مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد:

خواب‌آلودگی؛ علت اصلی تصادفات برون شهری یزد / اقامتگاه‌های بین‌راهی نقش موثری در افزایش ایمنی جاده‌ها دارد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد گفت: اقامتگاه‌های رفاهی بین‌راهی نقش موثری در افزایش ایمنی جاده‌ها دارد.

به گزارش یزدی نیوز  به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مهندس محسن صادقیان عصر امروز در دیدار با رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد با اشاره به اینکه تمام اقدامات نگهداری و حفاظت از جاده‌ها مربوط به راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان است، اظهار داشت: تمام اقدامات نگهداری اعم از تابلوها، خط‌کشی‌ها، روکش آسفالت، حریم جاده، حل‌وفصل مشکلات مردم که به هر نوع قصد وصل شدن به جاده رادارند، احداث هر نوع سازه در کنار جاده و دسترسی‌های فرعی ازجمله مواردی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد

وی بحث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و حفظ جان مردم را یکی از مواردی دانست که این اداره کل به آن به‌صورت ویژه حساسیت دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: همه در استان در تلاش هستند که تلفات جاده‌ای کاهش یابد ولی در موضوع کشته‌های جاده‌ای باید به مباحث فرهنگ‌سازی و اجتماعی بپردازیم تا بتوانیم سلامت مردم را در حد کامل در جاده‌ها تأمین کنیم.

صادقیان با تأکید بر اینکه وجود اماکن رفاهی و خدماتی ویژه مسافران در بین راه‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش شاخص‌های امنیتی راه‌ها به دنبال دارد، عنوان کرد: تعدادی مجتمع‌های بین‌راهی در جاده‌های مختلف استان یزد وجود دارد که چه از ما مجوز گرفته و یا نگرفته‌اند، ما ملزم هستیم به‌صورت دوره‌ای از این مراکز بازدید به عمل‌آورده و بر خدماتی که ارائه می‌کنند نظارت داشته باشیم.

وی بابیان اینکه حیطه فعالیت این اداره کل در جاده‌های برون‌شهری است، بازدید از مساجد بین‌راهی و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی را هم از دیگر اقداماتی دانست که درزمینهٔ ارائه خدمات بین‌راهی به مسافران انجام می‌دهیم.

این مقام مسئول حفظ و نگهداری از جاده‌ها و آسفالت را یکی از مصادیق اصلی حفظ بیت‌المال دانست و عنوان کرد: شاید بخشی از اینکه درزمینهٔ نگهداری از آسفالت از سوی مردم توجهی نمی‌شود، عدم اطلاع‌رسانی درست به آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه داخل استان یزد چهار هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه وجود دارد، گفت: درصورتی‌که همه نیروهایمان را به‌صورت کامل بسیج کنیم هم نمی‌توانیم به‌صورت کامل و همیشگی بر روی جاده‌های استان نظارت داشته باشیم و جلوی تخریب آن را بگیریم به همین دلیل لازم است که مردم خودشان نسبت به حفاظت از جاده‌ها گام بردارند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال قبل تعداد کشته‌های جاده‌ها در استان یزد سالانه حدود ۴۰۰ نفر بود، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته ازجمله بهبود وضعیت جاده‌ها و نصب گارد ریل‌ها و موارد مختلف دیگر، هرسال کشته‌های جاده‌ای کمتر شده و تا سال گذشته جزو استان اول کشور بودیم که تعداد کمترین کشته‌های جاده‌ای را داشتیم.

صادقیان با اشاره به اینکه باید از تمام امکانات و ظرفیت‌ها درزمینهٔ پیشگیری از تصادف و به دنبال آن تلفات جاده‌ای استفاده کرد، اظهار داشت: بااین‌وجود وقتی نگاه می‌کنیم که در سال ۹۴ تعداد کشته‌های جاده‌ای ما ۱۴۰ نفر بوده و هر دو روز و نیم در استان یزد یک نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهد، واقعاً دل‌خراش و ناگوار است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد این افراد هم شامل موتورسیکلت‌سواران هستند که به دلایلی ازجمله نداشتن کلاه ایمنی، در تصادفات جان خود را ازدست‌داده‌اند.

