پیشرفتهای نظامی کشور حاصل شکستن حصارهای علمی است
امام جمعه یزد با اشاره به اینکه غربیها با حذف تفکر، تعقل و تدین از سیستم آموزشی ما، تلاش کردند همواره وابسته به آنها باشیم، گفت: پیشرفتهای نظامی کشور، حاصل شکستن حصارهای علمی است.
به گزارش یزدی نیوز، آیتالله محمدرضا ناصری، در جلسه ویدئو کنفرانس با معلمان شهرستان بافق که با حضور امام جمعه و رئیس آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت به یکدیگر آمیخته است و انسانها از این مسیر، راه تعالی را طی می کنند، اظهار داشت: آنچه در حوزه تعلیم و تربیت مورد غفلت قرار گرفته، فراموش کردن هدف خلقت است و آنچه خدای متعال در قرآن به ما تاکید میکند، بیهدف نبودن خلقت است.
وی با اشاره به اینکه انسان دارای سه وجه زندگی نباتی، حیوانی و انسانی است، افزود: هدف انسان رسیدن به خوبیها، ارزشها و تعالی است و حرکت به سمت خدا و کمال در وجه زندگی انسانی قرار دارد که در آن زیباییها، خدمت به مردم، ارتباط با خدا و ائمه، انسان دوستی و تمام خوبیها گنجانده شده است.
ناصری عنوان کرد: برای به دست آوردن آنچه که به ما سعادت بدهد و ما را ماندگار کند و به زندگی ما اصالت دهد، به تربیت اسلامی نیاز است و لازمه تربیت اسلامی، پیدا کردن هدف است.
وی افزود: غربیها در زندگانی خود به دنبال لذتهای دنیوی و زندگی راحت دنیوی به هر طریق ممکن حتی از راه ظلم و ستم به دیگران هستند که این حیات حیوانی است و در مسیر آن از هیچ کاری دریغ نمیکنند و حتی دست به کشتار می زنند.
ناصری ادامه داد: سبک زندگی غربی و غیراسلامی بر این باور است که انسان با سلطه و زور برای خود زندگی راحت فراهم کند و هر آنچه سد راه آنها باشد، از بین ببرند که این سبک خدایی نیست و خدا انسان را با چنین هدفی خلقت نکرده است.
امام جمعه یزد تاکید کرد: فهم آنها از هدف زندگی برای ما مفید نیست و نه تنها برای آخرت که حتی برای دنیای ما نیز مفید نیست زیرا آنها در زندگی دنیوی به دنبال غارت هستند و در طول سالهای متمادی به غارت کشور ما پرداختند که نمونههای این غارتگریها در موزههای آنها قابل مشاهده است.
وی با تاکید بر اینکه فرزندان ما باید انسانهایی دارای روح بزرگ انسانی تربیت شوند، افزود: معلمان بدانند که فرزندان ما امانت الهی هستند و باید در تربیت آنها احساس مسئولیت و وظیفه کنند و علاوه بر تدریس، هدایت آنها و آشنا کردن آنها با خدا و انبیای الهی را نیز مدنظر قرار دهند.
ناصری بیان کرد: غربیها سبک آموزش ما را به شکلی برنامه ریزی کردند که همیشه به آنها نیاز داشته باشیم زیرا آموزشهای آنها به شکلی برنامه ریزی شده که سطحینگر باشیم و به دنبال خلاقیت و کنکاش نباشیم اما این سیستم باید متحول شود.
وی تاکید کرد: لازم است در آموزش و پرورش و ساختار آموزش کشور تحول ایجاد شود و سه عنصر مهم تفکر، تدین و تعقل که توسط غربیها از سیستم آموزش ما حذف شده، به این سیستم بازگردد و سبک «بخوان، فکر کن، نوآوری کن» جایگزین سبک «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» شود.
ناصری ادامه داد: خوشبختانه بعد از انقلاب شرایط بهتر شده و نیروهای متدین در حوزههای نظامی، هستهای، دفاعی، نانو و … پیشرفتهای خوبی داشتهاند که این حاصل شکستن حصارهای علمی بود که غربیها برای ما ایجاد کرده بودند اما این روند بسیار کند در حال پیشرفت است و باید با تلاش معلمان و ایجاد تحول در سیستم آموزشی، به این روند سرعت بخشیده شود.
وی اظهار داشت: استعداد جوانان ما از جوانان همه کشورها بیشتر است اما از آنجا که از ابتدا فکر کردن و نوآوری کردن در آنها تقویت نشده، چینیها و آلمانیها و … از ما پیشی گرفتهاند که لازم است این شرایط با تلاش معلمان و آموزش و پرورش، تغییر کند و شایستگی جوانان ما در عمل نیز اثبات شود.
ناصری تصریح کرد: معلمان تلاش کنند تا جوانانی فکور، متدین، دلسوز و دارای احساس مسئولیت تربیت کنند زیرا اینها باید آینده کشور را اداره کنند و اگر تعهد و تدین نداشته باشند، نمی توانند برای کشور و مردم مفید باشند.
منبع:خبرگزاری مهر
بخش نظردهی بسته شده است..