مجلس با رای اعتماد جواب کاسبان فتنه را داد

به گزارش یزدی نیوزدر هفته گذشته سه گزینه پیشنهادی روحانی در حالی از مجلس دهم رای اعتماد گرفتند، که در مجلس اصولگرای نهم صلاحیتشان تایید نشده بود و این رای اعتمادها بود که تعامل دولت با مجلس را گرم‌تر کرد.

 از طرفی تلاش برخی دلواپسان در مجلس دهم برای مانور روی واژه فتنه هم قابل تامل بود و البته موضوع همیشه داغ حداقل در دو سال اخیر که همان پرونده‌های فساد اقتصادی است. «آرمان امروز» در گفت وگویی با محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید، به بررسی موضوعات روز پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
 
سه‌شنبه گذشته مجلس، به ۳ تغییر وزیر در کابینه یازدهم از سوی روحانی که با هدف ترمیم صورت گرفت، رای اعتماد داد. تفاوت‌ دیدگاه میان مجالس نهم و دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
رای مجلس دهم به ۳ وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور، پیام خیلی مثبتی داشت. در واقع این رای یک نبرد بین تعامل عقلانی، خردورزی و اخلاق در مقابل افراط، بی‌اخلاقی و تهمت زنی بود. مجلس دهم در این نبرد پیروز شد. رای به ۳ وزیر در روز سه شنبه، پیروزی برکسانی بود که سعی دارند از طریق حربه‌های پوسیده گذشته آرامش‌ سیاسی کشور را به هم بریزند. اما در واقع خود این افراد فتنه انگیز هستند. به تعبیر یکی از نمایندگان در مجلس، برخی از فتنه‌انگیزان در خیابان قدم می‌زنند. در فردای جلسه رای اعتماد برخی از مخالفان به این نتیجه رسیده بودند که با بیان برخی مخالفت‌ها در روز جلسه رای اعتماد، خطای بزرگی کرده‌اند. سه‌شنبه گذشته یک نقطه عطف شد و نشان داد مجلس دهم مجلسی تعاملی است و وزن حامیان دولت و فراکسیون امید را مشخص کرد که توانایی سازماندهی و مدیریت برای انجام تصمیمات را دارند. در واقع مجلس و دولت می‌توانند با هم کار کنند و در مسیر توسعه گام بردارند. رای اعتماد به ۳ وزیر، اقدامی بود که از جهت داخلی در مردم آرامش ایجاد کرد و حتی در بعد سیاست خارجی هم پیام مثبتی برای جهان داشت. چرا که ناظران خارجی اتفاقات فضای سیاسی کشور را رصد می‌کنند و این رای سیگنال خوبی بود برای جهان که مجلس در تعامل با دولت روحانی است.
 
بعد از رای اعتماد مجلس به ۳ وزیر معرفی‌شده، برخی اعلام کردند که مجلس خط قرمز فتنه را رعایت نکرده است و حتی گفته شد، امروز فتنه در مجلس است. تحلیل شما چیست؟
 
برخی باید این پیام را دریافته باشند که دوره کاسبی با فتنه تمام شده است و حربه فتنه از دست این کاسبان در مجلس خارج شده‌ است. برای کسانی که با اصرار بر این تاکتیک نخ نما شده، قصد داشتند عرصه مدیریت را در انحصار خودشان قرار دهند و شایستگان را با این قبیل برچسب‌ها از مدیریت کشور دور نگه دارند، روز تلخی بود. این مجلس، مجلس ملت است و پیام ملت که تغییر روش‌های منسوخ و دوری از تفرقه را درک کرده است. در نطق‌های نمایندگان در روز سه‌شنبه نطقی هم از نمایندگان ایثارگر داشتیم؛ آیا اینها فتنه‌گر هستند؟ با حفظ احترام به برخی افراد همچون آیت ا… علم الهدی که فکر می‌کنند مجلس دهم، مجلس نهم است باید بگویم بهتر است که از این لاک خارج شوند.
 
بعد از این رای اعتماد رئیس جمهور و فراکسیون امید با یکدیگر دیدار داشتند و قرار شد یک کمیته برای هماهنگی دولت و فراکسیون امید برقرار شود. این کمیته در چه راستایی فعالیت خواهد کرد؟
 
این کمیته برای هماهنگی ارتباط نظام‌مند دولت و فراکسیون تشکیل خواهد شد. چیزی که پیش از این انتظار می‌رفت صورت بگیرد؛ حلقه ارتباطی که مسائل مختلف را با تعامل بیشتر پیش ببرد. بسیاری از طرح‌ها، لایحه‌ها و مواردی همچون همین رای اعتماد با انجام تعاملات نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت. برای مثال لایحه هوای پاک که در هفته‌های اخیر به مجلس آمد و بعد متوقف شد می‌توانست با تعامل از قبل به نتیجه بهتری برسد. در مجلس به خانم ابتکار گفتم که باید از قبل با کمیسیون محیط زیست و فراکسیون قدم‌هایی برداشته شود و بعد لایحه به صحن مجلس بیاید. به‌ویژه موضوعاتی که سیاسی هم نیستند و می‌تواند حضور دولت را در مجلس تقویت کند، می‌تواند از طریق این کمیته روند سریع تری به خود بگیرد. درمجموع در همه زمینه‌ها فراکسیون می‌تواند نقش فعالی داشته باشد.
 
