شکوه آیینهای عاشورایی یزد
آیین «پرسهزنی» برای تامین منابع عزاداری
یک پژوهشگر فرهنگ عامه یزد یکی از آیینهای مذهبی در یزد بهویژه در ماه محرم را «پرسهزنی» عنوان میکند و میگوید: پرسه در فرهنگ لغت به معنی «پیرامون چیزی گردیدن» است که از این واژه مشتقاتی چون «پرستش» و «پرستار» نیز در فرهنگ واژگانی وجود دارد، اما پرسه از نظر اصطلاحی، جزو آیین های عزاداری و سوگواری به شمار میرود و اغلب در مراسم عزاداری سالار شهیدان اجرا میشود.
«صدیقه رمضانخانی» با بیان اینکه مراسم «پرسهزنی» در ماه محرم معمولا یکی از منابع تامین هزینههای سوگواری محسوب میشود، در مورد نحوه برگزاری این سنت کهن، اظهار میکند: در دهه اول ماه محرم، بهویژه صبح روز نهم محرم (تاسوعا)، گروه پرسه زن که شامل چند تن از بزرگان و خادمان حسینی هستند به صورت هیاتهایی منظم به در منازل میروند و با خواندن اشعاری در رثای امام حسین (ع) و یاران ایشان، درخواست کمکهای نقدی و غیرنقدی برای اجرای مراسم محرم و ایام عزا می کنند.
وی ادامه میدهد: معمولا گروه پرسهزن با خود اشخاصی را به همراه دارند که هر کدام مسئولیتی را بر عهده دارد؛ بهطوریکه یکی علم بر دوش، پیشاپیش گروه حرکت میکند و دیگری بهعنوان رهبر گروه که معمولا نیز از سادات است و دیگری با خورجینی که در دست دارد، هیات را همراهی می کند. البته در گذشته خورجین را روی مرکبی میگذاشتند و هیات را همراهی می کردند، یکی سنج میکوبد و دیگری نوحه میخواند.
رمضانخانی اظهار میکند: هنگامی که گروه به در خانهای میرسد، از میان جمعیت کسی که به علم انساب آشنایی دارد، تبار صاحبخانه را برمیشمارد و برای رفتگان، طلب مغفرت می کند و پس از تلاوت حمد و سوره، صاحبخانه که به استقبال آمده است، مقداری گندم یا جو یا کله قندی پیشکش می کند و جمعیت از آنجا به خانه بعدی حرکت میکند.
وی میافزاید: هرگاه جمعیت به خانه تازه دامادی میرسد، صاحبخانه علاوهبر دادن پیشکش، از گروه با شربت پذیرایی میکند و چون گروه به خانه ای وارد میشوند که صاحبخانه یا یکی از افراد آن بهتازگی درگذشته است، «حسین حسین» می گویند.
وی عنوان میکند: البته مراسم «پرسهزنی» در زمان نخل برداری نیز در برخی محلات شهر ازجمله «خرمشاه» برگزار می شود؛ بهاینترتیب که عزاداران نخل کوچک حسینیه را که در دل محله است در روز عاشورای حسینی بر دوش میگذارند و آن را از حسینیه داخل محله به حسینیه بزرگ محله حرکت می دهند که در جریان این مراسم مردم نیز از محلات گوناگون به جمع میپیوندند و حرکت گروه نخل بردار را با شکوه تر و برخی نیز با دادن هدایا و قربانی گوسفند، به هزینه مراسم کمک میکنند.
آماده کردن مجلس عزا و آیین پوش کشیدن
این پژوهشگر فرهنگ عامه میگوید: چند روز مانده به برپایی مراسم محرم، علامتهای سه گوش قرمز، سیاه و سفید نصب میشود و در کوی و برزن و بر در و دیوار مجالس عزا اعم از مسجد، منزل، حسینیه و تکایا، خبر از تعزیه حسینی می دهند و فرش و قالیچههای نذری در سراسر مجلس گسترده می شود و عاشقان و دوستداران حسینی با علاقه فراوان، نظافت خانه حسینی را آغاز می کنند.
