کمبود جسد در دانشکدههای علوم پزشکی
به گزارش یزدی نیوزچندی پیش پس از انتشار خبری مبنیبر اینکه پزشکیقانونی از اعطای جسد به دانشگاههای علومپزشکی امتناع میکند و به همین دلیل دانشگاهها مجبور میشوند اجساد مورد نیاز خود را از مافیا دریافت کنند، احمد شجاعی، رئیس پزشکیقانونی با بیان اینکه درحال حاضر اصلا جسدی وجود ندارد که بتوان آن را به دانشگاهها داد، موضوع وجود مافیای جسد را بهطور کل تکذیب کرد.
این طرح از چه زمانی آغاز شده؟
اهدای جسد از گذشته وجود داشته ولی به این شکل که بخواهیم به طور رسمی اعلام کنیم نبوده. در گذشته اینگونه بود که متقاضیان به ما مراجعه میکردند ولی الآن با فراخوانی که به طور رسمی اعلام شده است ما از مردم میخواهیم که برای اهدای اجساد به ما مراجعه کنند. ما برای نیاز دانشگاهها کار فرهنگسازی را انجام میدهیم. البته خود دانشگاهها هم این کار را از قبل انجام می دادند و ما هم در کنارشان آنها را یاری میکنیم.
طرح فراخوان اهدای جسد به پزشکی قانونی در راستای همان کمبودی است که دانشگاهها دارند و پیش از این از آن شکایت کرده بودند؟
بله.دقیقا مربوط به همان بخش است.
شرایط اهدای جسد چگونه است؟ شما در قبال دریافت اجساد به خانوادهها مبلغی هم پرداخت می کنید؟
خیر. ما مبلغی پرداخت نمیکنیم. زیرا این موضوع همانطور که از اسم آن هم مشخص است اهدا است و شرعا و قانونا هم درست این است که پولی رد و بدل نشود. زیرا از نظر فقهی و شرعی این کار حرام است و جدای از آن از نظر اخلاقی هم این کار درست نیست و در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که در قبال اهدای جنازه مبلغی دریافت شود. اما برخی از خانوادهها که وضعیت مالی خوبی ندارند در قالب تشویقی اگر خودشان درخواست کنند کمکهایی به آنها خواهیم کرد.
برای انجام این طرح چه مجوزهایی کسب کردید و در ادامه اینکه اهدای جسد فرد مسلمان و استفاده از آن برای هر نوع عملی علمی آیا مشکل شرعی و قانونی ندارد؟
این موضوع بحثهای فقهی زیادی دارد و علما هم درباره این موضوع اختلاف بسیار زیادی دارند. بسیاری میگویند قطعا اشکال دارد و عدهای دیگر از علما میگویند که در حد ضرورت مشکلی ندارد و برخی دیگر هم آزادتر هستند. اما ما در تلاش هستیم که طرح را همزمان با مسائل فقهی و شرعی آن جلو ببریم.
برای اهدای اجساد شرایط سنی و داشتن بیماری ملاک نیست؟
خیر. این ملاکها برای دریافت اجساد در نظر گرفته نشده. اما تنها نکتهای که بسیار مهم است سالم بودن جسد است. پس از اینکه فرد فوت می کند. جسد و کالبد برای اینکه قابل استفاده باشد باید حتما شرایطی داشته باشد و همانطور که گفتم جسد باید سالم باشد. به طور مثال جسد نباید تصادفی باشد. جسدها برای استفاده در دانشگاه یک پروسهای را باید طی کنند که قابل استفاده شود. بعد هم که در دانشگاه قابل استفاده شد با تشریفات شرعی خاکسپاری میشوند و ما پیگیر دفن آن هم خواهیم بود.
مشکل و معضل بسیار مهم که مانعی برای اهدای جسد و اهدای اعضای بدن وجود دارد چیست؟
نکته بسیار مهم این است که یکی از معضلات و مشکلات ما در بحث اهدا چه بافت، چه اعضا و چه کل جسد این است که خود فرد وصیت میکند و در ادامه اعلام رضایت میکند و تمام فرمها را پر میکند اما اولیا و بستگان متوفی پس از مرگ به وصیت او عمل نمیکنند.
پیش از این طرح شرایط دریافت جسد به چه صورت بود؟
پیش از انقلاب در مقاطعی اجساد از خارج از کشور وارد میشد که در حال حاضر ما ورود اجساد از خارج از کشور را هم پیگیری میکنیم و اعلام کردیم که حاضریم با برخی از شرکتها در این خصوص همکاری کنیم و در مقابل آن برخی از تعاونیها هم اعلام آمادگی برای همکاری کردهاند. البته آن موضوع هم پروسه طولانی دارد و موضوع قوانین بینالمللی به میان میآید. تمام پروسههای مربوط به این موضوع باید طی شود.