به محیط زیست اشاره کردید. برخی اصولگرایان همواره به خانم ابتکار نقد دارند و در همین ترمیم کابینه هم او را مستحق تغییر می‌دانستند. محیط زیست با رفتن خانم ابتکار تغییر خواهد کرد؟
 
مجلس نهم در برخورد با خانم ابتکار کاملا سیاسی عمل می‌کرد. این رویه همچنان هم در میان اصولگرایان ادامه دارد و توجهی به جوانب تخصصی کار نمی‌شود. محیط زیست در ایران با یک بحران روبه‌رو است و این مشکل از گذشته به ارث رسیده است. در شرایط فعلی فقط یک سازمان نمی‌تواند معضلات محیط زیست را حل کند. مشکلات زیست محیطی امروز به یک همکاری فرابخشی نیاز دارد و تمام دستگاه‌ها از وزارت نفت و نیرو تا ارشاد و آموزش و پرورش باید فعال شوند و در بحث فرهنگ‌سازی بودجه و برنامه‌ای به محیط زیست اختصاص داده شود.
 
یکی از مواردی که در دیدار رئیس جمهور با فراکسیون امید مطرح شد، شتاب بیشتر برنامه‌ها در راستای حقوق شهروندی است و یکی از موانعی که بر سر حتی همکاری‌های اقتصادی ایران به‌ویژه با اتحادیه اروپا وجود دارد موضوع حقوق بشر است.
 
مجلس خیلی خوب می‌تواند به موضوع حقوق شهروندی ورود کند و انتظار جامعه و مردم همین است که مجلس به خوبی از حقوق آنها دفاع کند. در دولت هم بخشی از معاونت حقوقی درگیر این بحث است. معتقدم دولت عملکرد فعالی در این زمینه نداشته است. فرصت‌ها طی سه سال گذشته از دست رفته است. در مجلس یک فراکسیون حقوق بشر داریم که تقریبا ترکیب قبلی در مجلس نهم است. در مجلس نهم این فراکسیون طرح «جرم سیاسی» را دنبال کردند. در مجلس دهم می‌خواهیم تحرک بیشتری داشته باشیم، چرا که کار انجام نشده زیاد داریم. در اصلاح قوانین آیین دادرسی کیفری برای مواردی از قانون حقوق متهم اقدامات خوبی انجام شد. اما به نظر می‌رسد مجلس باید در بحث تقنینی و اصلاح قوانین ایفای نقش بیشتری داشته باشد. حقوق شهروندی هم امری فرابخشی است اما مجلس در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه نظارتی باید فعال شود. در زمینه بازدید از زندان‌ها باید فعال شویم و با زندانیان عادی و زندانیان سیاسی باید به صورت دوره‌ای دیدار داشته باشیم. موضوع حقوق زنان، حقوق کارگران، حقوق اقوام و اقلیت‌ها در بخش نظارتی باید بیشتر مورد توجه و در دستور کار فراکسیون مر‌بوطه قرار گیرد. در گروه دوستی ایران و استرالیا و حوزه شرق آسیا هم پیگیر حقوق اتباع ایرانی هستیم که به‌ویژه در استرالیا وضع بحرانی دارند. برنامه‌ریزی برای دیدار با سفرای این کشورها و بررسی از زوایای مختلف می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. وجود بعضی رفتارها در کشور کتمان ناپذیر است، اگرچه مسلم است که بیگانگان می‌خواهند از این موضوع استفاده خود را ببرند و مثلا کشوری مانند عربستان نادیده گرفته می‌شود درحالی که ایران در مقایسه با کشورهای منطقه وضع بسیار بهتری در موضوع حقوق بشر دارد. البته از منظر حقوقی عربستان خیلی از اسناد بین‌المللی حقوق بشر را امضا نکرده است، اما ایران از ابتدای شکل‌گیری سازمان ملل این اسناد را امضا کرده است. صرف نظر از فشار بیگانگان نیاز به بازنگری‌هایی داریم.
 
