چرا قطب درمان جنوب کشور سرآمد مبتلایان کروناست؟

یزد با وجود مدیریت قوی در حوزه بحران کرونا، این روزها به یکی از استان‌های سرآمد کشور در شمار مبتلایان تبدیل شده است اما چرا؟

به گزارش یزدی نیوزیزد در حالی این روزها یکی از سرآمدهای مبتلایان کشور به بیماری کرونا شده که در تمام استان اقدامات قابل توجهی برای پیشگیری از این بیماری از همان ابتدای ورود کرونا به کشور انجام شده است.

 
در همین رابطه نیز دکتر «محمدرضا میرجلیلی» رییس دانشگاه علوم پزشکی یزد در یکی از اولین نشست‌های مربوط به ستاد پیشگیری کرونا نیز از گوش به زنگ بودن استان و همچنین اقدام به تامین و تجهیز اقلام مورد نیاز خبر داده بود.
 
دکتر «ابراهیم سلمانی» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گوید: خوشبختانه در حال حاضر در خصوص دارو و اقلام ضروری هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و حتی به میزان چند روز آینده نیز اقلام ذخیره موجود است و با وجود خیرین استانی و کشوری در تامین اقلام ضروری و حمایت مالی در این خصوص مشکلی احساس نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی استان به ۳۰۰ تخت در اوایل بحران کرونا، عنوان می‌کند: هر چند در بدو ورود کرونا به یزد، تخت‌های بستری مربوط به این حوزه به بیش از ۳۰۰ تخت افزایش یافت ولی در ادامه به منظور تکمیل این ظرفیت، ۱۰۰ تخت دیگر نیز به این ظرفیت اضافه شد.
 
سلمانی اضافه می‌کند: این تخت‌ها در تکمیل ظرفیت مجدداً افزایش یافت و چند روز مانده به عید نوروز نیز با افزوده شدن آمار مبتلایان و بستری‌ بیماران استان با افزایش ۱۰۰ تخت دیگر، مجموع تخت‌های بیماران کرونا در مراکز درمانی استان به ۶۵۰ تخت رسید.
 
این مسئول از عملکرد بدون وقفه کادر درمانی استان در مبارره با این بیماری یاد می‌کند و می‌گوید: برخلاف بالا بودن تعداد بستری‌ها، تاکنون هیچ فردی در استان با کمبود تخت مواجه نشده و با مشکل بستری نشدن در مراکز درمانی نیز روبرو نبوده است.
 
تاثیر دستگاه تست کرونا در افزایش آمارهای یزد
 
سلمانی با اشاره به رایگان بودن هزینه‌های درمان کرونا با پرداخت بیمه و حمایت‌های دولتی که البته در همان اولین نشست‌ مشترک ستاد مبارزه با کرونا و خبرنگاران مورد تاکید استاندار نیز قرار گرفت، اظهار می‌کند: وضعیت‌مان در کشور نسبت به استان‌های دیگر به لحاظ تعداد بستری‌ها نسبت به جمعیت استان تا اول فروردین ماه رتبه چهارم کشور را دارد که در این آمار، شهرستان اردکان، میبد و یزد به ترتیب اول تا سوم بودند ولی با این وجود مشکل بستری بیماران نداشته‌ایم.
 
سلمانی: با خرید دستگاه تست کرونا، سرعت پاسخگویی تست کرونا در یزد به کمتر از ۴۸ ساعت رسید.وی به با تاثیر راه‌اندازی آزمایشگاه تست کرونا و خرید دستگاه آزمایش کرونا در یزد در افزایش آمار مبتلایان اشاره و تصریح می‌کند: قبلاً تست‌ها به تهران ارسال می‌شد و با توجه به این که تعداد نمونه‌ها زیاد بود، در ردیف نوبت قرار گرفته و پس از چند روز به یزد می‌رسید ولی خرید دستگاه باعث شد تا این آمارها تغییر کند و سرعت پاسخگویی در یزد به تست این بیماری به کمتر از ۴۸ ساعت برسد.
 
