مردم به شایعات بی‌اساس شیوع کرونا توجه نکنند

اخباری در فضای مجازی مبنی بر شیوع این بیماری در برخی استان‌ها ‌دست به دست شد، اما بررسی میدانی نشان می‌دهد تمام این اخبار شایعه و بی‌اساس است.

به گزارش یزدی نیوزدر پی انتشار ویروس کرونا در کشورهای مختلف و اعلام وضعیت هشدار از سوی سازمان جهانی بهداشت، برخی از ادمین‌های کانال‌ها خبری در فضای مجازی به دنبال شایعه‌پراکنی، تشویش اذهان عمومی و سوءاستفاده بوده و می‌خواهند از این طریق مخاطبان و دنبال کننده‌های صفحات و کانال‌های خود را افزایش دهند درحالی‌که واقعیت چیز دیگر است.

 
اما پس از ابتلای دو نفر به کرونا در قم و فوت آنها، از روز گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر شیوع این بیماری در برخی استان‌ها ‌دست به دست شد، اما بررسی میدانی خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تمام این اخبار شایعه و بی‌اساس است.
 
مسئولان بهداشتی و درمانی چند استان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تکذیب شیوع کرونا در استان ها، از امدگی کامل برای کنترل این ویروس خبر دادند.
 
موردی از ابتلا به کرونا در استان کرمانشاه شناسایی نشده است‌
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا در استان اندیشیده شده است گفت: تاکنون موردی از بیماری در استان گزارش نشده است.
 
محمودرضا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه تمام کارکنان و پزشکان استان آماده‌باش هستند اظهار داشت: چنانچه مواردی از بیماری شناسایی شود بخش‌هایی در نظر گرفته شده که بیماران در آنجا بستری و اقدامات لازم درباره آن‌ها انجام می‌شود.
 
وی عنوان کرد: مراقبت‌های بسیار جدی در مرزها و فرودگاه انجام شد و افرادی که به هر نحوی با چینی‌ها ارتباط داشتند رصد شدند و تاکنون در استان موردی از ابتلا به این ویروس گزارش نشده اما امکان شیوع بیماری در کل کشور وجود دارد.
 
مرادی از تشکیل قرارگاه پدافند زیستی کرونا در استان خبر داد و گفت: با توجه به شناسایی مواردی در قم ضمن پرهیز از نگرانی بی‌مورد باید به نکات بهداشتی توجه داشت. 
 
‌هیچ گزارشی از ابتلا به ‌کرونا در ایلام نداشته‌ایم ‌
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه هیچ گزارشی از ابتلا به ‌کرونا در ایلام نداشته‌ایم، گفت: انتشار برخی خبرها در فضای مجازی مبنی بر مشاهده ویروس کرونا در استان کذب محض است.‌
 
محمد کریمیان گفت: شایعه در باره بیماری کرونا و فوت یک نفر در درمانگاه بقیه‌الله الاعظم (عج) دهلران تکذیب می‌شود و نه دیروز یا امروز و حتی در طول یک سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه مورد فوتی در سطح این درمانگاه اتفاق نیفتاده ‌و قطعاً این شایعه در راستای اهداف غرض و‌رزانه و تخریب و تشویش اذهان عمومی پخش‌ شده است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: از همه عزیزان و سروران گرامی درخواست می‌کنم که به این‌گونه شایعات به‌هیچ‌وجه توجه نکنند، در این مورد جای هیچ نگرانی نیست و لازم است که همواره اخبار را از منابع موثق دریافت کنند. در ضمن این موضوع از طریق مجاری قانونی در حال پیگیری می‌باشد که ان‌شاالله اهداف شایعه کننده به‌زودی به سمع و نظر همشهریان گران‌قدر اعلام شود.
 
هیچ مورد مثبتی از کرونا در همدان مشاهده نشده است‌
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در همدان مشاهده نشده است.
 
منوچهر کرمی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: در قم وضعیت نامناسبی از نظر کرونا وجود دارد و وزارت بهداشت هم با صراحت درباره این موضوع صحبت کرده است.
 
