روایت طرح نوروزی جوانان هلال‌احمر از زبان محمد زارع‌ارنانی، جوان داوطلب

همه چیز از نوعدوستی آغاز می‌شود

به گزارش یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد 

شاید در گذشته نه‌چندان دور شناخت بیشتر ما از جمعیت هلال‌احمر معطوف می‌شد به تعدادی فعالیت محدود که آن را تحت‌پوشش صلیب‌سرخ جهانی می‌دانستیم اما حالا دیگر بیشتر ما با این جمعیت و اهداف آن آشنا هستیم و به صراحت می‌توان گفت یکی از طرح‌هایی که باعث این شناخت شده، طرح نوروزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر بوده، طرحی که امسال ١٦سالگی‌اش را پشت سر گذاشت و طی این سال‌ها توانست به خوبی در دل مردم عادی جای خود را پیدا کند. در ادامه این مطلب پای صحبت‌های محمد زارع‌ارنانی یکی از جوانان داوطلب جمعیت هلال‌احمر نشسته‌ایم تا روایت او را از فعالیت خیرخواهانه داوطلبانه در این طرح بشنویم.  
سوالی که ذهن خیلی از کسانی که در تعطیلات نوروز پست‌های هلال‌احمر را می‌ببینند، مشغول می‌کند این است که  آیا شماها به اجبار برای کار در تعطیلات در چادرها و کمپ‌های هلال‌احمر حضور دارید؟
زارع ارنانی در پاسخ به این سوال خیلی قاطعانه می‌گوید؛ همه داوطلب هستند!
 
تلاشگر بودن یکی از خصیصه‌های بارز اعضای جمعیت هلال‌احمر است و گویی این خصیصه به شرایط و موقعیت خاصی بستگی ندارد، چون برای تعطیلات نوروزی از اوایل اسفندماه در سامانه جمعیت ثبت‌نام می‌کنند تا از میان تعداد کثیری از افراد که داوطلبانه حاضرند در ایام تعطیلات در خدمت مردم باشند، حاضر باشند. البته برای بودن در طرح نوروزی باید جزو سامانه جوان هلال‌احمر بود. درواقع این فاکتور بعد از گذراندن دوره‌های کمک‌های اولیه مقدماتی و کارگاه‌های توانمندی است.  
سوال بعدی من انگیزه شرکت در این طرح است؛ طرحی که تمام تعطیلاتت را باید کار کنی و آماده‌باش باشی!
این جوان داوطلب در یک کلام و کوتاه و مختصر می‌گوید؛ حس نوعدوستی.
من از ‌سال ٩١
  به‌طور متناوب در طرح نوروزی شرکت کرده‌ام و صمیمیتی که در پست‌ها وجود دارد باعث شده برای‌ سال بعد هم در این طرح شرکت کنم. به نظرم طرح جالبی است، چون در کمال صمیمیت؛ طرح‌ها و اهداف هلال‌احمر دنبال می‌شود؛ طرحی که نوعدوستی و انسان‌دوستی را به خوبی پوشش می‌دهد، البته یکی از مزیت‌های بارز این طرح معرفی بیش ‌از پیش جمعیت در میان عامه مردم است. من از طریق دوستانم در دانشکده علوم‌پزشکی با جمعیت و فعالیت‌های آن آشنا شدم، آشنایی‌ که حس‌های خوبی را با آن تجربه کردم و برای همین حس‌های خوب است که به جای کار در بیمارستان‌ها، در طرح‌ها و برنامه‌های مختلف جمعیت شرکت می‌کنم و از صمیم قلب از این تصمیم خوشحالم.  
می‌پرسم چه خدمات و برنامه‌هایی در طرح نوروزی جمعیت اجرایی می‌شود؟
او از جشنواره آشتی‌آشتی و عکس و فیلم می‌گوید…
در پست‌های نوروزی که در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها اجرایی می‌شود سعی بر آن است که گردشگری، سلامت و کارهای فرهنگی پوشش داده شود. معرفی اماکن دیدنی، آگاهی‌دادن به مسافران در زمینه نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، گرفتن فشار خون و انجام پانسمان و… همه این موارد، کارهایی هستند که در پست‌های مختلف اجرایی می‌شوند. کمپین «نه به تصادف» نیز امسال در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها اجرایی شد و استقبال خوبی را از این کمپین شاهد بودیم؛ در این کمپین چند آیتم مدنظر قرار گرفته بود که به شکل سوگندنامه مسافران آن را می‌خواندند و با ذکر نام آن را امضا می‌کردند و قول می‌دادند نکات ایمنی را رعایت کنند. جشنواره آشتی‌آشتی مختص کودکان بود که اجرایی شد؛ کودکان نقاشی‌هایی را می‌کشیدند و بعد از نمایش آنها در شبکه پویا
   برای نقاشی‌های منتخب جایزه‌ای درنظر گرفته می‌شد. جشنواره عکس و فیلم، برنامه دیگری بود که عملی شد؛ شرکت‌کنندگان عکس‌ها و فیلم‌هایی را در آیتم‌های مختلف بشردوستی، کمک به دیگران و …. تهیه و آنها را به تلگرام یا سایت جمعیت ارسال می‌کردند. طرح سحاب نیز یکی دیگر از برنامه‌های طرح بود که تیمی به صورت سیار با همراه داشتن کیف کمک‌های اولیه در مناطق شلوغ شهر تردد داشتند تا به افراد نیازمند در اسرع وقت خدمات ارایه کنند، البته جوانان سازمان امدادونجات نیز  قبل از ورود به شهر در مسیر با آمبولانس، خدمات بهداشتی را به مسافران ارایه می‌کردند.
می‌پرسم آیا خلاقیت و ابتکار، جایگاهی در برنامه‌های مختلف طرح نوروزی دارند یا اعضا موظف به اجرایی‌کردن برنامه‌ها به روش از پیش تعیین شده هستند؟

 زارع‌ارنانی از اعتماد جمعیت به جوانان و اشتیاق آنها برای اجرایی‌کردن جذاب‌تر برنامه‌ها می‌گوید…
جمعیت هلال‌احمر، سازمانی است که همیشه به جوانان اعتماد کرده و خوشبختانه همیشه پاسخ مثبت این اعتماد را نظاره‌گر بوده است. تمام برنامه‌های جمعیت حول محور اهداف جمعیت است، اهدافی که هر انسانی در فطرت خود با آن آشناست و شاید برای همین است که جوانانی که عضو جمعیت می‌شوند، با آشنایی با اهداف جمعیت و درک اعتمادی که کمتر جایی می‌توانند آن را تجربه کنند، برنامه‌ها و ایده‌های خود را ارایه می‌کنند. به‌عنوان نمونه‌ سال گذشته و امسال بروشورهایی درباره یوزپلنگ ایرانی تهیه و بین مسافران نوروزی توزیع شد، کاری در جهت حمایت از محیط‌زیست. یا برپا کردن سفره هفت‌سین در تمام پست‌های نوروزی جمعیت؛ سفره‌هایی که در هر استان نشان از
  ابتکار و خلاقیت اعضای آن پست داشت؛ سفره هفت سینی به شکل هلال که تداعی‌گر جمعیت بی‌ادعای هلال‌احمر است. باید این نکته را هم متذکر شد که بعد از اتمام این طرح هر استان و شهرستانی ملزم به ارایه گزارش کار است و به همین منظور مجمعی تشکیل می‌شود و تمام نقاط ضعف و قدرت برنامه‌های اجرایی در آن مجمع بازبینی و در برنامه‌های‌ سال آتی درنظر گرفته می‌شود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..