تخلف انتخاباتی در فضای مجازی
به گزارش یزدی نیوزیکی از جذابترین بخشهای ایام انتخابات در کشور مربوط به تبلیغات کاندیداها است. با توجه به آغاز زمان برگزاری تبلیغات هر کدام از کاندیداها از شیوه خاصی که برخی از آنها از جمله چاپ عکس و بنر، برگزاری نشستهای انتخاباتی، گسترش دیدارهای مردمی، تسریع روند پروژههای نیمه تمام به ویژه در شهرهای کوچک که مردم دقت بیشتری در این زمینه دارند و …. بین همه مشترک انجام میشود و گاه ممکن است هر کدام از این اقدامات خواسته یا ناخواسته از سوی کاندیداها یا هواداران آنها با تخلف انتخاباتی همراه شود.اما قانون مواردی را برای ممانعت از تخلفات انتخاباتی به کاندیداها متذکر شده و آنها را از انجام آنها نهی کرده است. از جمله مواردی که در تبلیغات انتخاباتی نهی شدهاند «استفاده از موقعیت شغلی برای تبلیغات انتخاباتی»، «استفاده از مکانهای غیر مجاز برای تبلیغات انتخاباتی»، «پاره، معدوم و یا مخدوش نمودن آگهی یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محلهای مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات»، «تخریب و توهین به داوطلبان و تبلیغ علیه آنها» و «جانبداری مجریان و ناظران انتخاباتی از فرد یا گروه خاص» است که باید در قالب تخلفات و جرایم انتخاباتی در مرحله تبلیغات مورد توجه قرار گیرد. البته نکته قابل ذکر این است که امسال در بحث تخلفات در تبلیغات انتخاباتی با پدیده نوظهور فعالیت در فضای مجازی مواجه هستیم که با استفاده از نشر اخبار در شبکههای اجتماعی اتفاق میافتد به این صورت که کاربران این شبکهها که غالبا از کاندیدایی خاص حمایت میکنند با دروغ و افتراء و دادن القاب غیر واقع دست به تخریب وجهه کاندیداهای رقیب میزنند. اینکه قانون چه تدابیری برای مقابله با این نوع تخلف در زمان تبلیغات اندیشیده و چه مجازاتهایی را در نظر گرفته است و یا تاثیر اطلاع رسانی در کاهش این جرایم و چگونگی رفع خلاء قانونی از سوی قانونگذاران در این زمینه از جمله موضوعاتی بود که در مورد آن با حقوقدانان و قانونگذاران کشور به گفتوگو نشستیم.
بخش نظردهی بسته شده است..