صادقیان با تأکید بر اینکه ایمنی به‌هیچ‌عنوان اتفاق نمی‌افتد مگر با کمک مردم، عنوان کرد: باید مشارکت مردم را در افزایش ایمنی راه‌های استان را جلب کنیم و به‌گونه‌ای اقدام نماییم که با فرهنگ‌سازی در جامعه، مردم نسبت به رعایت مسائل ایمنی گام بردارند.

 این مقام مسئول بابیان اینکه الآن باید بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در دستور کار ادارات و نهادها قرار گیرد، عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایلی که در اروپا تعداد تصادفات و تلفات رانندگی بسیار کم است، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است که به‌عنوان یک اصل در جامعه پذیرفته و رعایت می‌شود.

وی عنوان کرد: بحث فرهنگ‌سازی در ارتباط با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را باید به ائمه جمعه و جماعات بکشانیم و آن‌ها هم در مراسم‌ها و منبرهای مختلف این موضوع را به مردم گوشزد کنند چراکه جان مردم از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و باید رعایت قوانین و راهنمایی و رانندگی را به حدی برسانیم که حتی یک کشته هم در جاده‌ها و معابر نداشته باشیم.

صادقیان تصریح کرد: علاوه بر بحث تعداد کشته‌ها، سال گذشته ما ۹۰۰ زخمی هم در تصادفات راهنمایی و رانندگی داشتیم که هر یک از این مجروحیت‌ها می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری ازجمله ازکارافتادگی و معلولیت‌های دائمی شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ‌بر ۱۵ هزار نفر در کشور جان خود را در اثر تصادفات جاده‌ای ازدست‌داده‌اند، عنوان کرد: این آمار مساوی روزانه ۴۵ نفر می‌شود و هرروز در کشور این تعداد از هم‌وطنانمان جان خود را از دست می‌دهند.

این مقام مسئول بیان کرد: زمانی که یک حادثه طبیعی در جامعه رخ می‌دهد و سه نفر مفقود می‌شوند، همه نگاه‌ها به سمت این حادثه جلب می‌شود و تمام امکانات برای یافتن آن‌ها بسیج می‌شود؛ اما متأسفانه در تصادفات رانندگی برون‌شهری که روزانه ۴۵ نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند، این حساسیت در جامعه وجود ندارد.

وی بیان کرد: الآن اگر یک هواپیما در کشور سقوط کند تا یک سال وزیر باید به هزاران نفر پاسخ دهد ولی الآن در حوادث رانندگی هفته‌ای به‌اندازه مسافران یک هواپیما در کشور کشته می‌شوند ولی متأسفانه بازهم همین روند در کشور ادامه پیدا می‌کند.

صادقیان تصریح کرد: الآن عمده تصادف‌های برون‌شهری که در جاده‌های یزد رخ می‌دهد به‌ویژه در بین رانندگان غیر یزدی، مربوط به واژگونی‌ها است و وقتی‌که علت آن را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه آن مربوط به خواب‌آلودگی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: رانندگان از مسیرهای دور برای حمل بار حرکت می‌کنند و بدون استراحت تمام‌مسیر را طی می‌کنند و پس از چند ساعت حرکت به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی، کنترل وسیله نقلیه خود را ازدست‌داده و دچار واژگونی خودرو می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد بابیان اینکه توسعه مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی نقش بسیار مهمی در کاهش این خستگی‌ها دارد، گفت: برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در ارتباط با این مجتمع‌ها در حال انجام است که ان‌شاءالله بتوانیم با افزایش تعداد مجتمع‌ها و گسترش خدمات آن‌ها، زمینه کاهش تلفات و تصادفات را پی‌ریزی نماییم.

وی به هزینه بسیار سنگینی که برای ساخت مجتمع‌های بین‌راهی نیاز است اشاره کرد و گفت: برای ساخت یک مجتمع بین‌راهی کوچک حداقل به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و مجتمع‌های بین‌راهی بسیار بزرگ و عظیم که در برخی جاده‌های کشور احداث‌شده‌اند، با اعتبارات بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان احداث‌شده است.