کاهش ۸۰ درصدی تعداد سفرها به یزد
 
براساس آمارهای دریافتی از معاونت عمرانی استانداری یزد، از تاریخ ۲۴ اسفند تا تاریخ ۲۸ اسفند سال ۹۸، در حوزه درون استانی و برون استانی کاهش حدود ۶۰ درصد تعداد سفرها و مسافران یزد را شاهد بودیم و در همین تاریخ، میزان تردد در جاده‌های برون شهری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز با کاهش ۸۰ درصدی تعداد سفر همراه بوده است.
 
 این در حالی است که سال گذشته با ورود بیش از ۱.۵ میلیون گردشگر از سراسر کشور به یزد، ظرفیت تمام واحدهای اقامتی استان افزایش بیش از ۱۰۰ درصد داشت ولی اکنون این رقم برای هتل‌ها و مراکز اقامتی به صفر رسیده است.
 
البته در همین راستا نیز از هفته‌های گذشته، تب سنجی و چک شدن مبادی ورودی شهر به خصوص راه آهن و فرودگاه یزد نیز هم زمان با ابلاغ‌های استانی، فعالیت خود را آغاز کردند و تیم‌های هلال احمر، راهداری، آتش نشانی، شهرداری، سپاه و بسیج نیز دست به دست هم داده و در ضدعفونی شهر و کنترل ورودی‌ها اقدام کردند.
 
«جمال‌الدین عزیزی بندرآبادی» شهردار یزد در این رابطه با بیان این که حدود ١٠٠ نیروی انسانی با مشارکت نیروهای مردمی در فعالیت ضدعفونی شهر و اماکن مختلف فعالیت دارند، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: به دنبال مصوبات استانی، فعالیت شهرداری در بخش‌های ضروری ادامه یافته اما بسیاری از فعالیت‌ها به خصوص نصب المان‌های سطح شهر متوقف شده است.
 
وی از توقف فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر نیز از چند روز پیش خبر می‌دهد و می‌گوید: در راستای حفظ سلامت مردم، این ناوگان نیز به فعالیت خود خاتمه داد و برخی از کارکنان مناطق و مرکز شهرداری هم به تناسب شغلی، بدون هیچ گونه اخلالی دور کار شدند و سعی شده است تا امکانات برای همه گروه‌ها فراهم شود.
 
کمک ۷۰۰ میلیونی شهرداری با خرید کیت و دستگاه کرونا
 
شهردار یزد با بیان این که تهیه مواد ضدعفونی برای گروه‌های داوطلب بسیج، تهیه تجهیزات مورد نیاز گروه‌های غربالگری، خرید دستگاه تست کرونا با اعتبار ٥٢٠ میلیون تومان و خرید کیت و تجهیزات مود نیاز با اعتبار  ٢٠٠ میلیون تومان توسط شهرداری یزد انجام شده است، عنوان می‌کند: تشکیل کمیته اجرایی و عملیاتی در شهرداری، تشکیل جلسات با اصناف مختلف مثل نانوایی‌ها، سوپری مارکت‌ها، پمپ بنزین‌ها، اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده، جمع آوری و دفع زباله‌های عفونی و همچنین تهیه تجهیزات مورد نیاز پرسنل از دیگر اقدامات شهرداری در زمان بحران است.
 
وی ادامه می‌دهد: گندزدایی مستمر اماکن عمومی، بستن پارک‌های بزرگ و جلوگیری از برپایی کمپ و چادر در آنها، ضد عفونی اتوبوس‌های شهری در هر شب، ضد عفونی تمام دستگاه‌های متقاضی ضد عفونی شامل مینی بوس‌ها، تاکسی‌ها، تاکسی تلفنی‌ها و تاکسی اینترنتی‌ها، ضدعفونی وسایل داخل پارک‌ها شامل نیمکت‌ها و وسائل ورزشی  و همچنین ضدعفونی کردن خودروهای حمل زباله‌های عفونی از دیگر اقدامات شهرداری بوده است.
 
