پرواز مشکوک هواپیماهای فرسوده به آسمان ایران!
به هم ریختی صنعت هوایی کشور گویا سرانجامی ندارد در حالی که سخنان مقامات مسئول در حمل و نقل هوایی تا پیش از این حاکیاز کاهش سن هواپیماهای کشور بود، شنیده ها حاکی از ورود هفت فروند بوئینگ از رده خارج مالزیایی به آسمان کشور است که جز هزینه و عدم امنیت هوایی دست اورد دیگری برای صنعت هوایی ایران ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزیکی از صنایعی که در طول سالهای گذشته مغفول بوده و نیاز به توجه جدیتر مسئولان می باشد، صنعت هوایی کشور است که برای رسیدن به افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید بیش از ۴۵۰ دستگاه هواپیمای مدرن وارد خطوط هوایی داخلی شود. اما برخی اقدامات متاسفانه نه تنها در جهت رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده نیست بلکه با دستورالعمل های سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارات وزیر راه نیز تعارض آشکار دارد.
به گزارش خبرنگار اعتدال، چندی پیش یکی از صاحب منصبان گذشته در یک معامله نه چندان موفق با شرکتی مالزیایی هفت فروند بوئینگ ۴۰۰-۷۳۷ خارج از رده را خریداری کرد. این هواپیماها با توجه به اینکه همگی قبل از سال ۱۹۹۲ میلادی تولید شده و نزدیک به ۲۵ سال در خطوط هوایی این کشور پرواز کرده اند از سوی سازمان هواپیمایی مالزی خارج از رده اعلام شده و اجازه پریدن به آنها داده نشده است.
اینکه آقای (الف)، چگونه و با چه توجیه اقتصادی توانسته این هفت هواپیمای مالزیایی را خریداری کند موضوعی است که خود از زوایای دیگری باید به ان پرداخته شود. اما نکته اصلی بازاریابی موفق نامبرده برای این هواپیماهای اسقاطی به قیمت ۵میلیون دلار است.
بنا بر همین گزارش شنیده ها حاکی است هواپیمایی آسمان پس از اخذ مجوزهای قصد خرید دو فروند از این هواپیماها را دارد. که مغایر با دستور العمل های سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارات وزیر راه و شهرسازی است.
در هفته های گذشته عباس احمد آخوندی وزیر راه دولت یازدهم بر نوسازی خطوط هوایی کشور تاکید داشته و مدعی شده بود که وزارت متبوع وی در صدد کاهش میانگین سنی هواپیماهای کشور به است. حمید حبیبی، معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اشاره به برنامههای نوسازی ناوگان هوایی اظهار داشته بود: سازمان هواپیمایی کشوری ۳ شرط را برای خرید هواپیما توسط ایرلاینها در نظر گرفته است که شرط نخست سن ناوگان است.
بر این اساس خرید هواپیماهای جوان در دستور کار است و سن این هواپیماها نباید بیشتر از ۱۵ سال باشد. شرط دوم خرید هواپیمای جدید این است که این هواپیما توانایی فعالیت در همه فرودگاههای کشور را داشته باشد و هواپیما بتواند مناطق مختلف کشور را تحت پوشش پروازی قرار دهد. شرط سوم هم این است که هواپیمای خریداری شده نباید از نظر فنی و مهندسی پیچیده و دور از دسترس تعمیر در کشور باشد بلکه نوع هواپیما باید طوری باشد که توان تعمیرات و پشتیبانی آن در داخل وجود داشته باشد هر چند توان فنی و مهندسی برای تعمیر هواپیما در داخل بسیار بالا و در سطح استانداردهایی بینالمللی است و این شرط به معنی توانایی پایین استاندارد تعمیرات هواپیما در داخل نیست.
حال این هفت فروند هواپیما نه تنها شرط اول را دارا نمی باشند بلکه تکنسین فنی و خلبان این نوع هواپیما در ایران نیز وچود ندارد. این در حالی استکه به علت های مختلف تعداد زیادی از خلبان ها و تکنسین های ایرانی از جمله پرسنل هواپیمایی آسمان بیکارند و حالا باید برای این دو هواپیما خدمه پرواز مجرب و تکنسین فنی مختصص یا از خارج باید استخدام شود یا با صرف هزینه و وقت فراوان افرادی برای آموزش به خارج از کشور اعزام شوند و این دقیقا نقض شرط سوم سازمان هواپیمایی کشوری است.
طبق شنیده این هواپیماها با قیمتی بالغ بر ۵ میلیون دلار به هواپیمایی آسمان فروخته شده است که با توجه مباحث مطرح شده فنی بعید است سود آوری خاصی برای این مجموعه وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری همراه داشته باشد. این در حالی است که با توجه خارج از رده بودن این هواپیماها، امنیت مسافران هوایی بازهم بازیچه سود میلیاردی برخی افراد شده و بهتر است مسئولان نظارتی هواپیمایی کشور با بررسی این معامله ضمن پایبندی بر شرایط ایمنی و استاندارد هوایی، حیثیت صنعت هوایی و جان مسافران را به بازیچه نگیرند.
بخش نظردهی بسته شده است..