نمایشگاه مثلث طلایی گردشگری

به گزارش یزدی نیوزنمایشگاه بین‌المللی مثلث طلایی گردشگری قرار بود دی‌ماه امسال به میزبانی استان برگزار شود، اما با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته صنایع دستی و هنری که ۲۷ تا ۳۰ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود، برگزارکنندگان تصمیم گرفتند تا فاصله‌ای چند ماهه بین برگزاری دو نمایشگاه ایجاد کنندو به همین دلیل قرار شد تا نمایشگاه بین‌المللی مثلث طلایی گردشگری، اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار شود. استان یکی از رئوس مثلث طلایی گردشگری و از محبوب‌ترین مقصدها برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. اصفهان و شیراز ۲ راس دیگر این مثلث گردشگری هستند که در کنار استان یزد می‌توان از این ظرفیت‌های خوب گردشگری برای رونق گردشگری کشور بهره‌ برد؛ از این رو قرار بود نمایشگاه مثلث گردشگری با مشارکت و میزبانی این ۳ استان برگزار شود.امسال تفاهم نامه‌ای بین مسئولان گردشگری این ۳ استان به امضا رسیده است که بر اساس آن سیاست‌های گردشگری این استان‌ها به ویژه در حوزه جذب گردشگران خارجی، هماهنگ‌سازی می‌شود. روزنامه همشهری در ادامه با «مصطفی فاطمی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان، درباره برگزاری نمایشگاه گردشگری مثلث طلایی و برنامه‌های استان برای رونق صنعت گردشگری به گفت‌وگو پرداخته است.

  • قرار بود که نمایشگاه مثلث طلایی دی ماه امسال در یزد برگزار شود  ، دلیل برگزار نشدن آن چه بود؟

بله  ‎؛ قرار بود نمایشگاه مثلث طلایی دی‌ماه امسال در شهرهای یزد، شیراز و اصفهان برگزار شود و دلیل این نامگذاری نیز اهمیت این ۳ شهر در مثلث گردشگری ایران بود؛ اما با توجه به برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته صنایع دستی و هنری از ۲۷ تا ۳۰ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و حضور فعالان صنعت گردشگری در این نمایشگاه،تصمیم گرفتیم تا فاصله‌ای چند ماهه میان برگزاری دو نمایشگاه ایجاد کنیم و به همین دلیل برگزاری نمایشگاه مثلث طلایی به اردیبهشت‌ماه سال آینده موکول شد.

  • آیا در این فاصله زمانی نمایشگاه دیگری در حوزه صنعت گردشگری در کشور و استان برگزار خواهد شد؟

خیر‎. از دی‌ماه امسال تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ۲‌نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری در استان برگزار می‌شود که اولی به میزبانی تهران و دومی نیز به میزبانی شهرهای یزد، اصفهان و شیراز برگزار خواهد شد.

  • حضور فعالان صنعت گردشگری در این نمایشگاه چه تاثیری رونق صنعت گردشگری استان خواهد داشت؟

از آنجا که نمایشگاه محل شناخت و انتقال افکار است، حضور گروه‌های مختلف از فعالان صنعت گردشگری موجب می‌شود که تمام گروه‌های مرتبط با این حرفه، از بازرگانان تا هتل‌سازان، صاحبان پروازهای بین‌المللی و دیگر گروه‌های مرتبط، با هم آشنا شوند و همکاری‌های خود را برای تقویت صنعت گردشگری آغاز کنند.
همچنین برگزاری نمایشگاه بین‌المللی مثلث طلایی با تبدیل شدن به یک برند جهانی، شهر یزد را در جهان مطرح می‌کند.

  • روال برگزاری نمایشگاه مثلث طلایی چگونه است، آیا فقط یک سال برگزار خواهد شد؟

خیر. این نمایشگاه با مشارکت استان‌های یزد، اصفهان و شیراز برگزار خواهد شد که هر سال یکی از این استان‌ها، نمایشگاه را میزبانی خواهد کرد. استان یزد سال آینده میزبان این دوره از نمایشگاه خواهد بود و در سال‌های بعد نیز استان‌های دیگر مثلث گردشگری میزبانی را به عهده خواهند داشت.

  • آیا برای تقویت صنعت گردشگری استان، اقدام مشترک دیگری نیز بین استان‌های مثلث گردشگری انجام می‌شود؟

برای تسهیل مسیر گردشگری بین این ۳ استان مهم در صنعت گردشگری استان، اقدامات مشترکی تدوین و برنامه‌ریزی شده است.   تسهیل شدن به معنای تقویت راه‌های ارتباطی و حتی ایجاد راه‌های ارتباطی جدید بین این استان‌هاست. همکاری همه جانبه‌ای نیز برای شناساندن ظرفیت‌های استان‌ها آغاز شده که امیدواریم به رونق صنعت گردشگری و شکوفایی ظرفیت‌های این ۳ استان در حوزه صنعت گردشگری به ویژه گردشگری خارجی بینجامد.

  • با توجه به توانمندی استان‌های اصفهان و شیراز در صنعت گردشگری، حضور در این مثلث‌طلایی چه کمکی به رونق صنعت گردشگری استان می‌کند؟

 استان نسبت به اصفهان و شیراز، گردشگران خارجی کمتری دارد از این رو ورود به این مثلث طلایی مزایای بیشتری برای یزد به همراه خواهد داشت.

  • لطفا آماری از وضعیت گردشگران خارجی استان بیان کنید.

با روی کار آمدن دولت جدید، صنعت گردشگری کشور جان تازه‌ای گرفت. میزان گردشگران خارجی استان از ۱۲‌هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۱ و ۲۵ هزار نفر در سال ۹۲ به ۶۵ هزار نفر در سال ۹۳ رسید.  پیش‌بینی‌ها حاکی است که امسال نیز نزدیک به ۸۰‌هزار گردشگر خارجی به یزد سفر خواهند کرد.

  • زیرساخت‌های گردشگری استان برای استقبال از این تعداد گردشگر، مهیاست؟

زیرساخت‌های موجود صنعت گردشگری استان توان ارائه خدمات به ۱/۵ میلیون گردشگر را دارد؛ اما اقدامات شاخصی برای تقویت زیرساخت‌ها در استان دنبال شده است.

  • به طور قطع، شرایط آب‌وهوایی استان به ویژه تابستان‌های گرم بر ورود گردشگران تاثیر منفی می‌گذارد، برای تقویت گردشگری در روزهای خلوت سال چه برنامه‌ای دارید؟

استان ۴ تا ۵ ماه گرم و شلوغ گردشگری دارد که از اسفندماه شروع می‌شود و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می‌یابد و این رونق دوباره از نیمه‌های شهریور تا اواسط آبان‌ماه ادامه دارد. تلاش می‌شود در ماه‌های خلوت سال با برگزاری همایش‌ها و سمینارها، بازار گردشگری استان فعال نگه‌داشته شود.

بخش نظردهی بسته شده است..