تبلیغ کالا با ادعای درمانی، ممنوع شد

به گزارش یزدی نیوزفریبا خان‌احمدی در روزنامه ایران نوشت: آیا از ریزش موهای خود رنج می‌برید؟ طاسی موهای‌تان اعتماد به نفس‌تان را از بین برده؟ ما به شما سوپر کپسول‌های همه کاره… را پیشنهاد می‌دهیم که دارای چند ویژگی است. داروی گیاهی… باعث رشد مجدد موهای‌تان می‌شود. در کمتر از۶ ماه به ظاهر ایده آل خود می‌رسید.

 
پس فرصت را از دست ندهید و همین الان به شماره … پیامک دهید تا پکیج ویژه ما به همراه هدایای ارزنده برایتان ارسال شود. این ادعاهای غیر واقعی را فقط از شبکه‌های ماهواره‌ای نمی‌شنوید، حالا این نوع تبلیغات محصولات غیر مجاز و ادعاهای اغراق گونه سر از صدا و سیما یا تلویزیون خودمان هم در آورده است.
 
 به تازگی برنامه‌هایی از طریق صدا و سیما با حضور مجریان زن روی آنتن می‌رود که بی‌شباهت به تبلیغات اغوا‌کننده ماهواره نیست. در این برنامه گاه حدود ربع ساعت مبلغ کالا جلوی دوربین صدا و سیما می‌رود و با آب و تاب فراوان می‌گوید که با روغن گیاهی سدر، دارویی ساخته‌اند که برای موهای‌تان معجزه می‌کند و برای توضیح این ادعای شان، فیلم کوتاهی را مثلاً با حضور یکی از مصرف‌کنندگان این محصولات پخش می‌کنند تا چگونگی اثرات طبی شامپو یا دارو را روی فولیکول و ساقه مو شرح دهد.
 
شاید برای کسانی که مشتری پر و پا قرص خریدهای اینترنتی هستند پخش تبلیغات پر زرق و برق و وسوسه‌کننده محصولات بهداشتی و دارویی که در عرض چند روز و چند ماه معجزه می‌کند آن هم از سوی آنتن صدا و سیما آنچنان عجیب نباشد و حتی قابل باور باشد. چند وقتی است که صدا و سیما به فهرست کالاهای تبلیغی خود علاوه بر پفک و چیپس محتوی اسید‌های چرب اشباع همان‌هایی که بارها از سوی وزارت بهداشت کالاهای آسیب رسان سلامت خوانده شده‌اند و بر خلاف آنچه که مجلس شورای اسلامی ممنوعیت تبلیغ این کالاها را تصویب کرده است این بار آنتن خود را در اختیار شرکت‌هایی قرار داده که سلامت محصولات‌شان مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.
 
امروزه بسیار می‌بینیم عوامل اجرایی برنامه‌های اجتماعی صدا و سیما در کنار آموزش آشپزی و گلسازی به گفت‌و‌گو با بازاریاب‌هایی تحت عنوان کارشناسان شرکت‌های تولیدی محصولات دارویی و بهداشتی می‌نشینند گویا سود حاصل از این تبلیغات آنچنان به مذاق رؤسای شبکه‌های تلویزیونی خوش آمده که به تازگی نوع جدیدی از تبلیغات کالاهای مرتبط با سلامت درست در شکل و شمایلی شبیه به برنامه‌های ماهواره در شبکه‌های تلویزیونی رایج شده که در آن مبلغ کالا با چند اصطلاح شبه علمی و نام بردن از چند اسید آمینه مرتبط با ریزش مو به بینندگان تلویزیون القا می‌کند که شامپوها یا کپسول‌هایی که ساخته‌اند در چند ماه ریزش مو را ترمیم می‌کند و موهای سر پر پشت می‌شود. این اغراق‌های ماهرانه از سوی رسانه ملی در حالی صدای وزارت بهداشتی‌ها را درآورده است که گفته می‌شود رسانه ملی برای دخل و خرجش آنتن خود را در اختیار سودجویان و سوء‌استفاده‌کنندگان از سلامت مردم قرار می‌دهد.
 
آنطور که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده، سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اخیراً اعلام کرده؛ تبلیغات کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری که در تلویزیون انجام می‌شود به هیچ عنوان مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. از سوی دیگر مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: «وزیر بهداشت یک ماه پیش با استناد به منابع علمی در نامه‌ای علمی و فنی به رئیس صدا و سیما، خواستار توقف تبلیغات یک داروی گیاهی لاغری شد.»
 
