وزیر آموزش و پرورش:

دغدغه ذهنی آموزش و پرورش همگان باید به عمل تبدیل شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که خوشبختانه اموزش و پرورش به دغدغه ذهنی همه تبدیل شده ولی باید این دغدغه ذهنی به عمل تبدیل شود، گفت: اولویت امسال اعتبارات آموزش و پرورش طرحهای نیمه تمام خیری است.

«یوسف نوری» در نشست شورای آموزش و پرورش استان یزد که  در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مدرس، این روحانی مبارز به عنوان یکی از افتخارات اسلام و کشورمان یاد کرد و در ادامه خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر در کشورمان نشان می‌دهد که دشمن سیلی محکمی از جمهوری اسلامی خورده است.

وی با اشاره به رقم خوردن انقلاب اسلامی با قیام بزرگ حضرت امام راحل(ره) و با استفاده از نفوذ رهبری و معنوی بنیانگذار کبیر انقلاب که مردم متدین کشورمان را بسیج کرد، گفت: برخی در ابتدا پیشرفتهای کشورمان را نمایشی عنوان کردند ولی بعد که با موشکهای نقطه زن، مقام چهارمی ایران در علم نانو و ساخت واکسن کرونا طی دو سال در کشورمان مواجه شدند، تلاش کردند دشمنی خود را با ورود به نظام تعلیم و تربیت از سر گیرند.

وی تعطیلی اجباری مدارس طی سه سال تحصیلی به دلیل کرونا اشاره و عنوان کرد: متاسفانه دانش اموزان در این مدت به یک زیست بوم جدید عادت کردند و دشمن از طریق فضای مجازی به مدیریت افکار آنها پرداخت.

نوری با بیان این که البته پیش بینی اتفاقات این چنینی نیز وجود داشت، گفت: در همین راستا زیست بوم دانش اموزی کشورمان را از طریق سامانه شاد تقویت و تلاش کردیم که جنبه تربیتی آن را افزایش دهیم.

وی به مشکلات متعدد و گشترده در نظام تعلیم و تربیت کشوزمان از گذشته اشازه و گفت: خوشبختانه اقدامات متعددی برای رفع این موانع صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به بتدوین رنامه جامع نیروی انسانی که هم اکنون در شورای انقلاب فرهنگی در مرحله تصویب قرار دارد، اشاره کرد.

وی یکی از مشکلات در این حوزه را ابتلای جامعه به سواد اسمی ذکر کرد و گفت: علاوه بر این برخی بخشها مانند ایاب و ذهال دانش اموزان و ساخت و سازها نیز از سوی دستگاه های دیگر بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شده در حالی که نظام تعلیم و تربیت باید در فضایی مهیا، فعالیت داشته باشد.

وی کمبود ۱۳ هزار چشمه سرویس بهداشتی در مدارس، وجود هشت هزار مدرسه کانکسی و لزوم مرمت ۱۹.۲ درصد مدارس معادل ۱۰۰ هزار کلاس درس را از دیگر مشکلات در آموزش و پرورش کشور بیان کرد و افزود: در هیمن راستا سعی داریم تا فروش املاک مازاد و پیگیری دریافت معوقاتی مانند از محل صدوق ذخیره ارزی در جهت رفع این مشکلات اقدام کنیم.

وی در همین رابطه اولویت امسال اعتبارات را طرحهای نیمه تمام خیری ذکر کرد و از تمرکز آموزش و پروش بر سه حوزه خبر داد.

به گفته وزیر اموزش و پرورش یکی از این حوزه‌ها نیروی انسانی است که در قالب دانشگاه فرهنگیان به صورت گزینش نیمه متمرکز دنبال می‌شود.

وی اصلاح منابع و متون درسی به تدریج و با کار کارشناسی با ائتلاف بین اندشمندان و افراد باتجربه در کشور و ارتقای نقش افرینی خانواده‌ها با توجه به ارتباط قانونی اموزش و پرورش با خانواده ها را از دیگر حوزه های مورد اهتمام آموزش و پرورش کشور خواند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اموزش و پرورش به دغدغه ذهنی همه تبدیل شده ولی باید این دغدغه ذهنی به عمل تبدیل شود که در این صورت حتی از نظر اقتصادی نیز می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

نوری گفت: باید از ظرفیت حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برای پیاده سازی الگویی بر اساس یک محور در هر استان اقدام کنیم و همان استان متولی اجرای آن شود تا در کل کشور تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: یزد در بسیاری از حوزه‌ها مانند صنعت و گردشگری جزو استانهای سرآمد در کشور است لذا می‌تواند در این بخشهای مختلف آموزشی نیز اقدامات تاثیرگذاری در کشور را در دست بگیرد.