به گفته عزیزی، ضدعفونی سرویس بهداشتی‌های سطح شهر داخل و خارج پارک‌ها، ضدعفونی وسائل بازی، تهیه کلیپ آموزشی نحوه درست کردن محلول ضدعفونی و روش ضدعفونی محل‌های مورد استفاده عموم برای وسایل حمل و نقل عمومی سبک مثل تاکسی‌ها، تهیه بنرهای آموزشی و نصب آن‌ها در سطح شهر، حذف ناهار پرسنل، تهیه دستکش برای رانندگان اتوبوس‌های شهری، ضدعفونی محوطه و سرویس بهداشتی میدان میوه و تره بار و ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر، راه اندازی اکیپ تست در ورودی شهرداری مرکز و مناطق، تهیه و راه اندازی ایستگاه شست‌وشوی مبادی ورودی شهرداری، مناطق و سازمان‌ها و حتی مواردی جزئی مانند تامین دستکش برای پرسنل خدماتی هم مورد توجه قرار گرفتند.
 
وی با بیان این که تسهیلاتی نیز برای شهروندان یزدی از سوی شهردرای ایجاد شده است، گفت: تمدید نرخ عوارض و خدمات شهرداری تا پایان خرداد ٩٩ با نرخ سال گذشته و تمدید تمام مجوزات و پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری تا پایان خرداد ٩٩ نیز از مهمترین این اقدامات بوده است.
 
دستگاه‌های دیگر به خصوص سازمان هلال احمر و اورژانس نیز با افزایش عملیات‌ها و اقدامات امدادی خود در این راستا مانند افزایش تماس‌های اورژانس به روزانه ۱۰۰۰ تماس و کنترل مبادی ورودی توسط هلال احمر و نیروهای این بخش نیز از جمله موارد مهمی است که در استان یزد پا به پای بحران کرونا تاکنون انجام شده است.
 
تعطیلی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز بازی و گیم نت‌ها نیز از دیگر مواردی بود که به سرعت در استان دنبال شد، دورکاری و کاهش ساعات اداری ادارات و دستگاه‌ها، به تعویق انداختن پرداخت اقساط و چک‌های خوش حساب و قبوض که هر چند محدود، در انجام آن‌ها نیز کوتاهی می‌شود، مسائلی بودند که در سراسر استان توسط فرمانداران و دستگاه‌های مربوطه پیگیری شد.تعطیلی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز بازی و گیم نت‌ها نیز از دیگر مواردی بود که به سرعت در استان دنبال شد، دورکاری و کاهش ساعات اداری ادارات و دستگاه‌ها، به تعویق انداختن پرداخت اقساط و چک‌های خوش حساب و قبوض که هر چند محدود، در انجام آن‌ها نیز کوتاهی می‌شود مسائلی بودند که در سراسر استان توسط فرمانداران و دستگاه‌های مربوطه پیگیری شد.
 
اما مسئله مهمی که می‌توان در افزایش بیماران بسیار موثر دانست، تعطیلی اصناف بود که یکی از  پرخطرترین بخش‌ها و همچنین گردانندگان چرخه کرونا به شمار می‌رفتند در حالی که در کشور به رغم مصوبات متعدد تا قبل از سال ۹۹ شاهد فعالیتشان بودیم؛ اما در استان یزد نه تنها برخی از اصناف در تعطیل شدن از مصوبات استانی و کشوری پیشروی کردند بلکه به جمع خیرین و امداد رسانان استان پیوستند به طوری که هتل‌ها و به دنبال آن آژانس‌های گردشگری در این زمینه نمونه‌ی کشوری بودند.
 
پلمب واحدهای متخلف در تعطیلات کرونایی
 
پس از اعلام تعطیلی از سوی ستاد مبارزه با بحران کرونا، اصناف یزد نیز تعطیل شدند و همراهی‌ نسبتاً خوبی در این زمینه داشتند، هر چند که فرمانداری‌ها به عنوان ناظران، نسبت به پلمب واحدهای متخلف به خصوص واحدهای اقامتی غیرمجاز نیز اقدام کردند. البته این مسئله را در حالی شاهد هستیم که بسیاری از استان‌های سرآمد کشور در زمینه بروز کرونا در این مدت فعالیت داشتند و شاهد کمترین مشارکت و همکاری در این استانها بودیم.
 
مشارکت بالای خیرین استان به خصوص خانه فرهنگ صدوقی با جمع آوری کمک‌های خیری با ارزش بیش از یک میلیارد تومان و قهرمانان جبهه سلامت با حدود ۳۰۰ فعال گردشگری و اقتصادی استان از دیگر اقداماتی بود که در این زمان شاهد بودیم اما همچنان سوال بالا بودن آمارهای کرونای یزد با وجود اقدامات بسیار مهم استان، مسئله‌ای است که ما را به حوزه درمان سوق داد.
 
