طرح‌های راهسازی عملکرد پاسگاه فراغه را کاهش داد

no-thumbs

تکمیل و توسعه راه‌های استان در شهرستان ابرکوه، نقش پاسگاه فراغه به عنوان یکی از گلوگاه‌های ورود و خروج کالای قاچاق به استان را بسیار کمرنگ کرده است در حالی که رئیس اداره کل راه و شهرسازی استان مدعی است راه‌اندازی این پاسگاه ایست و بازرسی، بر اساس مصوبه قانونی انجام نشده است و مکان احداث آن نیز یک نق...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری استان به دلیل قرارگرفتن در شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب کشور، یکی از مسیرهای تردد قاچاقچیان کالاست از این رو گلوگاه‌هایی برای جلوگیری از تردد کالاهای قاچاق در نقاط مختلف استان تعبیه شده است.
۴ ایستگاه و گلوگاه رسمی‌ در مبادی ورودی استان جلوگیری از ورود کالای قاچاق و عبور آن از استان یزد را بر عهده دارند که اصلی‌ترین آن پاسگاه شهید مدنی در مسیر کرمان- یزد در شهرستان مهریز است.
البته پاسگاه خاتم‌الانبیا در مسیر کرمان- یزد- فارس در شهرستان خاتم، پاسگاه فراغه در مسیر یزد- فارس در شهرستان ابرکوه و پاسگاه ساغند در مسیر یزد- خراسان در شهرستان اردکان نیز کنترل ورود و خروج کالاها به استان را بر عهده دارند تا جلوی قاچاق کالا رابگیرند.
بیشترین کشفیات کالای قاچاق استان در پاسگاه شهید مدنی در ورودی جنوبی استان انجام می‌شود چرا که این پاسگاه در مسیر ترانزیت کشور قرار گرفته است.

گلوگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا در استان
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان با اشاره به وجود ۴ گلوگاه اصلی برای مبارزه با ورود و خروج کالای قاچاق از استان می‌گوید: متاسفانه اقدامات راه‌سازی اداره کل راه و شهرسازی استان در شهرستان ابرکوه، موجب کاهش عملکرد پاسگاه فراغه شده است.
«منوچهر ترابی» در گفت‌و‌گو با همشهری  می‌افزاید: اقداماتی که برای اصلاح جاده‌های این شهرستان انجام شده با تغییر مسیر رفت و برگشت خودروها، به عبور یک لاین از پشت پاسگاه منجر شده و نظارت پاسگاه بر لاین مزبور را دشوار کرده است.
وی با بیان این‌که این ایستگاه از ایستگاه‌های مهم برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است، می‌افزاید: در جاده‌سازی‌های این شهرستان، دوربرگردان‌هایی قبل از ایستگاه ایجاد شده که راه را برای فرار خودروهای حامل کالای قاچاق هموار کرده است، به این ترتیب که قاچاقچیان با مشاهده ایستگاه، امکان دور زدن و تغییر مسیر پیدا می‌کنند و ایستگاه فراغه عملا کارایی خود را در برخورد با قاچاقچیان از دست داده است.
ترابی از بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های پلیس آگاهی استان برای اصلاح این جاده خبر می‌دهد و می‌افزاید: از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مسیر، ایجاد شانه خاکی است که این کار نیز برخورد پلیس با خودروهای حامل کالاهای قاچاق را دشوار کرده است.
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان توضیح می‌دهد: در زمان بارندگی، این شانه خاکی بسیار لغزنده می‌شود و احتمال وارد شدن خسارت به خودروهایی را که برای بازرسی، متوقف می‌شوند تشدید می‌کند.
وی با تاکید بر این‌که ساخت جاده ابرکوه –جرقوئیه نیز به کاهش کارایی ایستگاه فراغه منجر شده است، ادامه می‌دهد: هر چند کشفیات کالای قاچاق در این ایستگاه کم است اما باید به انجام اصلاحات برای فعال کردن ایستگاه نیز اقدام شود.

