هم اندیشی طراحی الگوی مفهومی باشگاه آب در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  نتایج هم اندیشی طراحی الگوی مفهومی باشگاه آب، توسط مرکز توسعه فناوری آب (وابسته به پارک علم و فناوری یزد) انتشار یافت.

به گفته علی اکبر قیومی، مدیر مرکز توسعه فناوری آب، این هم‌اندیشی به منظور بررسی ابعاد مفهومی باشگاه آب و با حضور گروهی از کارشناسان توسعه، رسانه، ارتباطات و سازمان­های مردم نهاد طراحی و اجرا شده است. در این هم‌اندیشی کارشناسانی از استانداری یزد، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، مؤسسات فناور و سازمان­های مردم نهاد حضور داشتند.

قیومی با اشاره به مراحل شکل گیری و راه اندازی "باشگاه آب" در مرکز توسعه فناوری آب اظهار داشت: باشگاه آب، تشکلی سازمان یافته از ذینفعان و علاقمندان به موضوع آب خواهد بود که با هدف نهایی اجتماعی سازی معضل آب از طریق کمک به تولید و اشتراک محتوای تعاملی در این بخش فعالیت می کند. وی هدف از برگزاری اینگونه هم‌اندیشی ها را کمک به طراحی بهتر و نیز شکل‌گیری بسترهای ذهنی لازم برای آغاز به کار باشگاه آب معرفی نمود.

حاضران در این نشست تخصصی پس از بحث و تبادل نظر، پیشنهادات اجرایی و سازنده‌ای را در حوزه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و… عرضه داشتند. مشروح دیدگاه­های مطرح شده پس از پیاده سازی و جمع بندی در قالب محور های بیست گانه زیر توسط مرکز توسعه فناوری آب (وابیته به پارک علم و فناوری یزد) انتشار یافته است:

  1. ملاحظه مقدماتی: فرهنگ مردم استان کویری یزد براساس محدودیت های طبیعی منابع به ویژه در بخش آب شکل گرفته است. این موضوع در روابط اجتماعی و سیاسی و حتی معماری و شهرسازی یزد نیز قابل مشاهده است. اما در دوران جدید بر اثر استفاده از دستاوردهای جدید فناوری در استخراج آب و انتقال آب، تصور عمومی از محدودیت آب و اجبار طبیعی در مصرف بهینه آن در اذهان عمومی مخدوش شده است. برای بهینه سازی مصرف آب باید به گذشته بازگشت و ساکنان کویر یزد را متقاعد ساخت که با کمبود جدی و شدید در بخش آب مواجهیم. باید این معضل عمده تبدیل به یک باور عمومی شود و این امر می تواند چشم انداز اساسی همه تبلیغات رسانه ای و دیگر فعالیت­های فرهنگ سازی در باشگاه آب و در دیگر دستگاه ها قرار گیرد.
  2. ملاحظه مقدماتی: عملکرد موفق و مؤثر تبلیغات رسانه ای، بیشتر از هر چیز به اعتماد عمومی به دولت و رسانه ها باز می گردد که به هر دلیل مخدوش شده است. بازسازی اعتماد عمومی به رسانه ها و دولت از طریق پیگیری رویکرد تعاملی در تولید محتوی و… باید به عنوان یک هدف استراتژیک در فعالیت های فرهنگ سازی مورد توجه قرار گیرد.

 

  1. طراحی و اجرای فرآیندهای شبکه‌سازی و توانمندسازی تشکل‌های مردمی مرتبط با آب و محیط زیست (به عنوان شبکه پشتیبان و بازوان اجرایی باشگاه آب)
  2. برقراری ارتباط مؤثر با مساجد و محافل مذهبی به عنوان تشکیلاتی توانمند، مردمی و پرمخاطب
  3. جمع‌آوری اطلاعات، شبکه‌سازی و طراحی اجرای دوره‌های تخصصی آموزشی برای رسانه‌ها و خبرنگاران فعال در حوزه آب
  4. کمک مستقیم بمنظور توسعه و توانمندسازی رسانه‌های متخصص در حوزه آب در سطح استان و شهرستان ها
  5. تلاش برای آموزش، تشویق و ترویج رویکرد "تعاملی" و مشارکت مخاطبان در تولید محتوا در حوزه رسانه‌ها (با توجه به آنکه شاهد عدم اثربخشی رویکرد یکسویه تبلیغاتی در سطح رسانه‌ها می‌باشیم)
  6. تشکیل شبکه خبرنگاران تخصصی حوزه آب ( با برگزاری جلسات منظم، آموزش­های تخصصی و…)
  7. برگزاری جشنواره رسانه با موضوع آب به صورت سالانه و به صورت هدفمند
  8. برگزاری نمایشگاه تخصصی و سالانه دستاوردها و فعالیت‌های تشکل‌های تخصصی حوزه آب و محیط زیست
  9. مجتمع سازی فعالیت‌های رسانه‌ای، ترویجی، تبلیغی و تشویقی حوزه آب در "هفته آب" (هفته آب می تواند عمکرد یکساله همه دستگاه ها در حوزه آب و چالش ها و پیشرفت ها را در معرض عموم قرار دهد)
  10. همگرایی و همراهی آشکار و بیشتر نهادهای دولتی که نتیجه آن اعتماد بیشتر مردم به تبلیغات دولتی است.
  11. معرفی، تشویق و تقدیر از مصرف‌کنندگان بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی در سطح عمومی
  12. طراحی و اجرای "کارزار رسانه‌ای" با موضوع آب با مشارکت تمامی دستگاههای دخیل
  13. لزوم همکاری جدی و نزدیک با آموزش و پرورش
  14. تهیه محتوی و جزوه آموزشی برای دانش آموزان در مقاطع گوناگون تحصیلی
  15. تأکید بر بکارگیری بیشتر رویکردهای ترویجی (و نه صرفاً تبلیغی) در بخش کشاورزی
  16. لزوم آسیب شناسی جدی و تحلیل دقیق برنامه های تبلیغی اجرا شده در گذشته (تحلیل نقاط قوت و ضعف و استخراج دلایل عدم کارآیی این برنامه ها با روش های پذیرفته شده علمی)
  17. لزوم طراحی هماهنگ و هدفمند برنامه های تبلیغی و فرهنگ سازی در مراجع استانی به منظور جلوگیری از عملکرد سلیقه ای، جزیره ای و موازی در این بخش
  18. برقرار ارتباط موثر با تشکل های ملی و بین المللی موفق در حوزه آب به منظور توانمندسازی تشکل های بومی

بخش نظردهی بسته شده است..