لزوم اهتمام مسئولان به تحصیل و شغل مبتلایان به اوتیسم در سال جدید

مدیر یکی از مراکز اوتیسم در یزد با تاکید بر این که ادامه تحصیل و شغل مشکلات کودکان اوتیسم در آستانه ورود به بزرگسالی است، گفت: امیدوارم در سال جدید مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی و مدیریت، موانع و مشکلات پیش روی این کودکان که در آستانه ورود به بزرگسالی هستند را مرتفع کنند.

به گزارش یزدی نیوز«رضا ابویی»  با اشاره به روز جهانی «آگاه‌سازی اوتیسم» اظهار کرد: روز دوم آوریل با عنوان روز جهانی آگاه‌سازی اوتیسم نامگذاری شده و اصولاً ماه آوریل به آگاه‌سازی درباره‌ی اختلال اوتیسم اختصاص داده می‌شود.

 
وی با بیان این که در روز جهانی اوتیسم، نهادهای مرتبط تمام تلاش خود را برای آشنایی جامعه با این اختلال، علائم و نشانه‌ها و مشکلاتی که افراد مبتلا به این اختلال با آن درگیر هستند به کار می‌گیرند، افزود: در این روز بسیاری از نقاط معروف دنیا مانند برج ایفل، مرکز تجارت راکفلر، بلندترین برج کانادا و در ایران همگام با سایر نقاط دنیا اماکنی مانند برج میلاد، میدان آزادی و پل طبیعت به احترام افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده‌هایشان به رنگ آبی در می‌آیند.
 
این مسئول در مورد اختلال اوتیسم، خاطرنشان کرد: اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که از تولد همراه کودک است و مهمترین ویژگی آن اختلال ضعف در مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و انجام رفتارهای تکراری است.
 
وی میزان شیوع اختلال اوتیسم در قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف را به یک میزان خواند و گفت: با این وجود، آمار ابتلا در پسران چهار برابر بیشتر از دختران است و براساس آمار رسمی منتشر شده در سال ۲۰۱۰ از هر ۱۱۰ تولد، در سال ۲۰۱۲ از هر ۸۸ تولد، در سال ۲۰۱۸ از هر ۵۹ تولد و در سال ۲۰۲۰ از هر ۵۴ تولد یک نفر مبتلا به اوتیسم اعلام شده است.
 
مدیر مرکز اوتیسم طلوع مهر یزد ضرورت آشنایی عموم جامعه با اختلال اوتیسم را بر اساس آمار منتشر شده و سیر صعودی ابتلا به این اختلال بیش از پیش خواند و گفت: یکی از مهمترین اهداف آگاه‌سازی، آشنایی افراد جامعه با علائم و نشانه‌های اختلال اوتیسم است زیرا در حال حاضر مهمترین بحث در درمان اختلال اوتیسم، تشخیص زودهنگام و مداخله به هنگام و درست برای کاهش شدت علائم آن است.
 
وی یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در رابطه با این اختلال را مشکلات والدین دارای فرزند اوتیسم برای حضور در اجتماع دانست، گفت: این مشکل فقط با فرهنگ‌سازی و آموزش عموم مردم جامعه درباره نحوه صحیح برخورد با فرد دارای اوتیسم و پذیرش این افراد توسط اجتماع محقق می‌شود.
 
این مسئول یادآور شد: در سال ۲۰۲۰، سازمان ملل شعار ورود به مرحله‌ی بزرگسالی برای روز جهانی اوتیسم را انتخاب کرد که این انتخاب قطعاً اهمیت توجه ویژه به بزرگسالان دارای اختلال اوتیسم را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: در افراد عادی ورود به مرحله‌ی بزرگسالی به راحتی انجام می‌شود ولی ورود به مرحله بزرگسالی برای یک فرد مبتلا به اوتیسم به دلیل ضعف در مهارت‌های اجتماعی و مشکل پذیرش این افراد از سوی جامعه و نبود امکانات کافی، چالشی اساسی است.
 
وی با بیان این که تحصیل و شغل از مهمترین چالش‌های بزرگسالی برای یک فرد مبتلا است، گفت: ادامه تحصیل و پذیرش شغل برای آن دسته از افرادی است که این توانایی را دارند لذا این موارد به برنامه‌ریزی و مدیریت از پیش تعیین شده نیاز دارد.
 
ابویی در پایان با بر ضرورت مشکلات افراد مبتلا به اوتیسم تاکید کرد و گفت: امیدوارم در سال جدید مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی و مدیریت، موانع و مشکلات پیش روی این کودکان را که در آستانه ورود به بزرگسالی هستند، مرتفع کنند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..