وزیر در پایان با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده از سوی روسا و مدیران اموزش و پرورش نواحی استان، در مورد آنها قول مساعدت و پیگیری داد.

آیت الله «محمدرضا ناصری» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز در این نشست با بیان این که غربی‌ها از ۱۰۰ سال پیش با خیانت به کشورمان سه موضوع و اصل مهم را از مردم ما گرفتند که باعث عقب ماندگی در برخی بخشها شده است، تصریح کرد: اسعمارگران طی این مدت تلاش کرده‌اند خداباوری و ایمان را از کودکان ما بگیرند چرا که خداباوری به فرزندان ما هویت و هدف خواهد داد.

وی با تاکید بر این که باید ایمان را به فرزندانمان بازگردانیم، عنوان کرد: این ایمان را باید از طریق قران به کودکانمان آموزش دهیم.

امام جمعه یزد با اشاره به تاکیدات مکرر قران کریم و روایات ما در مورد اهمیت تفکر، یکی دیگر از توطئه های غربی‌ها از یک قرن پیش را گرفتن فکر از کودکانمان ذکر کرد که متاسفانه این نوع سطحی نگری را در مدارس شاهدیم.

وی با اشاره به اهتمام حضرت امام راحل(ره) به فکر کردن و مشورت گرفتن از دیگران برای اقداماتشان، گفت: باید دانش آموزانمان را با تفکر آشنا کنیم و ان را در جامعه بسط دهیم تا از سطحی عمل کردن که امروز جامعه به آن گرفتار شده است، جلوگیری کنیم.

آیت الله ناصری علم متبوع را لازمه ایجاد تحول در کشور دانست و تصریج کرد: متاسفانه تعقل در جامعه که می تواند راه را به افراد جامعه نشان دهد و خوبی و بدی را برایشان تمییز دهد نیز با خدعه دشمنان از جامعه گرفته شده است.

وی ابن نوطئه را یک توطئه و فریب بزرگ از سوی دشمنان علیه کشورمان دانست و گفت: باید خوب شنید، خوب فکر کرد و بهترین مسیر را در پیش گرفت چرا که خداوند این مسیر را در قران کریم راه رستگاری بندگان خود معرفی کرده است.

امام جمعه یزد گفت: باید با اولویت دانشگاه فرهنگیان و در حوزه تربیت معلم در کنار سند تحول بنادین اموزش و پرورش، دین داری، نفکر و تعقل را برای معلمان مورد اهتمام قرار دهیم و در این حوزه تحول بزرگی را رقم بزنیم.

آیت الله ناصری همچنین پیشنهاد دارد که نسبت به بازنگری در سبک دروس معارف دانشگاه‌ها اقدام شود تا اثربخشی آنها افزایش یابد.

«مهران فاطمی» استاندار یزد هم با بیان این که نظام ما تا جایی می‌تواند قد بکشد که آموزش و پرورش قد بکشد.

وی ادامه داد: تمام هزینه‌هایی که امروز نیز برای آسیبهای اجتماعی پرداخت می‌کنیم نیز باید قبلاً در اموزش و پرورشمان هزینه می‌کردیم تا در این بخش امروز هزینه نکنیم.

در این نشست روسا و مدیران آموزش و پرورش نواحی استان نیز به بیان نظرات و انتقادات خود پرداختند.

گفتنی است، دیدار با امام جمعه و استاندار یزد، دیدار با دانش‌آموزان و نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی، افتتاح مدرسه ١٢ کلاسه محتاجعلی، دیدار با معلمان، مدیران مدارس و نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان و بازدید از موزه علوم طبیعی استان از دیگر برنامه‌های وزیر اموزش و پرورش در این سفر یک روزه است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..