صادقیان تصریح کرد: در این زمینه با سازمان مرکزی در حال رایزنی هستیم که استراحتگاه‌ها و توقفگاه‌های بین‌راهی که هزینه نسبتاً کمتری دارند را در جاده‌ها ایجاد کنیم.

این مقام مسئول افزود: درصورتی‌که بتوانیم به سمت این مراکز برویم و بخش خصوصی و خیرین را برای این مجتمع‌ها و مساجد کنار آن جذب کنیم امکان ارائه خدمات بسیار گسترده در سطح جاده‌های استان و به‌تبع آن کاهش تلفات و تصادفات فراهم می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ اقامه نماز به‌ویژه نماز اول وقت در بین رانندگان و مسافران را ایجاد مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی دانست و خاطرنشان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، هزینه بسیار بالای ساخت این مساجد است.

وی در ادامه عنوان کرد: درصورتی‌که بتوان از ظرفیت خیران در این زمینه بهره گرفت، هم می‌توان اقدام به فرهنگ‌سازی درزمینهٔ اقامه نماز اول وقت و هم افزایش امکان استراحت و رفع خستگی رانندگان در طول مسیر کرد.

صادقیان خاطرنشان کرد: راه پتانسیل بسیار خوبی حداقل ازلحاظ نیروی انسانی دارد به‌گونه‌ای که تنها در بحث رانندگان، ۱۶ هزار نفر در یزد به‌صورت مستقیم از این اداره کل خدمات دریافت می‌کنند و با مجموع پرسنل و شرکت‌های حمل‌ونقل و بازنشستگان، نزدیک به ۲۰ هزار نفر می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به‌صورت میانگین این افراد با خانواده‌هایشان نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر می‌شوند، افزود: ۱۰ درصد جامعه به‌صورت مستقیم از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خدمات دریافت می‌کنند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک ظرفیت بسیار خوب درزمینهٔ فرهنگ‌سازی بهره گرفت.

وی با تأکید بر اینکه رانندگان نسبت به مسائل دینی و فرهنگی توجه ویژه‌ای دارند، افزود: یکی از مساجد شلوغ در محل‌های مختلف، مساجد مربوط به پایانه‌های مسافر و حمل بار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بتوانیم از ظرفیت رانندگان برای ترویج مباحث فرهنگی در جامعه استفاده کنیم.

صادقیان ادامه داد: درصورتی‌که راهنمایی‌های لازم به این افراد و خانواده‌های آن‌ها ارائه شود و اهمیت کار را به آن‌ها بیان کنیم، نه‌تنها خودشان اقدام به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌کنند، می‌توانند مسائل مربوط به این موضوع را به دیگر افراد جامعه هم بیان نمایند.

این مقام مسئول در ارتباط با اقدامات صورت گرفته درزمینهٔ کنترل تخلفات جاده‌ای گفت: در تمام اتوبوس‌های استان یزد، سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان که با عنوان سپهتن نامیده می‌شود نصب‌شده و به‌وسیله این سامانه، جلوی بسیاری از تخلفات اتوبوس‌ها گرفته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌وسیله این سامانه و نصب دستگاه هوشمندی که در اتوبوس نصب می‌شود، علاوه بر اینکه به‌صورت دائم تصویر راننده ضبط می‌شود و جلوی تخلفاتی ازجمله نبستن کمربند ایمنی و خوردن و آشامیدن وی را می‌گیرد، بحث کنترل مسیر و سرعت را هم انجام می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای یزد تصریح کرد: زمانی که اتوبوس به هر یک از محل‌های پلیس‌راه می‌رسد، اطلاعات این دستگاه به‌صورت خودکار به سیستم پلیس‌راه منتقل می‌شود و مأموران می‌توانند سرعت و فعالیت راننده در طول مسیر را کنترل کنند.

این مقام مسئول به اعتراض‌هایی که مسافران به برخی رانندگان اتوبوس‌ها به دلیل عدم توقف برای نماز داشتند اشاره کرد و گفت: الآن این سامانه به راننده تذکر می‌دهد که باید برای نماز در مجتمع خدمات راهی در فلان موقعیت توقف کند و مسافران بتوانند نمازشان را اقامه نمایند.

