بعد از تائید مصوبه احکام دائمی برنامههای توسعه کشور در شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون، عملا از این به بعد هرسال چنین روزی تعطیل خواهد بود. البته به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره تعطیلی هشتم ربیعالاول اعلام نظر نکرد که این امر طبق قانون به منزله تأیید مصوبه مجلس شورای اسلامی است. این قانون در فروردین ۹۶ توسط رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ و در روزنامه رسمی منتشر شد. براین اساس هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) تعطیل رسمی اعلام گردید. اما از آنجاییکه تقویم رسمی موسسه «ژئوفیزیک دانشگاه تهران» به عنوان مرجع تقویم و سررسید رسمی در نیمهسال قبل(۹۵) تدوین شده، این تعطیلی در آن قرار نگرفته است.
به همین دلیل بود که حرف و حدیث هایی از روزها و هفته های گذشته درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی این روز وجود داشت. در نهایت محمدباقر نوبخت ، سخنگوی دولت ۳۰ آبان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این سوال که چرا تعطیلی روز ۶ آذر در تقویم نیامده است و موضع دولت نسبت به این تعطیلی چیست، تصریح کرد: دولت خودش این لایحه را به مجلس فرستاد و آن را هم ابلاغ کرد. وی همچنین افزود: این لایحه مخالفتهایی هم داشت اما موضع دولت نسبت به تعطیلی ۶ آذر صریح وشفاف است ولی باید بپرسم که چرا در تقویم نیامده است. سخنگوی دولت در ادامه گفت: روز ششم آذر تعطیل رسمی است.
موضوع مهمی که این تعطیلی را خاص کرده این است که دو مناسبت یکی شهادت و دیگری آغاز امامت در این روز مقارن شدهاند. این تعطیلی به قدری عجیب است که علی مطهری نیز در این باره گفته است: «تعطیلی هشتم ربیعالاول که امسال مصادف با ۶ آذرماه است یک خطا و موجب وهن مجلس شورای اسلامی است. هشتم ربیعالاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و طبعاً روز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) است. سؤال این است که چه ضرورتی برای تعـطیلی این روز هست؟ اولاً مردم در این روز باید عزا بگیرند یا شادی کنند؟ ثانیاً فلسفه تعطیلی یک روز آن است که مناسبت مربوط بزرگ داشتهشود. آیا این بزرگداشت با تعطیلی بهتر انجام میشود یا با دایر بودن ادارات و بخش خصوصی و مطبوعات که هر یک میتوانند برنامهای و مطلبی داشته باشند؟ ضمناً این روز مجاور نهم ربیعالاول است که برخی شیعیان تندرو برنامههایی اجرا میکنند که مخالف وحدت اسلامی و مضر به حال دنیای اسلام است.»
موضوع دیگری که باعث شده مخالفت های با تعطیلی این روز افزایش یابد این است که با اوضاع اقتصادی نابسامان و آشفته کشور چه اصراری وجود دارد که با وجود تعطیل های رسمی بسیار روز دیگر به آنها افزوده شود و چرخ حرکت بخش خصوصی و دولتی را با بیش از گذشته کند و کندتر کرد. این در حالی است که هر روز تعطیلی ضرر و زیان هنگفتی بر اقتصاد تحمیل می کند. این موضوع زمانی اهمیت دو چندان می یابد که بدانیم امسال از طرف رهبر انقلاب، سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری شده و آیا واقعاً با چنین اقداماتی می توان گفت که به فرامین ایشان به قدر کافی توجه شده است.
دیروز حجتالاسلام پژمانفر، نماینده مشهد و کلات به عنوان موافق یک فوریت طرح حذف تعطیلی روز ۸ ربیعالاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور در صحن علنی گفت: تعطیلی هشتم ربیعالاول دارای بار مالی اقتصادی است. نماینده مردم مشهد و کلات گفت: پذیرش مصوبه تعطیلی هشتم ربیع الاول و بار مالی آن در برهه اقتصاد مقاومتی، جای سوال دارد.
وی ادامه داد: در مجلس نهم و در وسط احکام دائمی این موضوع بدون آنکه موافق و یا مخالفی درباره آن صحبت کند به صورت کلی رأیگیری شد، حتی توکلی در همان جلسه اخطار داد که رئیس جلسه با وارد ندانستن آن اجازه طرح نداد. نماینده مردم مشهد و کلات تأکید کرد: مجلس جلسات علنی و غیرعلنی را درباره مشکلات اقتصادی و کار برگزار میکند، اما یک نفر بگوید بار مالی یک روز تعطیلی و آسیب آن چیست؟
حجتالاسلام پژمانفر در نهایت گفت:عزاداری و بزرگداشت ائمه به معنای تعطیلی یک روز نیست و البته امکان دارد این تعطیلی به وحدت جهان اسلام هم آسیب بزند.
به همین دلایل است که به نظر می رسد لغو این تعطیلی از طرف مجلس شورای اسلامی لازم است و هر گونه تعلل در این باره می تواند علاوه بر خسارت به اقتصاد ملی کشور باعث سوء استفاده دشمنان و اختلاف بین مذاهب اسلامی شود.
بخش نظردهی بسته شده است..