توقف ۲۷ ساله یک طرح فرهنگی آموزشی در ابرکوه

معاون پرورشی آموزش‌ و پرورش شهرستان ابرکوه با بیان این که ۲۷ سال از کلید خوردن طرح اردوگاه دانش‌آموزی ولایت می‌گذرد، گفت: این طرح تاکنون کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدی به تکمیل آن با اعتبارات دولتی نیست.

به گزارش یزدی نیوز«محمدعلی شکیبا»  از ۲۷ ساله شدن طرح بلاتکلیف اردوگاه دانش‌آموزی ولایت در ابرکوه خبر داد و گفت: از سال ۱۳۷۲ با پیگیری‌های اداره آموزش‌ و پرورش، ۳۰ هزار مترمربع زمین از سوی منابع طبیعی شهرستان طی یک قرارداد اجاره جهت ساخت اردوگاه به آموزش‌ و پرورش واگذار شد.

 
وی تصریح کرد: تا سال ۱۳۹۲ تنها اقدام انجام شده در این زمین حفر یک حلقه چاه بود که متأسفانه خشک شد و این طرح حدود ۲۰ سال کاملاً متوقف بود، در حالی‌که قرار بود در مدت چهار سال حداقل ۷۰ درصد مراحل ساخت‌ و ساز انجام شود ولی به علت کمبود اعتبارات دولتی، این هدف محقق نشد.
 
شکیبا ادامه داد: از سال ۹۲ با پیگیری‌های انجام شده متراژ زمین به ۲۰ هکتار افزایش یافت و برخی بخش‌های اردوگاه از جمله سالن اجتماعات و بخشی از قسمت اداری با صرف هزینه‌ای بالغ‌ بر یک میلیارد تومان ساخته شد.
 
وی با بیان این که اردوگاه در ۲۵ کیلومتری مرکز شهر ابرکوه واقع شده و در صورت تکمیل به یک اردوگاه کشوری تبدیل می‌شود، افزود: برای تکمیل اردوگاه اعتباری بالغ‌ بر سه میلیارد تومان نیاز است اما با تزریق حدود یک میلیارد تومان می‌توان سرویس‌های بهداشتی و خوابگاه آن را ایجاد و بهره‌برداری از آن را شروع کرد.
 
معاون آموزش‌ و پرورش ابرکوه خاطرنشان کرد: در حال حاضر اردوگاه ولایت بر اساس طرح و نقشه اولیه کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی متأسفانه در حال حاضر هر ساله تنها حدود ۲۰۰ میلیون تومان به این طرح اختصاص می‌یابد که بدین ترتیب سال‌های زیادی طول می‌کشد تا تکمیل شود.  
 
شکیبا آخرین پاسخ مسئولان کشوری و استانی در چرایی به سرانجام نرسیدن این طرح پس از ۲۷ سال را کمبود اعتبارات دولتی عنوان کرد و گفت: این طرح به علت قرار داشتن در مسیر موسوم به طریق‌ الرضا(ع) و واقع شدن در مرکز مثلث طلایی گردشگری یزد، شیراز و اصفهان، علاوه بر جذب دانش آموزان جهت شرکت در برنامه‌های اردویی می‌تواند موجب جذب گردشگر شده و حداقل به طور مستقیم برای ۱۵ نفر شغل ایجاد کند.
 
این مسئول پیرامون اهمیت و ضرورت ایجاد این اردوگاه نیز ابراز کرد: با توجه به آمار حدود ۱۰ هزار نفری دانش‌آموزان شهرستان، فاصله ابرکوه تا مرکز استان و سایر شهرستان‌ها، خطرات احتمالی در مسیر و صرف هزینه‌های بسیار و از همه مهم‌تر، تفاوت فرهنگی دانش‌آموزان ابرکوهی با دانش آموزان سایر مناطق کشور، اهداف اردوی تربیتی فرهنگی و آموزشی تاکنون به خوبی محقق نشده است.
 
شکیبا بهترین راهکار جهت برون‌رفت از مشکلات سد راه این طرح را ورود بخش خصوصی دانست و گفت: در همین راستا طرح توجیهی این اردوگاه تهیه و ضمن صدور یک فراخوان از طریق سازمان نوسازی مدارس استان، از خیرین و بخش خصوصی جهت مشارکت در این طرح که می‌تواند درآمدزایی داشته باشد، دعوت شده است.
 
با این حال «عباس مهری» معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار ابرکوه مصوبه طرح اردوگاه ولایت را مربوط به سال ۱۳۸۹ عنوان کرد و گفت: برآورد هزینه‌های این طرح برای این که به بهره‌برداری برسد، براساس فهرست‌های سال ۸۹ حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که تاکنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن اختصاص یافته و جذب شده است.
 
وی پیشرفت فیزیکی طرح را حدود ۳۰ درصد و پیشرفت اعتباری آن را ۵۰ درصد عنوان و اذعان کرد: در سال جاری مبلغی حدود ۲۰۰ میلیون تومان به اردوگاه تخصیص داده شده ولی تاکنون به دلیل شرایط مالی طرح‌های عمرانی، جذب اعتبار در این مورد صورت نگرفته و امید است تا پایان سال مالی تخصیص اعتبار داده شود.
 
مهری با تأکید بر این که آنچه مسلم است با اعتبارات محدود دولتی قرار نیست این طرح به بهره‌برداری کامل برسد، خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال ۹۷ و ۹۸ پیشنهاد شده که طرح‌هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند در قالب اعتبارات و تسهیلات تبصره ۱۹ به بخش خصوصی واگذار شود و دولت هم حمایت مالی لازم را در قالب پرداخت تسهیلات و کمک‌های مالی بلاعوض داشته باشد.
 
وی ادامه داد: در همین راستا طرح اردوگاه دانش‌آموزی ابرکوه نیز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان معرفی خواهد شد تا پس از اخذ مجوزها و تأییدیه‌های لازم، آگهی آن جهت به‌کارگیری یا جذب بخش خصوصی منتشر شود.
 
معاون عمرانی فرماندار ابرکوه در پایان تصریح کرد: اردوگاه دانش‌آموزی در صورت تکمیل و بهره‌برداری نه تنها به عنوان یک مجموعه فرهنگی آموزشی دانش‌آموزی بلکه به عنوان یک طرح گردشگری می‌تواند به یک محور در مسیر گردشگری یزد، فارس و اصفهان تبدیل شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..