برای نجات گردشگری بعد از کرونا چه باید کرد؟

لزوم بهره‌گیری از فرصت پیش‌آمده برای کاهش فاصله عقب‌افتادگی از رقبا

نایب رییس دفاتر خدمات مسافر استان یزد با اشاره به تاثیر بسیار سوء بیماری کرونا بر صنعت گردشگری و طولانی شدن دوران رکود در این بخش پس از اعلام وضعیت سفید، تاکید کرد: استفاده از فرصت پیش آمده جهت کاهش فاصله عقب افتادگی از رقبا و توسعه زیر ساخت‌های لازم برای استفاده هر چه بیشتر از بازارهای رقابتی پسا ک...

به گزارش یزدی نیوز«محمد مهدی رجایی‌فرد» ، به ‎تهدیدها و فرصت‌های قابل تصور برای شرکت‌های خدمات مسافرتی کشورمان در اثر وقوع کرونا اشاره و اظهار کرد: ‎صنعت گردشگری در ایران به مثابه بیماری‌ است که سال‌ها از دردهای مختلفی مانند تحریم‌ها، نوسانات و افزایش دوره‌ای نرخ ارز، تبعات تصمیم‌های سیاسی، رویدادهای اجتماعی و موارد دیگر رنج کشیده و بعد از یک رکود نسبتاً طولانی پس از اعمال ‎مجدد تحریم‌های آمریکا، دوران پرتلاطم اتفاقات شش ماهه دوم سال ٩٨ را نیز پشت سر گذاشت و چشم به راه رسیدن شب عید و جبران بخشی از مافات خود بودند.

 
وی ادامه داد: در این میان، کرونا میهمان ناخوانده‌ای بود که کور سوی امید آژانس‌های مسافرتی را نیز از بین برد و با رسوخ این معضل پیش‌بینی نشده به جان این بیمار، ضرر هنگفتی را متحمل او کرد.
 
این مسئول با بیان این که رکود طولانی اکثر آژانس‌های خدمات مسافرتی را ضعیف و آستانه تحمل آن‌ها را در خصوص خسارات ناشی از رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی بسیار پایین آورده است، گفت: بروز فاجعه کرونا در سطح ایران و جهان، تیر خلاصی بر پیکر نیمه‌جان آژانس‌های ایران بود و اگر اقدامات حمایتی لازم و به موقع از طرف دولت و نهادهایی همچون سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی صورت نگیرد، دیر یا زود شاهد مشکلات مالی بیشتر یا ورشکستگی و تعدیل نیروهای زحمتکش تعداد کثیری از شرکت‌های خدمات مسافرتی کشورمان خواهیم بود.
 
وی سلامتی مردم را اولویت همه دنیا دانست و بیان کرد: پس از کرونا و اعلام وضعیت سفید، باز هم مردم تا مدت‌ها جانب احتیاط را رعایت کرده و از سفر پرهیز می‌کنند و این موضوع باعث طولانی شدن دوران رکود در بخش گردشگری می‌شود لذا بجاست که با در نظر گرفتن تهدیدها و استفاده از فرصت‌های پیش آمده، خود را برای گذر از دوران رکودی سخت که تا به حال هیچگاه در این صنعت تکرار نشده است، آماده کنیم.
 
رجایی‌فرد به یکسان نبودن نقاط قوت و ضعف و منابع مادی و معنوی آژانس‌ها اشاره و عنوان کرد: با این احتساب، نمی‌توان یک نسخه عملکرد واحد برای همه آژانس‌ها تجویز کرد، پس هر یک از آژانس‌های خدمات مسافرتی با لیست کردن نقاط قوت و ضعف خود و تحلیل مناسب باید استراتژی، راهبردها و برنامه‌های مناسب خود را برای دوران گذر از کرونا و پسا کرونا اتخاذ کنند.
 
این مسئول سرمایه‌گذاری روی خدمات گردشگری شامل تورهای داخلی و خارجی ارزان قیمت و کم ریسک مانند تورهای داخلی، ایرانگردی، تورهای خارجی زمینی و موارد مشابه را برای رونق بخشی مجدد به صنعت گردشگری ضروری خواند و گفت: سرمایه گذاری در بحث آموزش و رشد پرسنل از طریق آموزش‌های آنلاین و هدفمند و همچنین برعهده نگرفتن تعهد جدید خصوصاً تعهدات سنگین چارتری و گارانتی تا روشن شدن افق گردشگری و بهبود نسبی وضعیت بازار از دیگر اقدامات موثر در این زمینه است.
 
وی اضافه کرد: برآورد دقیق منابع مالی و برآورد این که این منابع تا چه مدت در دوران رکود شدید پسا کرونا می‌تواند آژانس‌ها را سر پا نگه دارد و خسارات وارده را جبران کند، تدوین هوشمندانه برنامه مالی سال ۹۹، پیش‌بینی منابع تامین نقدینگی جهت گذر از دوران رکود برای شرکت‌هایی که با کمبود نقدینگی مواجه هستند و پیگیری تسهیلات بانکی کم بهره دولتی برای گذر از دوران رکود پسا کرونا نیز از دیگر موارد ضروری است.
 
رجایی‌فرد استفاده از فرصت پیش آمده جهت کاهش فاصله عقب افتادگی از رقبا و توسعه زیر ساخت‌های لازم برای استفاده هر چه بیشتر از بازارهای رقابتی پسا کرونا به عنوان دیگر اقدامات تاثیرگذار برشمرد و گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت به فرض نابودی کرونا تا پایان اردیبهشت که البته جای تردید هم دارد، بازارهای خدمات گردشگری با تقاضاهای محدود از خردادماه شروع می‌شود ولی تا پایان سال برای صنعت گردشگری خصوصاً در بخش تورهای خارجی که مهمترین منبع درآمدی آژانس‌های بند ب (پروانه دفاتر خدمات مسافرتی است که با مجوز تورگردانی از سوی اداره کل میراث در زمینه تورهای داخلی و خارجی فعالیت می‌کنند) هستند، نمی‌توان انتظار رونق زیادی را داشت.
 
وی ادامه داد: باید با اتکا به درآمدهای محدود در بخش تورهای داخلی و ایرانگردی، فعالیت‌های آژانس را برنامه‌ریزی کرد و در طول این بحران و دوران رکود پسا بحران، هزینه‌های شرکت‌ها توسط مدیران کنترل شود.
 
این فعال گردشگری با تاکید بر این که جهان شهر یزد به واسطه خاص بودن و خوشنامی آن بین مسافران و تبلیغات عالی میراث فرهنگی یزد و فعالان گردشگری در فضای مجازی با پویش «یزد را مجازی ببینید»، آینده خوبی خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد؛ به محض نابودی این بیماری پذیرای مسافران داخلی و حتی خارجی در استان یزد باشیم.
 
نایب رییس دفاتر خدمات مسافر استان یزد در پایان نیز از مردم خواست تا در این شرایط سخت مالی، دفاتر خدمات مسافرتی را درک کرده و بابت استرداد وجوه بلیط یا تورشان صبوری لازم را داشته باشند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..