ارزش خبری شهرت؛نقطه ضعف مطبوعات محلی یزد
|
امیرترقی نژاد /هفته نامه ساباط
وی گفت،مدیرکل افزود،آقای فلانی آمد و…همچنان در صدر اخبار و گزارش های مطبوعات محلی یزد جا نمایی کرده است.جاییکه به گفته کارشناسان رسانه،ارزش خبری شهرت درصفحات مطبوعات محلی شهر یزد برجسته شده و همچنان با سبک خبری هرم وارونه البنه آنهم از نوع سخت خبر در الویت قرارگرفته است. کمبود خبرهای تولیدی و استفادهی بیشمار از اخبار روابط عمومی های سازمانهای دولتی در مطبوعات، آفتی جدی و مهم در مطبوعات محلی یزد است که این روزها مخاطب را چنان منفعل کرده است که فایده آن برای نشریات محلی ورق نخوردن از سوی مخاطب بوده است.
این در حالی است که پررنگ بودن این قضیه مطبوعات محلی یزد که باید درحالت حرفه ای نماینده مردم باشند، به تریبون سازمانهای دولتی و مسئولان تبدیل کرده و نقش نظارتی را از آنها میگیرد. جاییکه نظریه اقتدارگرایی و یک طرفه بودن پیام در ذهن مشتری تداعی می شود.
به گفته کارشناسان رسانه این روزها با اوج تنوع مطالب از سوی شبکه های مجازی ،مطبوعات محلی آنچنان در خطر جدی قرار گرفته اند که استفاده مکرر آنها از ارزش خبری شهرت می تواند باعث شود هم از نظر تخصصی نیز این نشریات، ارزش آنچنانی در بین مخاطب نداشته باشند و هم اینکه که خبرهای نه چندان تازه و جزئی را انتشار دهند.
ما باید این واقعیت را بپذیریم که اکثر مطبوعات محلی به دلیل سهل انگاری و بی اطلاعی از مسئولیتها و رسالتهایشان فاصله گرفته اند، بطوری که بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی این مطبوعات نشان می دهد، چیزی حدود 80 درصد محتوای بخشی از مطبوعات محلییزد تکیه برارزش خبری شهرت است، حال آنکه ارزش خبری،"استثناء" و"دربرگیری"بیش از این می تواند او را در پیشبرد اهداف رسانه ای و جذب مخاطب کمک نماید. نکته بعد، جدا از توجه به ارزش خبری "دربرگیری" و" استثناء" توجه جدی به عنصر خبری"چرایی" و "چگونگی"است.بنابراین، جنبه های توصیفی رویداد را بیان و چگونگی بروز را مشخص می کند.این مسئله باعث می شود با توجه به مسئله ذکر شده سخت خبری که همان ابتدا درمطبوعات محلی یزد اشاره شد آنها به سمت نرم خبر روانه شوند.
پس،اگر خلاقیت را برای مطبوعات محلی یزدجستجو می کنیم، در مرحله اول ،توجه به ارزشهای خبری و عناصری خبری است چرا که می تواند در این مسیر،تولید محتوای ما را غنای عظیمی ببخشد. یعنی همان فاصله گرفتن از ارزش خبری شهرت.
البته گفته نماند، یکی از مهـــم ترین نیازهای روزنامه نگاران مطبوعات محلی، داشتن دانش کافی درباره گزارشاتی است که ارائه می کنند. یکی از جــدی ترین و خوشبختانه سازنده ترین انتقادات موجود درباره مطبوعات محلی، فقدان مطالب آموزنده، تنوع خبر، تولیدات خبری وگزارش مهم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بومی است. روزنامه نگاران فقط به حوادث جاری مراجعه و آنها را شرح می دهند. آنچه در این خصوص مهم به نظر می رسد اینکه مطبوعات محلی باید بتوانند علوم تخصصی را به شکل اطلاعات عمومی و قابل درک برای مردم بیان کنند. انجام این کار به شکل خوب بسیار مشکل است و نیاز به دانش فراوان و ذاتــی دارد و نمی توان آن را فقط در کلاس های درس به دست آورد.
بیشتر نشریات محلی فاقد ویژگی و استانداردهای روزنامه نگاری در صفحه اول اند. عمده تیترهای اصلی دارای ارزش خبری قابل توجهی نبوده و از وزن و اهمیت کافی برخوردار نیستند. بعضی از این نشریات برخلاف فلسفه وجودی خود، به رویدادها و موضوعات محلی اهمیت چندانی نمی دهند. ضعف دیگر صفحه اول نشریات محلی، دشواری تشخیص ترتیب تیترها و عدم رعایت اولویت بندی است. فراوانی و چیدمان تیترها، شباهت، اندازه و نوع قلم تیترها و استفاده از ترام، پوزیتو، نگاتیو کادر و … به گونه ای است که امکان تشخیص تیترهای اول. دوم و سوم را بسیار دشوار می کند. همچنین در مواردی، بین اندازه و نوع حروف تیتر با ماهیت مطلب تناسب و هماهنگی وجود ندارد. نشریات محلی به ویژگی هویت آفرینی صفحه آخر کم توجه اند و صفحه آخر بیشتر این نشریات از این ویژگی بی بهره است.
نشریات محلی در تنظیم مطالب خبری، مشکل و ضعف جدی دارند. از سبک های خبرنویسی و به ویژه سبک هرم وارونه بهره مناسب نمی برند و زبان نگارش خبر، زبان روزنامه ای نیست. به ذکر منبع در آغاز و یا متن خبرها نیز بی توجه یا کم توجه اند این در حالی است که منبع شماری از خبرهای درج شده در این نشریات، خبرگزاری جمهوری اسلامی، واحد مرکزی خبر و یا خبرگزاری ایسنا است. نکته در خور توجه در این باره این که خبرهای دریافتی از خبرگزاری ها و ادارات روابط عمومی بدون تقویت، باز آفرینی و باز نویسی، عینا در نشریات درج می شود. فقدان ستون خبرهای کوتاه و خبرهای ترکیبی، از دیگر ضعف های نشریات محلی است.
بخش نظردهی بسته شده است..