وی تصریح کرد: با این حال رعایت نکات بهداشتی، شست‌وشوی مرتب و صحیح دست ها با آب و صابون، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پر جمعیت، عدم روبوسی و تماس بدنی با فردی که علائم سرماخوردگی دارد از مهم تریم راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا است.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه هیچ مورد مشکوک به کرونا در استان همدان مشاهده نشده، ابراز کرد: افرادی که به تازگی از مسافرت به قم بازگشتند نیز باید مراقب باشند و در صورت بروز هرگونه علائم مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 
کرمی با بیان اینکه هنوز هیچ دارو و واکسنی برای درمان اختصاصی کرونا در دسترس نیست، اظهار داشت: فعلا  بیماران مبتلا علامت درمانی می‌شوند.
 
تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تشکیل ستاد پیشگیری ۲۴ ساعته در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: به منظور عملیاتی کردن دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و درمان، پایش مستمر روند کنترل و نظارت بر اجرای طرح‌های کنترلی این ستاد تشکیل می‌شود.
 
منصور شیشه‌فروش در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به جلسه ویژه مدیریت بحران پیرامون ویروس کرونا، اظهار داشت: دو هفته پیش جلسه اصلی تشکیل و وظایف هر بخش ابلاغ شد و امروز هم به صورت ویژه جلسه با حضور بخش‌های درمانی و اجرایی تشکیل شد.
 
وی افزود: در این جلسه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد که تا کنون هیچ مورد از ابتلا به کرونا در استان اصفهان ثبت نشده است.
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مرجع اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی است، گفت: از شهروندان درخواست می‌شود به شایعات بی‌اساس توجه نکنند و آنچه که به طور رسمی از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌شود، مورد تایید است.
 
شیشه‌فروش با اشاره به وظیفه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی از طریق صدا و سیما، اظهار داشت: در این جلسه دانشگاه علوم پزشکی با هدف آموزش‌های مختلف جامعه پیرامون بیماری کرونا موظف شد، چگونگی پیشگیری از بیماری، رعایت موازین بهداشت فردی و پاسخ به نگرانی‌های مردم را با همکاری صدا و سیما  به مردم ابلاغ کند.
 
شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: امکانات و تدارکات مورد نیاز برای تشخیص، درمان، پیشگیری، مراقبت بیماری، ایجاد تیم پاسخ سریع در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در مراکز درمانی استان و پزشک مقیم برای تمام متخصصان مراکز تعیین شده درمانی از جمله مصوباتی بود که در جلسه ویژه مدیریت بحران استانداری مقرر شد.
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: کارشناسان مرکز بهداشت در پایگاه مراقبت بهداشت مرزی در فرودگاه‌ها مستقر هستند و به صورت مرتب مراقبت سندرومیک همه مسافران را بررسی می‌کنند و همچنین در زمینه تهیه برنامه عملکرد مراقبت در فرودگاه اصفهان و آموزش‌های لازم به پرسنل اقدام شد.
 
وی با بیان اینکه به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، راه‌آهن و گمرک، وظایفی محول شد، گفت: مراقبت‌های بهداشتی برای همه مسافران در این زمینه ضروری است که در پایانه‌های مسافربری اتوبوس و قطار باید این موارد رعایت شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان: گزارشی از ابتلا به کرونا دریافت نشده است‌
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کاشان برای مقابله با ویروس کرونا آمادگی کامل دارد، گفت: هیچ گزارشی از ابتلا به کرونا دریافت نشده است.
 
سیدعلیرضا مروجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه قدرت بیماری.زایی ویروس کرونا نسبت به آنفولانزا چند ماه پیش کمتر است، اظهار داشت: تفاوت ویروس کرونا با سایر ویروس‌ها در قدرت انتقال از یک فرد به فرد دیگر است که کرونا قدرت انتقال بیشتری دارد اما در مرحله اول لازم است مردم از شتاب‌زدگی و رفتارهای احساسی پرهیز کنند و در وهله دوم باید تلاش کنیم تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان ضمن تاکید بر شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از وسایل شخصی ابراز داشت: بهداشت رسانه نیز به معنی جلوگیری از انتشار شایعات و اخبار کذب است و لازم است تا اخبار رسمی را از مراجع قانونی و تنها از مسئولان وزارت بهداشت پیگیری کرده و از انتشار اخبار کذب خوددادی کنند.
 
مروجی با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در این زمینه نداریم، تصریح کرد: با وزارت بهداشت نیز مکاتباتی داشتیم تا تجهیزات و وسایل لازم را از وزارت خانه جذب کنیم در حالی که هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کاشان گزارش نشده است و شرایط را به نحوی آماده کردیم که بخش ایزوله‌ای درنظر گرفته شود تا انتقال صورت نپذیرد.
 
