عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:

کشف هفت نوع ویروس کرونا

آستانی: تاکنون هفت گروه کرونا ویروس انسانی کشف شده است.

به گزارش یزدی نیوزویروس شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، گفت: کرونا ویروس‌ها نام علمی خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

 
آستانی با بیان این که تاکنون هفت گروه کرونا ویروس انسانی کشف شده، ادامه داد: سارس در سال ۲۰۰۳، مرس در سال ۲۰۱۲ در عربستان و آخرین نوع آنها، کووید ۱۹ در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: گاهی برخی از کرونا ویروس‌ها به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می‌کنند.
 
آستانی با اشاره به علائم ویروس کرونا در ریه، گفت: اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا، انتقال فرد به فرد است که از طریق تماس با  قطره صورت می‌گیرد.
 
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: در خصوص انتقال کرونا ویروس از طریق هوا یا همان آئروسل‌ها هنوز شواهد علمی قوی وجود ندارد، اما با توجه به احتمال انتقال از طریق ذرات هوا، توصیه می‌شود حتی المقدور از ماندن طولانی مدت در یک محیط بسته که تراکم آئروسل در آن زیاد است دوری و اقدامات بهداشت فردی را رعایت کنید.
 
آستانی با اشاره به علائم کووید ۱۹ گفت: تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد از جمله اصلی‌ترین علائم بیماری محسوب می‌شوند و ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد.
 
ویروس شناس یادآور شد: ۸۰ درصد مبتلایان علائم بیماری را نشان نمی‌دهند یا علائم خفیف ظاهر می‌شود و فقط ۲ درصد از مبتلایان فوت می‌شوند این در حالی است که در سارس ۱۰ درصد و در مرس ۳۰ درصد کشندگی گزارش شده است.
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..