل» تبدیل میشود در ادبیات جایگاه دیگری پیدا میکند و در منظومهای متفاوت از واژگان و اصطلاحات و معانی قرار میگیرد به طوی که «گل» محصول «سرشتن» است و بارها و به انحاء گوناگون از قول نویسندگان و شعرای بزرگ، سرشتن از خاک، داستان آفرینش آدم را تداعی میکند.
این مسئول ادبیات ایرانیان را جلوه گاه باورهای آنان میداند و میگوید: همانطور که همه می دانیم در ادیبات ایرانی از «گِل» و «گُل» در کنار هم به عنوان جناس یاد میشوند، معنا و مفهومی مثبت برداشت میشود اما از «چوب» و «سنگ» در کنار واژه «دل» مانند «سنگ دل» مفومی منفی برداشت میشود و این موضوع به ظاهر ساده در معماری ایرانی نیز به طور بارزی هویداست.
ریاحی مقدم با اشاره به این که تهیه مصالح چوب و سنگ در طبیعت به مراتب راحتتر از تهیه گل و خشت است، بیان میکند: ایرانیان با پیش زمینهای که از سرشتن داشتند برای ایجاد بناهای خود از تلفیق آب و خاک و ورز دادن، ماده «گل» بهره میگرفتند چرا که گل و خشت بیش از آن که محصول فرایندی فیزیکی یا جبری باشد، محصول اتفاقی جوهری است و از نظر معنوی برای ایرانیان اهمیت ویژهای داشته است.
«چینه» عیانترین رشته باورها در معماری ایرانی
معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به گسترش معماری ایرانی با در نظر داشتن باورهای قبلی، اظهار میکند: در حالی که گل از جایگاه ویژهای برای ایرانیان برخوردار است، سازههایی مانند سفال های فیروزه فام و زرین فام خلق شدند که ماده اولیه آنها را گل تشکیل می دهد.
این مسئول ادامه میدهد: با این نگاه، «چینه» که یکی از دیگر سازههای گلی مهم در معماری است صرفاً یک عنصر معماری نبوده بلکه باب ورود به مسیری بوده که به واسطه آن میتوانست پردههای بیشتری را از باورهای ایرانیان نسبت به سازه های گلی کنار زد.
ریاحیمقدم توسعه یک باره چینه در معماری ایرانی اسلامی را نیز ناشی از همین عامل عنوان و اضافه میکند: متاسفانه امروزه دیوارهای ساخته شده از بلوک سیمانی جانشین دیوارهای چینهای شدهاند که حاصل اختلاط شن و ماسه و سیمان و آب است و تحت فشار شدید متراکم و تبدیل به واحدی تکرارشونده میشود.
بلوک های سیمانی تضعیفکننده ارزش های اصیل
این مسئول استفاده از بلوکهای سیمانی را نوعی ضعف در سازههای کنونی میداند و اضافه میکند: این بلوکها حاصل نوعی تصرف جبری در طبیعت هستند به طوری که بازگرداندن آنها به طبیعت کار ساده ای نیست.
معاون میراث استان نارضایتی ناخوداگاه ما از سازه هایی با استفاده از بلوک سیمانی را محصول طبع فرهنگی و شیوهی مألوف ما میخواند به طوری که اکنون نیز این سازهها با باور ما منطبق نیستند.
وی ایجاد سازههای سیمانی را به معنای از دست دادن ارزشهای معماری ایرانی میخواند و اظهار میکند: همانقدر که روزگاری چینه باب ورود ما به مسیری بود که فرهنگمان را اقتضا میکرد، اکنون نیز باید چراغی باشد که از بیراههای که در آن افتادهایم، نجاتمان دهد و به مسیر درست واردمان کند.
این مسئول در پایان تاکید میکند: جهانی شدن بافت تاریخی شهر یزد فرصتی است که به معماری گذشته باز گردیم و با در نظر آوردن باورهای اصیل خود، در مسیر استفاده از این معماری گلین گام برداریم.
منبع:ایسنایزد
بخش نظردهی بسته شده است..