آسیب شناسی ارتباطات رسانه ای دراستان یزد

 

امیرترقی نژاد

درحالی که روابط عمومی ها ادعا دارند با حجم تولید زیاد خبر ارتباط مناسبی با رسانه ها دارند اما شواهدامربازهم روابط تیره این دو نهاد ارتباطی را نشان میدهد.این مشکل چیست و از کجا نشات می گیرد؟

نتایج تحلیل محتوای اخبار برخی از روابط عمومی های استان در یک بازه زمانی مشخص نشان می دهد که متاسفانه اگرچه از لحاظ حجم "کمی" از ارزش بالایی برخوردار بودند اما روی دیگر این سکه عدم محتواهای مناسب از سوی از روابط عمومی ها پررنگ تر از همیشه برجسته شده است.روابط عمومی سعی کرده بدون توجه به ارزشهای خبری و با تکیه بر سخت خبر همچنان برارزش پیام خود تاکید کند.همچنین ارزش خبری"شهرت"همچنان در دستور کار روابط عمومی هاست بی آنکه توجه کند که ارزش خبری،"فراوانی" و"دربرگیری"بیش از این می تواند او را در پیشبرد اهداف رسانه ای و جذب مخاطب  کمک نماید. نکته بعد، جدا از توجه به ارزش خبری "دربرگیری" و" فراوانی" توجه جدی به عنصر خبری"چرایی" و "چگونگی"است.بنابراین، جنبه های توصیفی رویداد را بیان و چگونگی بروز را مشخص می کند.

پس،اگر خلاقیت درحوزه ارتباط رسانه ای را برای  روابط عمومی جستجو می کنیم، در مرحله اول ،توجه به ارزشهای خبری و عناصری خبری است چرا که می تواند در این مسیر،تولید محتوای ما را غنای عظیمی ببخشد.

تهیه، تولید و جریان سازی اخبار، انتشار بیانیه، تهیه و تنظیم و ارسال اصلاحیه، تاییدیه، تکذیبیه و توضیح، تهیه مقاله، تحلیل، تفسیر و تهیه گزارش از اقدامات، برنامه ها و سیاست های سازمان و ارسال برای رسانه های جمعی برای انعکاس، پوشش خبری و تصویری مراسم و برنامه ها (همایش ها و کنفرانس ها و …)، برگزاری مصاحبه های اختصاصی و مطبوعاتی برای مدیران و کارشناسان سازمان، فراهم کردن زمینه شرکت مدیران و کارشناسان سازمان در برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون و برگزاری سفرهای مطبوعاتی و اعزام خبرنگاران برای بازدید از طرح های شاخص سازمان از جمله مهم ترین وظایف بخش ارتباط با رسانه های یک روابط عمومی کارآمد را تشکیل می دهد.

همچنین دراین راستا باید سرعت انتشار، گستردگی حوزه انتشار، تداوم انتشار، نظم انتشار، فراگیری و پوشش مخاطبان متنوع، دستیابی به قضاوت و داوری مخاطبان انبوه و آسانی دسترسی و هزینه ناچیز را ذکر می کنیم و توجه کنیم که همین ویژگیها بایستی ما را راهنمایی کند که چگونه با رسانه ها ارتباط برقرار سازیم.

البته ،تنظیم رابطه ای معقول از سوی روابط عمومی ها با رسانه های جمعی براساس حسن تفاهم، اعتماد متقابل و توجیه در داشتن هدفی مشترک در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی دادن به جامعه نسبت به حقایق موجود باید از جمله اساسی ترین وظایف روابط عمومی ها محسوب می شود.صداقت، درستی و احترام متقابل و جلب اعتماد و اطمینان همه اصولی است که در برقراری یک ارتباط موفق با رسانه های جمعی تاکید می شود.

 از سوی دیگر رسانه های جمعی نیز باید به این ارتباط با نگرشی مثبت و واقع بینانه نگاه کنند و توسعه و تسهیل فعالیت های فرهنگی خویش در قبال جامعه را با همکاری روابط عمومی ها تحقق ببخشند، چرا که از روابط عمومی ها و رسانه ها به عنوان دو همسایه دیوار به دیوار و دو حلقه ازیک زنجیر در فرآیند ارتباط و اطلاع رسانی یاد می کنند. دو حرفه ای که دارای فعالیت و کارکردی ارتباطی و آگاهی دهنده هستند و به عنوان مرکز و کانون انباشت اطلاعات و ارتباطات به همکاری و همراهی یکدیگر نیازمند و وابسته هستند.

 

منابع
دیندار فرکوش،دکتر فیروز،حسین صدری،روابط عمومی و رسانه. ص ۵۸،ص ۹۹-۱۰۵

.سید محسنی،سید شهاب،ارتباطات رسانه ای در روابط عمومی.ص ۷-۱۴،ص۲۲،ص ۳۵-۳۷
کارشاما،دیوا،ترجمه کیوان مهر ،میترا،روابط عمومی حرفه ای بالنده، ص ۱۷۱-۱۷۲
یحیایی ایله ای،احمد،مبانی روابط عمومی،ص ۱۹-۱۲۱،ص ۱۳۱-۱۳۳

۱ دیدگاه

  • کمالی

    با سلام و تشکر از جناب ترقی بابت این مقاله زیبا نکته ای که حائز اهمیت است در این مساله تا چه اندازه روابط عمومی ارشاد فعال است و ارتباط رسانه ای را تا چه اندازه براساس قواعد و قوانین برقرار یا حفظ می نماید صرفا حرفهای زیبا را در ضمیر خود داشتن سودی ندارد به قول معروف به عمل کار برآید به سخندانی نیست . با تشکر از همه دوستان یزدی نیوز پر تلاش و آرزوی سالی خوب برای شما خوبان