برگزاری طرح روستاگردی کودکانه برای اولین بار در ابرکوه
بخشدار مرکزی ابرکوه با هدف مهارت افزایی، انجام فعالیتهای عملی، تغییر شیوههای آموزش سنتی از یک سو و توسعه گردشگری روستایی از سوی دیگر، طرح روستاگردی کودکانه را برای اولین بار در شهرستان ابرکوه اجرا کرد.
مهارت افزایی در سنین کودکی از جمله دغدغههایی است که والدین همواره با آن مواجه هستند؛ اما متاسفانه این نوع نگاه که در رشد فکری و ارتقا خلاقیت دانش آموزان نقش بسزایی دارد کمتر در سیستم نظام آموزشی مورد توجه قرار می گیرد.
با توجه به اینکه دانش آموزان امروزه بخش عمدهای از عمر خود را در مدارس و آموزشگاههای مختلف سپری میکنند، آموزش مهارتهای عملی به کودکان و آماده کردن آنها برای دوران بلوغ و بزرگسالی علاوه بر والدین بر عهده مربیان و معلمان در مدارس نیز هست. آموزشهای عملی باعث میشود که فرزندان ما از سنین پایه به صورت علمی وارد فعالیت های گوناگون شده، در جریان این فعالیتهای پویا و خلاقانه در کنار پاسخ کنجکاویهای خود، فردی خلاق، مبتکر و مبدع میشود و نباید صرفاً حجمی از اطلاعات را به دانش آموزان تزریق کنیم و آنان را برای امتحان مهیا کنیم.
دغدغه فوق و انتقاد به شیوههای سنتی آموزش کودکان در مدارس، ایدهای را در ذهن بخشدار مرکزی ابرکوه به وجود آورد تا اولین گام را در شهرستان به منظور ایجاد تغییر و اصلاحاتی در این شیوه سنتی برداشته و طرح «روستاگردی کودکانه» را ارائه و اجرا کند.
«مسلم غلامزاده مهرآبادی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: قالب روانشناسان و متخصصان امور تربیتی اذعان دارند که بخش مهمی از شخصیت یک انسان در ادوار کودکی شکل میگیرد؛ یعنی سنین کودکی بهترین زمان برای پرورش فکر و روان یک انسان است. لذا این مهم عاملی بود که در این طرح روستاگردی، کودکان به عنوان جامعه هدف انتخاب شوند.
بخشدار مرکزی ابرکوه، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان مبنی بر راهاندازی اردوهای پیشرفت را یکی دیگر از انگیزههای شکلگیری این طرح عنوان کرد و ادامه داد: در ابتدا هدف این بود که زمینهای فراهم شود تا کودکان با فراهم شدن بسترهای مهارت افزایی و کسب تجربه آموزش ببینید نه اینکه صرفاً با رفتن به کلاس درس به یک سری مباحث تئوری اکتفا کنند.
غلامزاده تصریح کرد: از سوی دیگر در دنیای امروز گردشگری روستایی یکی از بخشهای مهم فعالیت های اقتصادی محسوب میشود که میتوان آن را به عنوان سیاستی برای توسعه، پیشرفت و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، محوریت قرار داد. لذا طرح مذکور بدین شکل رقم خورد که دانش آموزان با حضور در روستاها، محیط پیرامون خود را از نزدیک لمس، تجربه و درک کرده و دانش، آگاهی و مهارت خود را در قالب اجرای برنامههای مختلف به صورت عملی، افزایش دهند.
وی افزود: در طرح نامبرده ضمن فراهم کردن اوقاتی برای تفریح، سرگرمی و شادابی روان دانش آموزان، بسترهایی جهت مشارکت کودکان در فعالیت های مختلف روستا اعم از مشاغل، آداب و رسوم و … فراهم میشود.
این مسئول اذعان کرد: کودکان با فرهنگ روستانشینی، خانههای روستایی، جمعیت محدود روستا، زمینهای کشاورزی و نوع محصولاتی که در آن کشت میشود، وسایل حملونقل و باربری در روستا، ماشینآلات و ابزار مورد استفاده در کشاورزی، کمبودهای موجود در یک زندگی روستایی، صنایعدستی، نقش دام در زندگی روستایی، نقش زنان را در یک زندگی روستایی، وابستگی زندگی شهرنشینان به روستاییان، وضعیت جغرافیایی و … آشنا میشوند.
غلامزاده ترویج و رونق گردشگری روستایی با برجسته کردن ظرفیتهای طبیعی و میراثی و همچنین تعریف و پرداختن به رویدادها در روستاها را از دیگر اهداف طرح روستاگردی کودکانه عنوان و خاطرنشان کرد: در کنار آشنایی با موارد فوق، قرار است در یک فضای شاد و مفرح و با یک ظرافت خاص، مسائل فرهنگی، ارزشها و اصول فرهنگی و دینی با برنامههایی همچون حضور در مساجد و گلزار شهدای روستاها و … به کودکان آموزش داده شود.
بخشدار مرکزی ابرکوه استعدادیابی در بین دانش آموزان را از جمله دیگر اهداف این طرح دانشت و تصریح کرد: در خاتمه هر روستاگردی مسابقهای در قالب نوشتن خاطرات روستاگردی (نویسندگی)، مصاحبه و بیان خاطرات (گویندگی و مجریگری) و یا نقاشی برگزار میشود.
وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت در این روستاگردیها این است که هدایای دانش آموزان برگزیده در مسابقات و پذیرایی از آنان ترجیحاً با بهرهگیری از تولیدات بومی و محصولات روستا، انجام خواهد شد که این اقدام علاوه بر جذابیت و تازگی برای کودکان، ظرفیتهای برجسته روستا را معرفی میکند.
منبع:ایسنا یزد
بخش نظردهی بسته شده است..