پیشرفت ۶۰ درصدی دوخطه کردن راه آهن بافق – زرین شهر

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل راه آهن استان یزد گفت: طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان به طول ۱۹۰ کیلومتر از ایستگاه بافق به میبد و زرین ‌شهر (اصفهان) ۶۰ درصد پیشرفت دارد.

دهقان پور افزود: هدف اصلی از اجرای دو خطه کرده خطوط ریلی استان ؛ افزایش سرعت در خطوط ریلی برای تردد قطارهای باری و مسافری و مهمتر از همه ساخت خطی به عنوان بار محوری سنگین در کشور بوده است.

وی از دیگر اهداف این طرح را افزایش حجم جابجایی بار و مسافر براساس راهبرد و سیاستی که بر عهده راه آهن کشور گذاشته شده عنوان کرد.
مدیرکل راه آهن استان یزد اضافه کرد: دوخطه کردن خطوط ریلی استان با توجه به ترافیک سنگین قطارهای محور یزد بویژه عبور روزانه ۲۸ رام مسافربری و حدود ۱۵۰ رام قطار باری از محدوده این اداره کل ، لازم و ضروری بود.
دهقان پور ادامه داد: این در حالی است که روزانه هفت رام قطارمسافربری از مبدا یزد به سمت شهرهای تهران بصورت سه رام رفت و برگشت و به سمت مشهد بصورت یک رام یک روز در میان حرکت می‌کند.
وی با اشاره سفر کاروان تدبیر و امید به استان یزد خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه در این سفر به راه آهن اختصاص یافته که قرار است سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آن در بخش دوخطه و ۵۰۰ میلیارد ریال آن در بحث سیگنالینگ هزینه شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: این بودجه به شرط اینکه عملیات دو خطه تا پایان سال ۹۵ در محدوده یزد به پایان برسد به استان اختصاص داده شده است.
مدیرکل راه آهن یزد یادآور شد: این مسیر با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریال شروع و به اتمام می رسد و در محدوده این اداره کل از ایستگاه بافق تا عقدا ۲۷۰ کیلومتر ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال آن هزینه می شود.
به گفته دهقان پور برای تکمیل این طرح بزرگ در محدوده اداره کل راه آهن یزد ۴۴۰ دهانه پل ساخته می شود .
وی مزایای این طرح را افزایش سرعت تا ۱۶۰کیلیومتر در ساعت ، افزایش بار محوری از ۲۲.۵تن به ۳۰تن ، کاهش زمان سیر قطارهای باری از ۱۸ ساعت به ۱۲ ساعت ، درآمد مستقیم حمل بار سالانه چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال ، صرفه جویی مصرف گازوئیل تا یکهزار و ۳۶۰ میلیارد ریال در سال ، کاهش تعداد تلفات جاده ای به میزان ۴۵۵ نفر در سال و صرفه جویی سالانه ۵۶۰ میلیارد ریال، کاهش آلاینده ها به میزان ۵۲۰۰ تن در سال و ایجاد ۱۵۵ فرصت شغلی اعلام کرد.
این مسئول با اشاره به اینکه این مسیر برقرار کننده ارتباط بین استانهای یزد و اصفهان و استانهای جنوبی به مرکزی کشور است ، اظهار کرد: قرار است فردا ۱۰ خبرنگار از بخش های مختلف صدا وسیما برای بازدید از روند دو خطه شدن راه آهن در محدوده یزد به این استان سفر می کنند.
استان دارای ۷۳۰ کیلومتر خطوط راه‌آهن است که ۶۰ درصد قطارهایی که از این خطوط عبور می‌کنند حامل بار و ۴۰ درصد آنها حامل مسافر هستند.
روزانه ۲۸ رام قطارمسافربری از محدوده راه آهن استان عبور می‌کند و هفت رام قطار مسافربری نیز سه هزار مسافر را از مبدا یزد به مقاصد تهران و مشهد جابجا می‌کند.
وجود معادن سنگ آهن مرکزی و چادرملو و ضرورت جابجایی سنگ آهن برای کارخانه‌های ذوب‌آهن در سراسر کشور باعث افزایش ترافیک قطارهای باری در خطوط راه آهن استان شده است.
با توجه به اینکه چهار اداره کل به را آهن یزد متصل است هم اکنون وظیفه ترانزیت و اتصال شبکه های ریلی راه آهن اصفهان، شرق، کرمان و هرمزگان را داریم.
این مرکز با سهم بیش از ۳۰ درصدی حمل و نقل بار راه آهن ایران در طول ۱۵سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته و آن را حفظ کرده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..