فناوری و نوآوری کلید تحقق جهش تولید

یکی از فعالان سیاسی استان و عضو هیات علمی دانشگاه یزد، صنایع دفاعی کشور را الگو و مدل موثری برای سایر بخش‌های کشور به خصوص صنعت به منظور تحقق شعار «جهش تولید» خواند.

به گزارش یزدی نیوز«مهران فاطمی» با اشاره به این که «انباشت سرمایه» به عنوان محرک اصلی جهش اقتصادی در گذشته نمی‌تواند صرفاً منجر به جهش اقتصادی در حال حاضر شود، اظهار کرد: شاید در گذشته داشتن سرمایه‌هایی مانند نفت و معادن موثر بود اما امروزه برای جهش تولید نیازمند قابلیت‌های فناورانه هستیم چرا که هر چند خام فروشی منجر به اشتغالزایی و توسعه درامد می‌شود اما برای جهش و تحول اقتصادی باید با استحصال فناوری‌های روز دنیا، از منابع به صورت فرآوری شده استفاده کنیم.

 
وی افزود: متاسفانه هنوز در کشور و به تبع آن در استان یزد، دانش فنی خط تولید وجود ندارد و ناچاراً به خام فروشی سرمایه‌های خود روی آورده‌ایم و این در حالی است که این محصولات در دیگر کشورها فراوری شده و ارزش اقتصادی چند برابری را برای این کشورها در بردارند.
 
این فعال سیاسی با تاکید بر این که عملاً پس از انتقال فناوری‌های وارداتی جدید، نوعی شکاف میان فرهنگ و دانش و مهارت‌های داخلی و استفاده از فناوری وارداتی در کشورهای وارد کننده به وجود آمده است، گفت: برخی کشورها به اهمیت سرمایه‌گذاری بر آموزش، مهارت‌ها، پژوهش و توسعه و همچنین قابلیت‌های سازمانی و مدیریتی توجه جدی دارند و به دنبال به دست آوردن چنین رویکردی، جهش اقتصادی را تجربه کرده‌اند.
 
وی افزود: علاوه بر توسعه آموزش و مهارت‌ها، نوآوری عامل کلیدی برای پایداری و تداوم جهش موفق اقتصادی است، از طرفی نوآوری و ابتکارات در جهش تولید نقش محوری دارند.
 
فاطمی که معتقد است صنایع دفاعی کشور الگو و مدل موثری برای سایر بخش‌های کشور به خصوص صنعت به منظور تحقق شعار «جهش تولید» هستند، گفت: من معتقد هستم فقط و فقط باید از سیاست‌ها و روش و عملکرد مسئولان صنایع دفاعی در این زمینه تبعیت کرد و صنعت دفاعی ایران را الگویی مناسب جهت رشد و توسعه و جهش سایر بخش‌های کشور و تولید و اقتصاد ایران قرار داد تا نتایج مثبت آن را نیز بتوان سریعاً مشاهده کرد.
 
این مسئول در این راستا تصریح کرد: صنایع دفاعی و هسته‌ای ما با بهره‌مندی از ظرفیت جوانان و نخبگان و همچنین حمایت‌های مالی و معنوی دولت و سایر ارگان‌های مربوطه در دنیا از جایگاه قابل توجهی برخوردار هستند لذا باید این مهم، الگوی صنعت و تولید در کشورمان باشد.
 
وی با قیاس صنایع دفاعی کشور با صنایعی مانند خودروسازی، خاطرنشان کرد: امروزه هر دو صنعت را در بازه زمانی چهل ساله پس از انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم، پس اگر صنعت دفاعی کشور به چنین دستاوردهای موفقیت امیزی دست یافته باید مدلی برای توسعه اقتصادی کشور باشد.
 
فاطمی با بیان این که بدون تکنولوژی و نواوری نمی‌توانیم موفق به جهش تولید شویم، تصریح کرد: امروزه کشورهای توسعه یافته ۳۰۰ سال در برخی از علوم از ما جلوتر هستند و گام برداشتن در مسیر حرکت آنها عملا به زمان بسیار زیادی نیاز دارد لذا بهترین کار میانبر زدن در این زمینه است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با چگونگی این مسئله، گفت: باید به جوانان کشورمان اعتماد کنیم و با جلوگیری از فعالیت دلال منشانه برخی از فعالان اقتصادی و صنعتی، علاوه بر علم روز دنیا و فناوری و نواوری به عرصه‌های ناشناخته زیادی که وجود دارند، دست یابیم.
 
این مدرس دانشگاه با یاداوری این که با روش و مدیریت لاک پشتی، هرگز تولید افزایش و اقتصاد ایران قوی نخواهد شد، گفت: تا دیر نشده باید سیاست‌های درست و به روز، همراه با مدیران توانمند و جهشی را با چاشنی اراده و حفظ «منافع ملی» و با الگوی «صنعت دفاعی» ایران به کار بگیریم تا هر چه زودتر شاهد تحقق شعار سال و رشد و انفجار مثبت تولید کشور به دست کارآفرینان و فعالان اقتصادی دلسوز و توانمند باشیم و با ایجاد اشتغال، به گردش درآمدن مبادلات تجاری، رشد صادرات غیرنفتی و چندین نمود مثبت دیگر موجب افزایش درآمدهای کشور، ثروتمند شدن مردم، ارتقای سطح معیشت زندگی شویم.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..