با حضور اهالی فرهنگ و هنر در محل کتابخانه مرکزی

کتاب جک،جوک،جوکر در یزد رونمایی شد

کتاب جک،جوک،جوکر به قلم مجید جوادیان زاده سه شنبه ۲۹ خردادماه سال جاری با حضور هنرمندان هنرهای نمایشی و جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و هنردر محل کتابخانه مرکزی یزد رونمایی شد. این کتاب شامل ۷ نمایش با عناوین”جک،جوک،جوکر-کشمکش عربده کشان بی نشان- زبان سردار قادسیه- رویای ایساتیس- چشمان مورب،گیسوان پریشان- خواب هایی به بلندای مرگ و رگال” است.

جوادیان زاده در مراسم رونمایی از این کتاب گفت:این کتاب مجموع نمایشنامه هایی است که در دهه نود و به صورت کارگاهی در یزد به رشته تحریر درآمده وبه دلیل علاقه من به تاریخ، عمدتا ماهیتی تاریخی و بینامتنی دارد که جمع آوری این نمایشنامه ها، آماده سازی و بازنویسی برای چاپ حدود یکسال و نیم زمان برده است.

وی با اشاره به لزوم بهره مندی از تاریخ کهن سرزمین ایران برای آفرینش آثار نمایشی افزود: تاریخ این سرزمین همان نقشی را می تواند ایفا کند که اسطوره ها در غرب بازی کردند. ما اگرچه فاقد اسطوره های یونانی هستیم اما تاریخ غنی و پرحادثه ایرانی می تواند دستمایه بسیاری از آفرینش های فرهنگی و ادبی قرار گیرد. وی در ادامه با بررسی تفاوت در رویکرد مورخ و نویسنده به پدیده تاریخ گفت: مورخ تلاش می کند تا به یک روایت از تاریخ دست یابد که بر واقعیت گذشته قابل انطباق بیشتری باشد اما نویسنده بر عکس در پی تکثیر روایت است و از آن استقبال می کند. مورخ به زمان تقویمی در روایت تاریخ کاملا پای بند است اما یک نمایشنامه نویس با شکست زمان خطی می تواند به روایتی تازه تر و در اصطلاح بینامتنی از تاریخ دست یابد.

نویسنده کتاب جک، جوک، جوکر در پایان گفت در این کتاب نیز تلاش کرده ام تاریخ را از زاویه بینامتنی و براساس زمان غیرخطی باز-روایی نمایم.

لازم به ذکر است کتاب جک، جوک، جوکر و ۶ نمایشنامه دیگر در ۱۸۱ صفحه چاپ شده و دو نمایش آن به نام های چشمان مورب گیسوان پریشان و رگال به جشنواره فجر راه یافته و نمایش جک، جوک، جوکر در جشنواره منطقه ای قشم رتبه سوم نمایشنامه نویسی را کسب کرده است.گفتنی است از این نویسنده ۵ کتاب دیگر در حوزه های مختلف نیز منتشر شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..