یک مقام مسئول در وزارت بهداشت در شرایطی نسبت به شگردهای تبلیغاتی برخی کالاهای بهداشتی و دارویی از سوی صدا و سیما واکنش نشان داده که این روزها بازار تبلیغات کالاهای پزشکی و سلامت محور حسابی داغ است. هفته گذشته نیز وزیر بهداشت و معاونان این وزارتخانه از وزیر ارتباطات تقاضا کردند، خطوط پیام‌های تبلیغاتی غیرمجاز حوزه سلامت مسدود شود.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا، درباره این نوع تبلیغات که به صورت بسیار گسترده از صدا و سیما پخش می‌شود و با توجه به ادعاهای بزرگ آنها و نیز معلوم نبودن نام و برند برخی از این کالاها که نوعی تبلیغ خاکستری و مبهم محسوب می‌شود واکنش نشان داده و گفته است، تبلیغ هر نوع کالایی که ادعای درمانی دارد را به طور کلی ممنوع اعلام می‌کنیم:  «به طور کلی تبلیغ هر نوع دارو که برای درمان یک عارضه باشد، در کشور ممنوع است، تبلیغات سایر کالاها مثل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، غیر قانونی نیست و مجاز است اما هیچ‌کدام از این کالاها نیز حق ادعای درمانی ندارند.
 
هر کالایی که ادعای درمانی کند، تبلیغش ممنوع می‌شود، حتی اگر یک کفش که اصلاً کالای سلامت نیست، ادعا کند که برای درمان دیسک کمر کاربرد دارد و مؤثر است، تبلیغ آن ممنوع می‌شود، برای اینکه این ادعا ثابت نشده است و باید در مراجع ذی صلاح این ادعا ثابت شود و حتی اگر این ادعا ثابت شود و خاصیت درمانی داشته باشد، حق تبلیغ ندارد.»
 
او نظر خودش را در مورد تبلیغات اخیر صدا و سیما هم اعلام کرد: «وزارت بهداشت مخالف تبلیغات اخیر صدا و سیما و تبلیغ کالاهایی است که متأسفانه ادعاهای درمانی عجیب و غریب می‌کنند. وزارت بهداشت کاملاً با تبلیغات داروها و شامپوها و کپسول‌های درمان قطعی ریزش مو یا درمان چاقی مخالف است و هم بنده و هم وزیر بهداشت به رئیس صدا و سیما نامه کتبی نوشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم که این تبلیغات گمراه‌کننده است و صدا و سیما باید جلوی این کار را بگیرد. چون واقعاً این تبلیغات درست نیست. برخی از این تبلیغات شبیه تبلیغات ماهواره‌ای است که اصلاً درست نیست.»
 
دیناروند این را هم گفته است که او واقعاً نمی‌داند، در صدا و سیما چه می‌گذرد، اینکه آیا به مشکل بودجه‌ای خورده است، یا چه مشکلی وجود دارد که جدیداً این نوع تبلیغات دیده می‌شود.  دکتر دیناروند همچنین از این تبلیغات اظهار تعجب کرد و گفت: خیلی هم عجیب است که گاهی اوقات، ۱۰ دقیقه یا ۱۵ دقیقه یک کالا تبلیغ می‌شود و براحتی تبلیغ می‌کنند، واقعاً خیلی عجیب است و معلوم است که این تبلیغات اثر دارد که مدت‌های طولانی است پخش می‌شود.
 
در هر حال او درباره نظر وزارت بهداشت در مورد این تبلیغات برای مردم توصیه کرد: وزارت بهداشت کاملاً با این تبلیغات مخالف است و به هیچ عنوان این تبلیغات و ادعاهای آنها را تأیید نمی‌کنیم و به مردم می‌گوییم که این کالاها هیچ فرقی با کالاهای ماهواره‌ای ندارند و همان طور که قبلاً به مردم گفته‌ایم که به تبلیغات این نوع کالاها در ماهواره‌ها توجه نکنند، الان هم در مورد این کالاها در صدا و سیما به مردم می‌گوییم که به این تبلیغات توجه نکنند و بدانند که این نوع تبلیغات و ادعاها از نظر قانونی هم ممنوع است.
 

زارع‌نژاد ،‌مدیرکل روابط‌عمومی وزارت بهداشت نیز درباره درخواست وزارت بهداشت از صدا و سیما مبنی بر توقف تبلیغ داروهای لاغری و محصولات بهداشتی گفت: سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرده شرکت‌های دارویی بهداشتی در تبلیغات فرآورده‌های خود تنها براساس آنچه در مجوز تولیدشان ذکر شده، حق تبلیغ دارند و اغراق نکنند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..