وی با بیان اینکه انتقال ویروس کرونا از طریق تنفس است، تبیین کرد: در صورت رعایت بهداشت دست و تنفس تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از انتقال این بیماری ایفا می‌کند و بر همین اساس رعایت بهداشت فردی و موارد ذکر شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 
معاون وزیر بهداشت در قم: کرونا کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست
 
 قاسم جان‌بابایی، درباره انتشار خبر ابتلای ۲ نفر به کروناویروس اظهار داشت: این ویروس به‌خاطر شرایط مسری‌بودن امکان درگیر‌شدن بالایی دارد و طبق پیش‌بینی‌ها در کشور ما ورود پیدا کرده است، ۲ مورد تشخیص اولیه این بیماری مثبت بوده و آزمایش ژنتیک و تشخیص نهایی در حال بررسی است و این مسئله نیز به‌زودی به اطلاع مردم خواهد رسید.
 
وی  با اشاره به اینکه این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم یکی از بیمارستان‌ها را تفکیک کرده و بیمارانی که مربوط به شبه‌آنفلوآنزا باشند در این بیمارستان تحت در نظر گرفته و بیمارستان دوم نیز در حال آماده‌باش است.
 
‌جان‌بابایی با بیان اینکه لوازم مصرفی حفاظتی برای پرسنل و بیماران آماده شده و از نظر دارو و امکانات کمبودی وجود ندارد، عنوان کرد: دیروز گروهی از اداره‌کل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قم مستقر شده و به رئیس دانشگاه کمک می‌کنند و بنده نیز در قم می‌مانم تا نگرانی‌ها به حداقل برسد.
 
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم نگران نباشند و نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه کرده و ترجیحاً از حضور در مراکز شلوغ پرهیز و از ماسک استفاده کنند.
 
وی افزود: ۲ نفر مبتلا شده از ساکنان شهر قم هستند و گزارشی از این بیماری در استان‌های دیگر نداریم البته ماسک مورد نیاز تامین شده و جای نگرانی نیست. بیمارستان کامکار قم برای پذیرش بیماران احتمالی اختصاص داده شده و اگر ضرورت باشد از بیمارستان فرقانی نیز استفاده می‌کنیم.
 
 کرونا در لرستان وجود ندارد
 
جعفر طولابی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون بیمار مبتلا به ویروس کرونا در استان لرستان وجود ندارد، تنها یک فرد مشکوک به این ویروس بود که با مراجعه به یکی از بیمارستان‌های شهر خرم‌آباد مورد آزمایش قرار گرفت که خوشبختانه جواب منفی بود و دچار آنفولانزا شده بود.
 
وی افزود: برای پیشگیری از ویروس کرونا امروز صبح جلسه‌ای با حضور مسئولان دستگاه‌های بهداشتی و متولی در استانداری برگزار و مقرر شد تمام تجهیزات و امکانات دارویی و درمانی جهت پیشگیری از این بیماری در سطح استان فراهم شود.
 
فرماندار خرم‌آباد به شایعاتی مبنی بر وجود این بیماری در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به برگزاری انتخابات در سراسر کشور، دشمنان نظام، از این موضوع سوءاستفاده کنند تا با پخش شایعه مانع حضور چشمگیر مردم در انتخابات شوند از این رو از مردم می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند.
 
وی عنوان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا،  توصیه‌های بهداشتی از طریق صدا و سیما و مراکز بهداشتی اعلام می‌شود که لازم است مردم به این توصیه‌ها توجه کنند.
 
هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی گزارش نشده است
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به ابتلای تعدادی از افراد به ویروس کرونا در کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه کرونا یک بیماری ویروسی و با سرعت بالای انتقال است، احتمال ورود آن به کشور پیش‌بینی شده بود و خوشبختانه با آمادگی‌هایی که وجود داشت افراد مشکوک به این بیماری تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.
 
وی در ادامه افزود:  احتمال فوت بر اثر کروناویروس بیشتر از سایر انواع ویروس‌های آنفلوانزا نیست و تنها ۵ درصد از افراد مبتلا به این ویروس به مرحله بستری شدن می‌رسند و احتمال فوت بر اثر این ویروس، دو تا سه درصد است و اغلب این افراد نیز کسانی هستند که بیماری قبلی یا زمینه‌ای دارند.
 
