توسعه مدارس سمپاد یکی از راههای تحقق شعار امسال است
یکی از فعالان آموزشی کشورمان با اشاره به فقدان مدارس سمپاد در قریب به ۴۰ درصد از شهرها، تاکید کرد: یکی از راههای تحقق شعار امسال که با عنوان «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین» نامگذاری شده، توسعه مدارس سمپاد است.
«محمدرضا فاتحینسب» در این رابطه اظهار کرد: لازمه اقدامات دانشبنیان و موفقیت در این حوزه طی سالیان آینده، داشتن دانشآموزانی نخبه در کشور است لذا اگر بخواهیم آیندهی دانشبنیانها را در کشور درخشان ببینیم، باید از هماکنون به پرورش دانشآموزانی نخبه اهتمام کنیم و بودجه مناسبی را برای این بخش اختصاص دهیم.
وی خاطرنشان کرد: مدارس سمپاد یا به عبارتی مدارس ملی پرورش استعدادهای درخشان موظف به شناسایی، تربیت و آموزش دانشآموزان نخبه سراسر کشور هستند که ساز و کار شناسایی آنان نیز به واسطه برگزاری آزمون سراسری تیزهوشان در کشورمان انجام میشود.
فاتحینسب با بیان این که در سرتاسر کشورمان شاهد وجود دانشآموزانی بسیار مستعد هستیم، عنوان کرد: تنها در صورت شناسایی، جذب و تربیت این دانشآموزان میتوانیم امیدوار باشیم که نسل جدیدی از دانشمندان نخبه در آینده نزدیک وارد فضای علمی و صنعتی کشور شود.
این مشاور تحصیلی عنوان کرد: این در حالیست که علاوه بر فقدان مدارس سمپاد در ۴۰ درصد از شهرهای کشورمان، در برخی از شهرهای دارای مدارس سمپاد نیز از ظرفیت بسیار کمی برای جذب این دانشآموزان برخورداریم که دلیل آن نیز محدودیت منابع سازمان سمپاد عنوان میشود.
به گفتهی وی، هر ساله حدود ۲۵۰ هزار دانشآموز در این رقابت کشوری شرکت میکنند که حدود ۱۵ هزار نفر از آنها موفق به ورود به این مدارس میشوند و متاسفانه مشکل کمبود این مدارس، باعث بیرون ماندن برخی دانشآموزان نخبه و محرومیت آنها از تحصیل در این مدارس میشود.
مولف کتابهای سهگانه هوش با بیان این که موضوع مذکور به دور از عدالت آموزشی است، گفت: تنها امید دانشآموزان نخبهای که بعضاً توانایی حضور در مدارس غیرانتفاعی را ندارند، همین مدارس سمپاد و برخوداری آنها از این آموزشهای دولتی است ولی کمبود مدارس سمپاد موجب سختتر شدن رقابت و بعضاً جا ماندن برخی دانش اموزان نخبه میشود که میطلبد مسئولان مربوطه همت بیشتری جهت گسترش و توسعه این مدارس داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که آزمونهای مدارس سمپاد برای ورود دانش آموزان از پایه هفتم و دهم به صورت سراسری برگزار میشود، گفت: آزمون پایه ششم به هفتم عمدتاً از مباحث هوش کلامی، هوش ریاضی و هوش تصویری و آزمون پایه نهم به دهم نیز علاوه بر سه مبحث فوق، شامل سئوالات درسی میشود.
این مدرس ریاضی و هوش پایههای ششم تا نهم تاکید کرد: آشنایی یا سئوالات آزمونهای سالهای گذشته و فضای آزمون و همچنین تقویت دروس ریاضی و فارسی بالاخص بالابردن توانایی درک مطلب در دانش اموزان مهمترین اقدامات جهت آمادگی آنان برای حضور در آزمون ورودی مدارس سمپاد است.
وی در مورد اهمیت ارتقای توانایی درک مطلب توسط دانشآموزان نیز خاطرنشان کرد: اگر دانشاموزان درسخوان باشند ولی با سئوالات سالهای گذشته آزمون آشنایی نداشته باشند، حتماً در آزمون غافلگیر میشوند.
فاتحی نسب در پایان نیز اظهار کرد: به عنوان یک فعال آموزشی و مشاور تحصیلی تلاش داریم در قالب برگزاری همایشهای دانشآموزی و دورههای ضمن خدمت معلمان سراسر کشور، در وهله اول مهارت درک مطلب دانشآموزان را تقویت کرده و در ادامه نیز دانش آموزان را با انواع سئوالات سالهای گذشته آشنا سازیم.
منبع:ایسنا یزد
بخش نظردهی بسته شده است..