 وی با اشاره به اینکه این توقف علاوه بر اینکه برای اقامه نماز مسافران انجام می‌شود، زمینه‌ای برای استراحت راننده و جلوگیری از تصادفات احتمالی که به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رخ می‌دهد است، گفت: تذکر به راننده برای توقف در مجتمع‌های بین‌راهی به‌وسیله صدا و به زبان فارسی انجام می‌شود.

صادقیان تصریح کرد: همچنین این دستگاه مانع استفاده رانندگان از کارت هوشمند دیگر افراد می‌شود به این‌گونه که وقتی راننده می‌خواهد شروع به رانندگی کند، ابتدا باید کارت هوشمند را وارد دستگاه کند و دستگاه تصویر کارت را با تصویر شخص راننده مطابقت می‌دهد و درصورتی‌که کارت هوشمند مربوط به همان راننده بود، اجازه رانندگی به وی داده می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه، به ورود و خروج روزانه حداقل ۸۰۰ ماشین به پایانه بار استان یزد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تعداد کامیون‌ها در استان خیلی زیاد است، نصب این سامانه در تمام آن‌ها سخت و پرهزینه است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد تصریح کرد: سال گذشته در راستای کنترل تخلفات در پایانه و فرهنگ‌سازی در بین رانندگان، اقدام به استقرار بسیج در پایانه و پخش بروشور و لوح‌های فشرده فرهنگی در بین رانندگان کردیم.

صادقیان به خدماتی که این اداره کل به زائران پیاده‌روی اربعین ارائه می‌کند اشاره کرد و گفت: یکی از پایه‌های اساسی بحث پیاده‌روی اربعین پایانه مسافربری و مرز چذابه است که مردم یزد در این سفر از آن استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که خدمات ارائه‌شده به زائران در این مسیر خوب و مناسب نباشد، مطمئناً سبب نارضایتی آن‌ها می‌شود و با توجه به‌ سختی‌هایی که در این مسیر دارند، این نارضایتی ممکن است دوچندان شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: زائران اربعین در طول روزهای مختلفی که در این سفر معنوی بوده‌اند ساعت‌ها پیاده‌روی کرده و به شوق زیارت امام حسین (ع) مسیر را رفته و برگشته‌اند و در طول این مسیر سختی‌ها و خستگی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند.

این مقام مسئول عنوان کرد: من خودم در مرز مشاهده کردم که زائران وقتی برمی‌گردند و به مرز می‌رسند به دنبال اتوبوس و محلی برای استراحت هستند و اگر ما اتوبوسی برای این کار نداشته باشیم موجبات ناراحتی زیاد آن‌ها را فراهم می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۲۶ هزار نفر از استان یزد در مراسم اربعین شرکت داشتند، افزود: ما اطلاعات ۱۸ هزار نفر از این افراد را در اختیار داشتیم ولی از نحوه و زمان سفر ۸ هزار نفر دیگر هیچ اطلاعی نداشتیم و نمی‌توانستیم برای ارائه خدمات به آن‌ها برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان باید پیش از اربعین به مردم اطلاع‌رسانی شود که برای جلوگیری از سختی و زحمت، بلیت اتوبوس رفت‌وبرگشت و دربست تهیه کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

صادقیان بیان کرد: متأسفانه برخی افراد بلیت رفت را تهیه می‌کنند ولی اقدامی برای بلیت برگشت نکرده‌اند و در زمان برگشت هم متأسفانه سوءاستفاده گرانی در مرز حضور دارند که بلیت‌هایی باقیمت بسیار بالا از وی دریافت می‌کنند.

وی در پایان اظهار داشت: درصورتی‌که اتوبوس‌های دربستی توسط مردم گرفته‌شده باشد و یا بلیت رفت‌وبرگشت تهیه کنند، ما هم اطلاع دقیق در ارتباط با نحوه ارائه خدمات به مسافران راداریم، ولی در غیر این صورت نمی‌توان هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد.

انتهای پیام/۳۴۰۴

 

بخش نظردهی بسته شده است..