نیاز به ایجاد کانکس‌های ایست و بازرسی در استان
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان می‌گوید: ایستگاه‌ شهید مدنی برای برخورد با ورود کالای قاچاق به استان بسیار قوی است اما برای کنترل خروج کالای قاچاق نیز تدابیر جدیدی اندیشیده شده است.
وی از ارائه پیشنهاد به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور برای نصب ۲ کانکس ایست و بازرسی در شهرستان‌های اردکان و مهریز برای جلوگیری از خروج کالاهای قاچاق از جمله احشام و سوخت، خبر می‌دهد. ترابی می‌گوید: این کانکس‌ها قرار است در پلیس راه اردکان و پلیس راه مهریز راه‌اندازی شود تا با کنترل بارهای خروجی از استان، جلوی قاچاق را بگیرند.

پاسگاه شهید مدنی، تنها پاسگاه مصوب استان
اما مدیر کل راه و شهرسازی استان درباره اقدامات راه‌سازی انجام شده در شهرستان ابرکوه به همشهری می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی استان تنها باید پاسگاه‌های ایست و بازرسی که ایجاد آنها مصوب شده است را راه‌اندازی کند.
«غلامرضا رضایی» ادامه می‌دهد: در استان تنها راه‌اندازی یک پاسگاه به نام ایستگاه شهید مدنی در شهرستان مهریز مصوب شده و ساماندهی لازم محورهای استان حول این ایستگاه انجام شده است.
وی می‌افزاید: محل و جانمایی پاسگاه فراغه با اداره کل راه و شهرسازی استان هماهنگ نشده است و صرف نظر از ساماندهی، این پاسگاه به نقطه‌ای حادثه‌خیز تبدیل شده است.
این مسئول می‌گوید: در کل کشور ۱۲ پاسگاه مصوب ایست و بازرسی وجود دارد که با هماهنگی وزارت راه جانمایی شده اند اما متاسفانه اداره کل راه و شهرسازی استان تنها در جانمایی پاسگاه شهید مدنی نقش داشته و بقیه پاسگاه‌ها بدون هماهنگی جانمایی شده است.
وی ادامه می‌دهد: شرکت ساخت وزارت راه جاده ابرکوه را بر اساس برنامه و طرح وزارت راه و شهرسازی اجرا کرده است و قرار نبوده که طرح بر‌اساس نیاز پاسگاه ایست و بازرسی، اجرا شود.
رضایی تاکید می‌کند: در صورتی که پاسگاه فراغه از پاسگاه‌های مصوب کشوری باشد، اصلاح و ساماندهی راه‌ از سوی وزارت قابل پیگیری است و در صورتی که این پاسگاه مصوبه داخل استانی دارد نیز این اصلاحات امکان‌پذیر است.

تصویب پاسگاه بدون هماهنگی با اداره راه و شهرسازی
مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه می‌دهد: متاسفانه برخی از پاسگاه‌های ایست و بازرسی، بر اساس تصمیم شورای تامین استان، ایجاد می‌شوند در حالی که اداره کل راه و شهرسازی در شورای تامین حضور ندارد.
این مسئول می‌گوید: پاسگاه‌های جدید به زیرساخت‌هایی از جمله پارکینگ، نیاز دارند و نمی‌توان با یک مصوبه و تصمیم استانی، به ایجاد پاسگاه‌های جدید اقدام کرد.
وی با اشاره به نیاز به جذب اعتبار برای ایجاد پاسگاه‌های جدید در استان، می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی استان با هر طرحی که در حوزه راه‌های استان مصوب شود اما برای اجرای آن. نظر این اداره کل دریافت نشود، موافق نیست.

مکث

مصوبات با دیدگاه امنیتی
مدیرکل راه و شهرسازی استان با انتقاد از این‌که عمده تصمیمات شورای تامین استان، فقط با دیدگاه امنیتی اتخاذ می‌شود، می‌افزاید: باید در تصویب این طرح‌های جدید، مسائل زیرساختی را نیز لحاظ کرد. «غلامرضا رضایی» تاکید می‌کند: ما برای ایجاد پاسگاه جدید در مسیر راه‌های استان، اعتبار نداریم از این رو بسیاری از این مصوبات اجرا نمی‌شود. وی بر لزوم هماهنگی بیشتر با اداره کل راه و شهرسازی استان برای تصویب طرح‌های جدید تاکید می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..