قیمت پرتقال در یزد تابع نرخ‌گذاری روزانه اتحادیه است

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار یزد علت رکود بازار میوه را نزدیکی به ایام عید و تاثیر شیوع بیماری کرونا اعلام کرد و گرانی برخی اقلام مانند پرتقال و لیموترش در بازار را به دلیل تقاضای بالای آنها دانست.

به گزارش یزدی نیوز«حسین مشرف» با اشاره به رکود بازار میوه در این هفته اظهار کرد: با توجه به رکود فعلی بازار، تغییر قیمتی برای این هفته پیش‌بینی نمی‌شود، البته این رکود هر چند تحت تاثیر بیماری کرونا قرار دارد اما عمده علت این وضعیت بازار به دلیل نزدیک شدن به ایام عید است.

 
وی افزود: همه ساله در آستانه عید نوروز، بازار میوه دچار رکود و چند روز مانده به عید، تقاضای خرید میوه در بازار افزایش می‌یابد که تا حدودی به یک وضعیت طبیعی تبدیل شده است.
 
رییس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار یزد از ممنوعیت صادرات میوه در کشور خبر داد و گفت: هر چند برخی از اقلام، دچار افزایش قیمت شده‌اند اما صادرات در آنها نقشی ندارد چرا که در حال حاضر صادرات قانونی محدود شده اما ممکن است در این میان افرادی به طور غیرقانونی نسبت به صادرات اقدام کنند که کمتر تاثیری بر بازار دارد.
 
این مسئول با اشاره به نقش افزایش عرضه و تقاضا در قیمت‌ها، تصریح کرد: برخی از اقلام میوه مانند پرتقال واشنگتنی دچار کمبود و تحت تاثیر افزایش تقاضا کاهش یافته لذا قیمت این محصول با افزایش روبرو بوده و در حال حاضر بین ۷ تا ۱۲ هزار تومان در میدان میوه و تره بار یزد عرضه می‌شود.
 
وی با تاکید بر این که در حال حاضر پرتقال نرخ ثابتی ندارد و قیمت آن تابع نرخ‌گذاری روزانه اتحادیه میوه است، در این رابطه اظهار کرد: این محصول در داخل استان تولید نمی‌شود و از طرفی نیز تحت تاثیر قیمت استان‌های مجاور یزد قرار دارد.
 
وی از آغاز فصل برداشت پرتقال والنسیا نیز خبر داد و گفت: این محصول که در حال حاضر بین ۴ تا ۷ هزار تومان عرضه می‎شود با آغاز فصل برداشت و در صورت تاثیر نگرفتن از دیگر عوامل بازار، دچار کاهش قیمت خواهد شد ، البته خوشبختانه هیچ کمبودی در عرضه این محصول پس از برداشت از جیرفت و فارس به عنوان خواستگاه کشت این میوه وجود ندارد.
 
مشرف قیمت اقلامی همچون لیموشیرین در شهرهایی مانند قم و کاشان را ۱۲ هزار تومان تحت تاثیر افزایش تقاضا اعلام کرد و گفت: سعی شده است تا این قیمت با ۱۱ هزار تومان در یزد حفظ و از کمبود آن در استان ممانعت شود.
 
وی در مورد قیمت لیموترش هم گفت: این میوه با وجود افزایش تقاضا در بازار میادین با قیمت ۲۳ هزار تومان در میدان یزد عرضه می‌شود که این قیمت در برخی از دیگر نقاط کشور تا ۴۰ هزار تومان نیز افزایش یافته بود.
 
وی قیمت هر کیلوگرم سیب درختی را نیز بین ۳۵۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این محصول نیز به وفور در کشور وجود دارد و هر کیلوگرم هندوانه هم در بازار بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.
 
مشرف در رابطه با قیمت سایر اقلام صیفی در استان گفت: هر کیلوگرم سیب زمینی نو با نوسان قیمت ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰  و هر کیلوگرم سیب زمینی کهنه از ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان در بازار یزد عرضه می‌شود.
 
وی افزود: قیمت هر کیلوگرم پیاز در یزد بین ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی نیز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان تعیین شده است.
 
مسئول اتحادیه میادین میوه و تره بار در پایان با تاکید بر این که قیمت‌های اعلام شده متعلق به بازار میادین است، نرخ‌های مذکور در بازار آزاد میوه را با ۳۰ درصد افزایش و در مورد برخی از میوه‌ها مانند هنداونه با ۲۰ درصد افزایش اعلام کرد.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..