 محمدحسین صومی با تاکید بر اینکه هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در استان گزارش نشده، گفت: تمام تهمیدات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس اندیشیده شده و اطلاع‌رسانی‌های ضروری به شهروندان صورت گرفته است.
 
صومی درخصوص استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، گفت: استفاده از ماسک فقط برای کسانی که علایم بیماری دارند یا در مجاورت افراد مبتلا هستند ضروری است و ماسک زدن برای بقیه افراد بویژه در اماکن عمومی و خیابان ضرورتی ندارد.
 
هیچ مورد مشکوکی از ویروس کرونا در رباط کریم و شهریار دیده نشده است
 
دکتر اسدی، رئیس بیمارستان رباط کریم ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در فضای مجازی به خبرنگار تسنیم گفت:  شایعاتی در خصوص وجود یک مورد مشکوک کرونا در شهرستان رباط کریم و بستری شدن وی در این مرکز درمانی  در برخی کانال‌های تلگرامی عنوان شده که کاملا بی‌اساس و غیرواقعی است و آن را تکذیب می‌کنم.
 
وی در ادامه افزود: هیچ مورد مشکوکی به ویروس کرونا در رباط کریم وجود ندارد و دو نفر بابت آنفلونزا و سرماخوردگی به بیمارستان مراجعه کرده بودند که بعد از آزمایشات و بررسی و ارائه درمان لازم مرخص شدند.
 
رئیس بیمارستان رباط‌کریم همچنین توصیه کرد هموطنان علاوه بر رعایت اصول ایمنی بهتر است تنها اخبار مورد نظرشان را از رسانه‌های رسمی کشور دنبال کنند و به شایعات بی‌اساس توجهی نداشته باشند.
 
در همین حال، فرمانداری شهریار نیز اعلام کرد: درخصوص شیوع ویروس کرونا در فردوسیه شهریار، بررسی‌های کارشناسی توسط عوامل بهداشت و درمان شهرستان صورت گرفته است که خوشبختانه تا این لحظه هیچ موردی ثبت نشده است و شایعات منتشر شده در فضای مجازی کاملا بی‌اساس و بدون هرگونه پشتوانه علمی است.
 
هیچ مورد مثبتی از کرونا در اردبیل مشاهده نشده است
 
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نشست فوق‌العاده اعضای شورای سلامت استان  اظهار داشت: تا بحال گزارش مثبتی از بیماری کرونا در استان نبوده و در جهت جلوگیری از شیوع و بروز این بیماری در استان تمامی مراکز جامع خدمات سلامت و مراکز درمانی استان در آماده باش کامل هستند.
 
وی افزود: با توجه به ورود ویروس کرونا به کشور و شیوع آن در برخی استان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل جهت جلوگیری از شیوع و بروز این بیماری در استان تمهیدات لازم را اندیشیده و تمامی مراکز جامع خدمات سلامت و مراکز درمانی استان اعم از دولتی و خصوصی در آماده باش کامل هستند.
 
قدرت اخوان اکبری  بیان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان مکلف به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی هستند و ضرورتاً در کلیه شهرستان‌ها نشست‌های توجیهی و آموزشی به ریاست فرمانداران شهرستان ها برگزار و اقدامات پیشگیرانه از طریق رسانه‌های جمعی و فضای مجازی اطلاع رسانی شود.
 
برای سلامت جامعه کاملا شفاف اطلاع‌رسانی می‌شود؛ تاکنون هیچ موردی از کرونا نداشتیم
 
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ضمن تاکذیب شایعات مطرح شده در فضای مجازی اظهار داشت: شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی مبنی بر مشاهده دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان صحت ندارد و با توجه به اهمیت سلامت جامعه در صورتی که موردی از این بیماری در استان مشاهده شود کاملا شفاف اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.
 
پرویز یزدان‌پناه افزود: دو بیمار اهل شهر قم به مراکز درمانی یاسوج مراجعه کرده بودند که تب نداشتند و پس از بررسی مشخص شد که مشکلی ندارند و هر دو مرخص شدند.
 
وی با اشاره به اینکه در هر مرکز استانی یک بیمارستان برای پذیرش بیماران احتمالی پیش‌بینی شده، گفت: بیمارستان شهید جلیل یاسوج آمادگی کامل برای پذیرش موارد مشکوک به این بیماری را دارد اما تاکنون هیچگونه موردی در استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده است.
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..