وی ادامه میدهد: لوازم دیگر روضه خوانی از جمله لوازم پذیرایی، منبر، وسایل گرمازا و سرمازا و نیز لوازم روشنایی و سوخت نیز به متولیان مجلس تقدیم میشود.
وی در این باره اظهار میکند: در گذشته که مراسم عزاداری در فصول سرد سال برگزار میشد، برای گرمیمجلس و سوخت سماور، منقل و گاه برای آشپزی در روز عاشورا، روستاییان از آبادی های اطراف باری از هیزم بر دوش ستوران خود می کردند و تحفه ناچیز خود را از مسافت های طولانی به مجلس عزای امام حسین(ع) میآوردند.
وی اضافه می کند: در میان همه تجهیزات که برای برگزاری هرچه بهتر مجلس عزای حسینی تدارک دیده میشد، هیچ کدام ابهت و شورآفرینی «پوش» را نداشت؛ چراکه در قدیم، «پوش کشیدن» یا به قول عامه «پوش بالا کردن»، یکی از مهمترین تمهیدات برای روضه خوانی بود که هنوز در برخی مجالس عزا ادامه دارد.
وی میگوید: پوش پارچهای محکم با الیاف و مزین به نقوش و تصاویری از واقعه کربلا و نمادی از خیمهگاه حسینی است که بر سقف منازل و حسینیه ها برپا می شود تا عزاداران در محیطی به دور از هیاهوی روزمره، مصون از گرما و تابش شدید آفتاب کویر یا سرمای زمستان، مجلس عزای حسینی را برپا کنند.
وی با اشاره به مشارکت دوستداران امامحسین(ع) بهویژه جوانان قویبنیه و نیرومند در آیین پوشکشیدن، تصریح میکند: کار کشیدن پوش به اندازه ای دشوار و گاهی خطرناک است که اغلب با قربانی کردن گوسفند یا پرداخت صدقه همراه است و به محض برپا شدن خیمه حسینی، متولی یا پیشکسوت مجلس با نقل و شربت کامها را شیرین و در حق برپا کنندگان پوش، دعا میکند.
آداب روضهخوانی در گذشته
رمضانخانی میگوید: در گذشته، اغلب افراد متمول مراسم روضهخوانی را در منزل خود برگزار میکردند.
به گفته وی، روحانیون و خطبا بعد از مراسم چاووشیخوانی یا پامنبری بر بالای منبر میروند و بعد از صلوات بلند و غرای مستمعین، یکی از وقایع کربلا را که بیشتر با همان روز تطبیق داشت، میخوانند.
رمضانخانی با بیان اینکه کودکان خردسال چند ساعت زودتر از موعد روضه بر پشتبام منازل و حسینیهها برای مادران خود جا می گرفتند، اضافه میکند: کوزههای آب از سوی سقاها با آب آبانبارها پر می شد و در سبودانهای کنار حوض ریخته میشد تا عزاداران از آب گوارای آن بنوشند.
وی ادامه میدهد: گاه زنان نذر میکردند و مقدار پولی به سقا می دادند تا مشکها را پر از آب کند و به مجالس عزا ببرد یا اینکه در سقاخانهها برزید. مستمعین نهتنها با آب خنک آبانبارها که با چای قند پهلو که در تالهای مسی بزرگ گذاشته می شد و قهوه، سیگار و قلیان و در روز عاشورا نیز با حلوا و آش گندم پذیرایی میشدند.
حال و هوای متفاوت ایام محرم و روز عاشورا
این پژوهشگر فرهنگ عامه یزد بیان می کند: مراسم روضهخوانی معمولا در تمام سال و به مناسبتهای مختلف در یزد برگزار میشود، اما رونق مراسم روضه خوانی اغلب در ماههای محرم و صفر بیشتر از دیگر روزهای سال است.
«صدیقه رمضانخانی» میگوید: روز عاشورا حال و هوای مجالس روضهخوانی یزد به شدت تغییر میکند، بهطوریکه مجلس حسینی مملو از زن و مرد و کودکانی میشود که بر صفه ها، پشت بامها و گاه بر معابر می نشینند و آماده شنیدن حوادث کربلا و مرثیهسرایی های اهل منبر می شوند.
بخش نظردهی بسته شده است..