در نهایت جسد چگونه دفن خواهد شد؟ آیا جسد زمانیکه دیگر قابل استفاده نبود برای خاکسپاری به خانوادهها بازگردانده میشود یا خیر؟
جسدها در محلی دفن میشوند و اگر خانوادهها جسدها را بخواهند می توانند استعلام کنند که محل دفن متوفیشان کجاست و اگر بخواهند میتوانند برای عزاداری به محل دفن مراجعه کنند. معمولا زمانی در استفاده دانشگاه است و زمانیکه مدت استفاده تمام شد میتوانند آدرس محل دفن را بخواهند و برای عزاداری به آنجا مراجعه کنند.
اما در نهایت باید گفت، طبق آنچه رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است، دانشگاهها بسیار نیازمند این کمک هستند و ما باید به دانشگاهها کمک کنیم که این موضوع حل و فصل شود و این موضوع قطعا تاثیر بسیار زیادی در موضوع آموزش خواهد داشت. خواهشم این است که اگر برایشان مقدور است و تمایل دارند این امر خداپسندانه را انجام دهند و خیالشان از بابت بحثهای شرعی راحت باشد زیرا ما تمام بحثهای شرعی را در این زمینه رعایت خواهیم کرد. فعلا در حال دریافت اسامی داوطلبان هستیم و بعد از این مسائل حقوقی و قانونی و شرعی آن را به طور موازی پیش خواهیم برد که مشکلی پیش نیاید.
منع قانونی برای وارد کردن جسد وجود ندارد
علیرضا آذربایجانی، حقوقدان و نایبرئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: خبرهایی با عنوان کمبود جسد در کشور برای انجام امور آزمایشی و علمی پزشکی منتشر شده است. سازمانهای مربوطه نیز با توجه به این اطلاعات درخواست وارد کردن اجساد از کشورهای دیگر را دارند. بحث اهدای عضو برای اشخاص نیازمند در صورت استفاده و جسد برای انجام امور آزمایشی و پزشکی همیشه مطرح بوده اما همیشه این موضوع حواشی بسیاری را نیز در پی داشته است.
نکته دوم نیز بحث خانوادههای عزادار است. خانوادههایی که بعد از فوت عزیزشان از اهدای عضو و جسد وی خودداری میکنند و با وجود اینکه سازمانهای مربوطه از نظر قانونی اجازه دارند اعضا را اهدا کنند یا جسد را برای امور آزمایشگاهی منتقل کنند اما خانوادهها مانع از این اتفاق میشوند.
نکته سوم این است که از سالهای دور انجام امور آزمایشی روی اجساد در ایران و در دیگر کشورهای جهان انجام میشود و برای تکمیل جسد رویهای که در ایران حداقل در نیمقرن گذشته وجود دارد این است که کسانی که به شکل مجهولالهویه فوت میکنند، درواقع کسانی هستند که وضع خوبی ندارند یا بهعنوان مثال خیابانگردها هستند و وقتی که فوت میکنند و اولیای آنها شناسایی نمیشود، در عرف این موضوع وجود دارد که برای انجام امور پزشکی و آزمایشگاهی از این اجساد استفاده شود.
البته که نظرات شخصی و فقهی نیز در این موضوع وجود دارد. ممکن است فقیهی بگوید این کار مجاز است و فقیهی دیگر آن را مجاز نداند یا دیگری با وجود شرایطی این موضوع را بپذیرد. البته که این نظرات برای مراجع رسمی کشور، تا زمانی که قانون چنین مسألهای را منع نکرده است، اعتبار ندارد.
نباید در جسد دخل و تصرفی صورت گیرد
سیدعباس حسینی، کارشناس مسائل دینی| در موضوع اهدای اجساد به پزشکی قانونی برای مصارف علمی و تحقیقات پزشکی دو بحث مطرح میشود؛ بحث اولیه این است که شرع مقدس درباره جسد و پیکر انسان بعد از مرگ چه نظری دارد. فراتر از این اصل موضوع درباره جسد است که ماهوی جسد چیست. اگر نامه ٤٧ نهجالبلاغه را بخوانیم، امیرالمومنین(ع) نسبت به پیکر قاتلش خطاب به امام مجتبی میفرماید: «نکند بعد از مرگ او را مثله کنید.
بخش نظردهی بسته شده است..