باروری ابرها موثر یا غیر موثر؟

باروری ابرها یک تکنولوژی مورد تایید سازمان جهانی هواشناسی است که می‌تواند به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد روی بارش تاثیر بگذارد ولی در کشورمان اختلاف‌نظرهایی در مورد اثرگذاری استفاده از این تکنولوژی وجود دارد.

به گزارش یزدی نیوزمرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در حالی اعلام کرده که امسال هفت میلیارد تومان بودجه برای عملیات بارورسازی ابرها در نظر گرفته شده است و از اوائل اسفندماه این عملیات آغاز می‌شود که «سحرتاج‌بخش» رئیس سازمان هواشناسی در واکنشی به عملیات مجدد بارورسازی ابرها اظهار کرده است که بارورسازی ابرها شاید در حد بارش برای یک مزرعه پاسخگو باشد اما به هیچ‌وجه در مقیاس شهر و کشور جوابگو نخواهد بود.

 
این ادعا در حالی از سوی رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح می‌شود که مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد و رئیس سابق مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد می‌گوید: باروری ابرها مورد تایید سازمان جهانی هواشناسی است و طی بیانیه‌های متعدد، این سازمان اثرات باروری ابرها را بررسی و تایید کرده است.
 
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» با بیان این که باروری ابرها یک تکنولوژی شناخته شده است که در ابتدا از کشورهای غربی شروع شد، ادامه می‌دهد: بحث باروری ابرها برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۶ مطرح شد و پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های پراکنده‌ای در این زمینه انجام شد تا این که مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان یزد تاسیس و مسئول تحقیق، پژوهش و اجرای عملیات در حوزه باروری ابرها شد.
 
وی در خصوص اثرات باروری ابرها بر منابع آبی، بیان می‌کند: بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که باروری ابرها اثر مثبت داشته و می‌تواند مقیاس‌های بزرگ را هم تحت تاثیر قرار دهد، به این دلیل که سامانه‌های ابری هم در مقیاس‌های بزرگ شکل می‌گیرند و وقتی ابرها بارور می‌شوند، کل آن سامانه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تاکید می‌کند: آن چیزی که مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد، این است که باروری ابرها می‌تواند به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد روی بارش تاثیر بگذارد ولی در عین حال نباید در این زمینه نیز اغراق آمیز برخورد کرد و این تصور را داشت که می‌توان با این تکنولوژی، خشکسالی را پشت سرگذاشت چرا که ابرها نیز تحت تاثیر خشکسالی قرار می‌گیرند و باروری کمتری دارند.
 
وی اضافه می‌کند: مراجع جهانی توصیه می‌کنند در سال‌های ترسالی به منظور ذخیره‌سازی آب از انجام عملیات باروری ابرها غافل نشوید زیرا این تکنولوژی در دوره‌های ترسالی موثرتر است.
 
جوادیان زاده با بیان این که باروری ابرها هیچ تفاوتی با بارش طبیعی ندارد و تنها فرآیند طبیعی بارش برف و باران را تشدید می‌کند، خاطرنشان می‌کند: مشکل اصلی ما در استان یزد، برخورداری از بیشترین میزان تبخیر است که این موضوع باعث شده از بارش موثر کمتری برخوردار شویم.
 
این مسئول در پایان می‌گوید: برای استان یزد به این نتیجه رسیدیم که باید در زمینه اثربخشی باروری ابرها در استان، مطالعات پایه‌ای انجام شود و به همین منظور اقدام شده و اکنون در مرحله واگذاری به مشاور است تا مطالعات باروری ابرها در یزد، میزان اثربخشی و یافتن بهترین شرایط مکانی و زمانی باروری مشخص شود.
 
البته این موضوع از مسئولان مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها نیز توسط خبرنگار ایسنا پیگیری شد ولی بنا بر دلایلی مسئولان مربوطه از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..