۸۷ نفر به علت تصادفات در استان یزد جان باخته اند
آمار بالا و تاسف برانگیز مرگ و میرناشی از تصادفات استان یزد در چهار ماهه ی نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، برنامه ریزی و استفاده ی موثر از عوامل بازدارنده را بیش از پیش ضروری کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزطبق آمار های چهار ماهه نخست امسال، ۸۷ نفر به علت تصادفات در استان یزد جان باخته اند که رقم بسیار بالا و و ضعیت نامطلوبی را نشان می دهد.
به گفته کارشناسان علت بیش از نیمی از تصادفات جاده ای استان یزد خستگی و خواب آلودگی اعلام شده است.
احمد مظفری کارشناس و صاحبنظر در این حوزه می گوید:یکی از علل عمده تصادفات رانندگی در معابر برون شهری خوابآلودگی رانندگان و اصرار آنها به ادامه رانندگی در هنگام خستگی و خواب آلودگی است.
وی با تاکید بر اینکه رانندگان در حین خستگی و خواب آلودگی از رانندگی خودداری کنند افزود: چون علت بسیاری از تصادفات عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خوابآلودگی رانندگان است.
وی تصریح کرد: خستگی و حالتهای عصبی و تند خویی ناشی از آن از عوامل حادثهساز برای رانندگان محسوب میشود از این رو نباید در حالت خستگی اقدام به رانندگی کرد چون این عوامل توانایی راننده را در درک خطر، تصمیمگیری و اقدام به پیشگیری از تصادفات ضعیف میکند.
فرمانده نیروی انتظامی استان یزد با بیان اینکه پلیس راهور استان یزد باید برای کاهش تصادفات به ویژه تصادفات فوتی در استان یزد تلاش کند، عنوان کرد: همه واحدهای پلیس راهور استان یزد باید در این زمینه با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشند و این مهم را اولویت اصلی خود قرار دهند.
کاکاوندتاکید کرد: پیشگیری از وقوع حوادث نیز از اصلیترین برنامهها و اقدامات پلیس باشد و باید طوری برنامهریزی شود که تا حد امکان از بروز حوادث و تصادفات جلوگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: پلیس راهور برای تحقق این امر و پیشگیری موثر و کارآمد، باید برنامهریزی اصولی و با هدف داشته باشد.
کاکاوند تصریح کرد: برای اینکه پیشگیری با موفقیت انجام شود، ابتدا باید موارد حادثهخیز شناسایی شده و برای رفع خطرات پیشبینیهای لازم انجام شود، بنابراین باید گفت که پلیس راهور باید ابتدا پیشبینی و سپس پیشگیری کند.
وی تاکید کرد: در حوزه تصادفات نیز باید ابتدا به شناسایی نقاط حادثهخیز، پیشبینی حوادث و سپس رفع خطر و پیشگیری از حادثه اقدام کند.
فرمانده انتظامی استان یزد همچنین از نیروهای پلیس راهور استان یزد خواست تا علل وقوع تصادفات را تحلیل و بررسی کارشناسانه کنند تا از این طریق بتوانیم برخی از مشکلات اثرگذار در حوزه تصادفات و حوادث درون شهری را برطرف کنیم.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشته است: طبق آمار های چهار ماهه نخست امسال، ۸۷ نفر به علت تصادفات در استان یزد جان باخته اند که رقم بسیار بالا و و ضعیت نامطلوبی را نشان می دهد.
حسن جان فدا افزود: استان یزد با توجه به وسعت راهها و قرار گرفتن در چهار راه شمال به جنوب و شرق به غرب، جزء رتبه های نخست کشوری در آمار کشته شدگان ناشی از تصادفات است که این امر تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی دارد.
وی ضمن مقایسه ی آمار کشته شدگان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اظهار داشت: آمار کشته شدگان درون شهری استان در چهار ماهه ی نخست امسال در قیاس با همین مدت مشابه سال قبل، ۳/۶۵ درصد افزایش داشته و از عدد ۲۶ نفر به ۴۳ نفر رسیده و آمار فوتی ۴/۱۴ در کل استان افزایش یافته است.
بیشترین کشته شدگان شهر یزد در این مدت عابر پیاده و موتور سوار( جمعاً ۹۳%) بوده اند که نیاز به استفاده از کلاه ایمنی، سرعت مطمئنه و رعایت مقررات توسط همه مردم و رانندگان بسیار محسوس است.
جان فدا دلایل وقوع حوادث ترافیکی را عوامل انسانی، محیطی و خودرو عنوان کرد و گفت: براساس شواهد و تحقیقات علمی صورت گرفته، بیش از ۸۰ درصد علت تصافات، عوامل انسانی است که از راهکارهای مقابله با این پدیده ارتقای آموزش عمومی مردم، مشارکت سازمان های مردم نهاد(NGO ها)، اجرای قوانین ، استاندارسازی ساختار شهری دانست.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه افزود: حلقه ی مفقود شده ی جامعه ی ما پیرامون مسئله ی ترافیک، آموزش و افزایش آگاهی عمومی است و ضروری است تا جامعه ی مدنی و شهروندان را آموزش داده و با فرهنگ سازی، معضلات و خطرات ناشی از ترافیک و تصادفات را کاهش دهیم.
ضمناً در راستای کاهش سرعت خودرو ها که مهمترین علت مرگ و میر سرعت بالا در زمان برخورد (تصادف) است تشدید عوامل بازدارنده مانند نصب دوربین در سطح شهر به منظور ثبت تخلفات رانندگی است که تعداد این دوربین ها تا پایان شهریور ماه امسال به ۸۰ دستگاه می رسد.
وی افزود: با توجه به ابلاغیه ی شورای ترافیک به دانشگاه علوم پزشکی یزد در اردیبهشت ماه سال جاری ، دبیرخانه ی کارگروه ارتقای فرهنگ ترافیک در معاونت بهداشتی دانشگاه فعال شده و تاکنون بیش از هشت جلسه با حضور اکثریت دستگاههای مرتبط با ترافیک که عضویت شورای ترافیک را دارند تشکیل شده و کمیته های مرتبط با این کار گروه شامل کمیته های آموزش، ساختار و قانون و تعهد و مسئولیت اجتماعی راه اندازی شده است.
وی خاطر نشان کرد ارتقای فرهنگ عمومی جامعه پیرامون مسئله ی ترافیک، منوط به داشتن برنامه و همراهی و همکاری سایر ارگانهای ذیربط شامل صدا و سیما، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی،پارک ترافیک، آموزش و پرورش، شهرداری، پلیس راهور، سازمان حمل و نقل پایانه ها، اداره ی راه و ترابری ، سازمان تبلیغات اسلامی و…است.
سمیه بهجویی فر/تابناک یزد
بخش نظردهی بسته شده است..