داد و فریاد صنایع بزرگ بلندتر از صنایع کوچک
مشاور معاون وزیر در امور تعاون گفت: متاسفانه داد و فریاد صنایع بزرگ که ارزش افزوده و اشتغالزایی کمتری دارند، بسیار بلندتر از صنایع کوچک است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمد حسینی در دهمین جشنواره تجلیل از برترین تعاونیهای استان یزد با تاکید بر تغییر نگرشها به بخش تعاون، اظهار کرد: با وجود سهم بالای اشتغالزایی کارگاهها و صنایع کوچک کشور در مقایسه با صنایع بزرگ، ولی داد و فریاد صنایع بزرگ که ارزش افزوده و اشتغالزایی کمتری دارند، بسیار بیشتر از صنایع کوچک در کشور شنیده و به آنها توجه بیشتری میشود.
وی ادامه داد: باید بررسی شود که چرا با وجود تاکید آیات قران، احادیث، قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد تعاون، هنوز این عرصه مورد توجه واقعی قرار نگرفته است. امروز مسئولان مربوط در عرصه تعاون باید در این رابطه تلاش و فعالیت کنند تا بتوانند معبرهای توسعه اقتصاد کشور را بگشایند. تعاونیها زمانی میتوانند مزیت نسبی را در کشور ایجاد کنند که در انتخاب شرکای خود یکپارچهسازی کنند و این امر نیازمند وجود همدلی بین شرکاست.
حسینی بر تقویت هماهنگیهای درون سازمانی با برون سازمانی و نیز ارتقای توانمندیهای مدیریتی در این عرصه با بهرهگیری از تکنولوژیهای جدید تاکید کرد و گفت: باید به نحوی هماهنگی صورت گیرد که شبکههای تعاونی بتوانند از ظرفیتهای یکدیگر برای توسعه بیشتر بهره گیرند.
به گفته این مشاور در حوزه تعاون، تعاونیها باید به برند مورد اطمینان گذشته خود بازگردند تا مورد اقبال بیشتر مردم قرار گیرند.
حسینی با اشاره به نقش تاثیرگذار کارگاههای کوچک در ایجاد اشتغال، تاکید کرد: ۹۵.۸ درصد از صنایع کشور ما را صنایع کوچک با اشتغالزایی بین یک تا ۹ نفر تشکیل میدهند.
مشاور معاون وزیر با تاکید بر اهتمام و حمایت بیشتر به صنایع کوچک، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از برندهای بزرگ دنیا از همین کارگاههای کوچک شکل گرفتهاند ولی متاسفانه در کشور از این صنایع و کارگاههای کوچک حمایت لازم نمیشود.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار صنایع کوچک در توسعه صادرات کشورها، گفت: در کشور چین ۸۴ درصد از سهم اشتغالزایی و ۵۰ درصد صادرات سهم صنایع کوچک است.
حسینی، تغییر نگاه مسئولان به تعاونیها که اغلب شامل کارگاههای کوچک هستند، را خواستار شد.
وی با اشاره به برداشته شدن تحریمها در آینده نزدیک، بر داشتن برنامه برای توسعه تعاونیها و صنایع کوچک این بخش در دوران پساتحریم تاکید کرد.
حسینی به هفت راهبرد عرصه تعاون که از سوی وزارت تعیین شده، اشاره و آنها را شامل ترویج فرهنگ تعاون، توانمندسازی منابع انسانی، تحکیم تعاملات شبکهای، تقویت همکاری بین دستگاهی، تامین مشوقها و منابع مالی، توسعه بازار و تقویت برند و تامین نظارت بر تعاونیها، برشمرد.ایسنا
بخش نظردهی بسته شده است..