دقت و حساسیت بالای قطب درمان جنوب کشور
 
یزد یکی از قطب‌های سلامت و درمان کشور به شمار می‌رود که تعداد تخت‌های بیمارستان‌های آن به نسبت حدود ۲.۵ برابر متوسط کشور، بیشتر است و زیرساخت‌های قابل توجه بخش درمان و سلامت در استان هم مسئله دیگری است که در مقایسه با کشور از جایگاه بالایی برخوردار است.
 
گردشگری سلامت و مراجعه بیماران از سراسر کشور به خصوص مناطق جنوب ایران، گویای حساسیت و دقت نظر متخصصان و پرسنل حوزه سلامت این استان است. به گفته برخی از متخصصان کشوری، در تمام کشور امکانات و زیرساخت‌های درمان قابل قیاس با یزد نیست به طوری که حتی بسیاری از بیماران با علائم نزدیک و مشابه به کرونا بستری نمی‌شوند و در شمار آمار کرونایی به شمار نمی‌آیند.
 
البته این در حالی است که به گفته برخی از متخصصان استان یزد، هر فردی با علائم مشابه کرونا بستری شده و آزمایش کرونا از وی گرفته می‌شود و در شمار آمار بستری‌های استان به حساب می‌آید، ولو این که فرد مذکور کرونا نداشته باشد و از بیمارستان ترخیص شود.
 
این طور به نظر می‌رسد که ضعف مدیریتی عامل افزایش تعداد مبتلایان کرونا در یزد نیست، هرچند که از ابتدای مسئله کرونا در اعلام آمارهای رسمی مربوط به کرونا نیز نمی‌توان قاطعانه در مورد شفافیت آن نظر داد اما پس از راه‌اندازی آزمایشگاه تست کرونا، شفافیت در این آمار به سهولت رد شدنی نیست و این در حالی است که بسیاری از استان‌های کشور از این امکان برخوردار نیستند و آزمایش تست کرونای آنها همچنان توسط تهران انجام می‌شود.
 
کرونا و مردم
 
با تمام این اوصاف نباید از نقش مردم نیز به عنوان اصلی‌ترین و نهایی‌ترین گام در افزایش شمار مبتلایان به کرونا غفلت کرد چرا که اگر مردم به عنوان مهمترین بخش درگیر جامعه نسبت به رعایت نکات بهداشتی و حفظ خود در فضای خانه اقدام نکنند، این چرخه به فعالیت خود ادامه خواهد داد و بعضاً سهل‌انگاری شهروندان و جدی نگرفتن کرونا می‌تواند وضع را از این هم بدتر کند.
 
البته کمبود تجهیزات در بین عموم نیز مسئله‌ای بود که یزد هم مانند سایر استان‌های کشور در اوایل بحران کرونا، آن را تجربه کرد ولی با وجود خبرهایی مبنی بر توزیع اقلامی مانند مواد ضدعفونی، مسک و دستکش، همچنان کمبود آن در سراسر استان محسوس است و به نظر میرسد مسئولان استان با همتی که در این راستا به کار گرفته و اقدامات قابل توجهی که انجام می‌دهند، باید توزیع اقلام بهداشتی را نیز به گونه‌ای داشته باشند که مردم همه مناطق استان نیز متوجه این توزیع شوند، با این حال تولیدی‌های مردمی ماسک و اقلام بهداشتی و راه‌اندازی خط تولید ماسک و سایر اقلام بهداشتی مانند شویندگان موضوعی است که در وضعیت استان تاثیرات مثبتی را ایفا می‌کنند.
 
توزیع اقلام بهداشتی در استان به گونه‌ای باشد که مردم همه مناطق استان، متوجه این توزیع شوند.البته توزیع اقلام بهداشتی و بسته‌هایی توسط گروه‌های مردم نهاد و بعضاً از سوی مدیریت امور اجتماعی استانداری در مناطق محروم و توجه به اتباع بیگانه نیز در استان به طور جدی دنبال می‌شود ولی این مهم نیز به خصوص در حوزه کودکان کار به عنوان ناقلان خاموش، بیش از بیش نیازمند توجه جدی مسئولان استانی است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..