نمایشگاه مطلوعات با شعار «صداقت و شفافیت» در حال برگزاری است، مجلس چه برنامه‌ای دارد تا رسانه‌ها با خیالی آسوده‌تر به دنبال این شعار باشند؟
 
پیش نویس طرح نظام جامع رسانه‌ای در حال پیگیری است. در زمینه تقنینی و نظارتی مجلس می‌تواند اقدام کند. به‌ویژه با وجود فضای سایبری و مجازی مقررات باید به روز شود. در قالب این طرح باید حداقل حاشیه امنیتی بهتری برای رسانه‌ها و خبرنگاران از بعد قانونگذاری و قانونی ایجاد کنیم. با توجه به اینکه درگذشته با اصحاب رسانه برخوردهای خوبی نشده است، با حساسیت‌های بیشتری باید بعد نظارتی را در مجلس داشته باشیم. مجلس حتی می‌تواند در تمام امور تحقیق و تفحص کند. کمیسیون اصل ۹۰ هم می‌تواند در همه حوزه‌ها ورود کند.
 
حکم یکی از پرونده‌های سعید مرتضوی صادر شد، در شکایت سازمان تامین اجتماعی، در مجموع مجازات ۱۳۵ ضربه شلاق صادر شده است. مجالس هشتم و نهم در تامین اجتماعی تحقیق و تفحص انجام دادند و شما در مجلس دهم چه ارزیابی از این رای دارید؟
 
این بخشی از شکایت‌هایی است که علیه مرتضوی انجام شده است. در این پرونده باید تاکید روی موارد حقوقی می‌شد. به عنوان یک وکیل و شهروند از رای شلاق خوشحال نمی‌شوم حتی برای شخصی مثل مرتضوی که یک‌باره بزرگ شد و به قضاوت رسید. بهتر بود در این پرونده تامین اجتماعی رد مال هم صادر می‌شد. تحقیق و تفحص در دو مجلس گذشته انجام شده است، باید پیگیری شود که نیاز به کار تکمیلی هست یا خیر؟ ظرفیت آن در آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد. جامعه انتظار دارد قانون نسبت به همه یکسان باشد. همه انتظار داشتند در پرونده کهریزک برخورد سخت‌تری شود.
 
شما پیگیر طرح سوال از وزیر کشور هم هستید، به دلیل آنچه تعلل وزارت کشور برای بررسی واگذاری املاک شهرداری است. آخرین وضعیت در این مورد چگونه است؟
 
سوال را مطرح کردیم و ارجاع شده به وزیر و باید هفته بعد پاسخگو باشد. از وزارت هم با ما تماس گرفتند و صحبت‌هایی شده است اما سوال اصلی ما این است که دستوری که دولت به وزارت کشور داده تا وضعیت تخلفات در شهرداری را پیگیری کند به کجا رسید؟ من مطلع هستم که تعلل شده است. در ملاقات با آقای رئیس جمهور مواردی پیگیری شد که با توجه به تماس‌های وزارت کشور مطمئن شدم چنین تعللی صورت گرفته است. وقتی دادستان اعلام می‌کند موارد متعددی از واگذاری‌های غیر قانونی صورت گرفته است شهردار با چه خوشبینی‌ای اعلام می‌کند تخلفی انجام نشده است؟ در پرونده تحقیق و تفحص هر چقدر پرونده را باز می‌کنیم عمق موضوع بیشتر نمایان می‌شود. پاسخ شهرداری به ما خیلی کلی‌گویی بود. به کمیسیون عمران هم اعلام کردیم پاسخ قانع‌کننده نیست. دو هفته بعد با حضور شهردار بررسی بیشتر باید انجام شود. در تخلفات سه محور داریم، در املاک علاوه بر تملیک و واگذاری، تملک و تصرف‌های شهرداری هم مورد سوال است. علاوه بر این پروژه‌های مشارکتی شهرداری و تغییر کاربری‌ها هم مورد سوال است. در نظر داریم به‌طور جدی تحقیق و تفحص را ادامه دهیم. با توجه به مقررات اطلاعاتی که به دست می‌آوریم امکان رسانه‌ای کردن همه وجود ندارد. اما در کاربری‌ها گاه فضای سبز را تغییر می‌دهند و با ارقام کلان اینها را واگذار می‌کنند.
 
برخی در تلاش هستند و می‌گویند دولت روحانی اولین دولت تک دوره‌ای انقلاب خواهد شد. این فرضیه چقدر می‌تواند به وقوع بپیوندد؟
 
هرچه جلوتر می‌رویم برعکس تصور برخی که فکر می‌کردند پایگاه دولت تضعیف می‌شود، شرایط و محبوبیت دولت درمیان مردم بیشتر می‌شود. رای مجلس این پیام را داشت، در واقع وزرایی که قبلا رد شده بودند، این بار تایید شدند تا نشان دهد جایگاه دولت در میام مردم و نمایندگان مردم تقویت شده است. البته پاره‌ای مشکلات در همه دولت‌ها وجود دارد اما آنهایی که فکر می‌کنند روحانی تک دوره‌ای می‌شود دچار یک خوش خیالی هستند.
 

منبع: آرمان

بخش نظردهی بسته شده است..