عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

مصرف «نخودآب» ریه‌ها را تقویت می‌کند

در حالی هنوز راهکاری برای درمان کرونا ویروس کشف نشده که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد، مصرف نخود را برای تقویت ریه به خصوص در بیماران کرونا ویروس توصیه می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز«نخود آب» یکی از غذاهای بومی یزد به شمار می‌رود که در گذشته‌های دور از ترکیب نخود و آب و پیاز پخته تهیه می‌شده و یکی از غذاهای محلی به شمار می‌رفته است ولی مردم بومی آن را برای مواقع سرماخوردگی و به خصوص صاف شدن سینه توصیه می‌کردند.

 
هرچند با گذشت زمان در اغذیه اعیانی‌تر، گوشت نیز به این ترکیب اضافه و آبگوشت را شکل داد اما هنوز قدیمی‌ها از «نخودآب» به عنوان یک غذا و نوعی سوپ مقوی برای بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌کنند.
 
اگر چه امروزه مردم بیشتر به غذاهای فست فودی روی آورده و کمتر به سمت غذاهای بومی می‌روند اما کرونا ویروس که هنوز راهکاری برای درمان آن وجود دارد، بهانه‌ای شده تا از این غذای محلی یادی کنیم و در رابطه با خواص آن جویا شویم.
 
دکتر «سیدکاظم کاظمینی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که ریه یکی از ارگان‌های مهمی درگیر با کرونا ویروس است، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین عامل مرگ و میر  بیماران مبتلا به کرونا ویروس درگیر شدن ریه است لذا تقویت این عضو از ضروری‌ترین اقدامات به شمار می‌رود.
 
وی نخود را یکی از مقوی‌ترین مواد برای تقویت ریه عنوان و اضافه می‌کند: از نظر طب ایرانی، نخود یک غذای ملین و مقوی ریه، خون‌ساز و اشتهاآور است که همگی این خواص در پیشگیری و بهبود این بیماری موثر واقع می‌شود.
 
متخصص طب سنتی ایرانی از ترکیب نخود، گوشت و تره پخته شده با هم نیز به عنوان یکی از موادغذایی مقوی برای ریه خبر می‌دهد و می‌گوید: اگر هر سه این مواد با هم پخته شوند، از نظر غذایی دارای انرژی زیاد و نرم‌کننده سینه خواهد بود، البته شنبلیله نیز از دیگر مقویات خوب برای سینه به شمار می‌رود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..