اهداف طرح ملی مسکن؛ از حرف تا عمل

به گفته برخی کارشناسان طرح ملی مسکن می‌تواند گام موثری در کاهش نرخ مسکن و زمین باشد اما تا زمانی که اجرا نشود نمی‌تواند چنین تاثیری داشته باشد.

به گزارش یزدی نیوزطرح ملی مسکن در حالی با اهدافی بلند و ارزشمند در کشور مطرح و در حال اجراست که بسیاری از مردم و کارشناسان از ضعف اطلاع رسانی و مهلت زمان ثبت‌نام آن گلایه‌های زیادی دارند و تاکنون نتوانسته رضایت مردم را نسبت به خود جلب کند.

 
البته برخی هم به شرایط آن انتقاد دارند چرا که معتقدند این طرح در حالی به منظور حمایت از جوانان تعریف شده که عملاً اقساط بالای بازپرداخت تسهیلات آن با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نرخ بالای بیکاری و دستمزدهای پایین، نمی‌تواند حامی مشکلات جوانان باشد و از طرفی نیز اجرای این طرح مگر در صورت اجرای کامل آن و به این زودی‌ها نمی‌تواند بر کاهش نرخ زمین و مسکن تاثیرگذار باشد.
 
«حسن ذوالفقاری» نائب رییس اتحادیه املاک یزد  با اشاره به افزایش ناچیز قیمت مسکن و کاهش بیشتر قدرت خرید مردم در این بخش پس از سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین، اجرای طرح ملی مسکن از سوی دولت در یزد را نیز تاکنون بی‌تاثیر بر قیمت مسکن در این استان می‌خواند و می‌گوید: هرچند متقاضی برای این طرح در یزد زیاد است ولی تاکنون تاثیری بر قیمت مسکن در استان نداشته ولی این احتمال وجود دارد که در سال‌های آینده با تحویل واحدها به متقاضیان موجب کاهش قیمت مسکن شود که البته در یزد با توجه به سهمیه کم این طرح شاید خیلی هم نباشد.
 
وی سهمیه یزد از طرح ملی مسکن را تنها ۱۰۰۰ واحد ذکر و اظهار می‌کند: بنابر اعلام دستگاه‌های متولی ظرفیت ثبت‌نام در این طرح طی بازه زمانی ۲۰ دقیقه در استان یزد به اتمام رسید ولی با این وجود بعداً ۴۰ درصد از متقاضیان واجد شرایط شناخته نشدند و این این در حالی است که شرایط پرداخت اقساط ماهانه دو میلیون تومان نیز در توان همه متقاضیان و مردم یزد نبوده است.
 
البته «علی شفیعی» مدرس اقتصاد خرد دانشگاه علم و هنر یزد نظری متفاوت در این مورد دارد و در این باره به خبرنگار ایسنا در یزد می‌گوید: بنا بر اطلاعات موجود، سالانه تنها ۴۰۰ هزار واحد مسکن مورد نیاز مردم کشورمان است لذا اجرای این طرح می‌تواند بر کاهش نرخ زمین و مسکن تاثیر بگذارد.
 
وی با ذکر این نکته که تاکنون این طرح به طور کامل و درست اجرا نشده است، خاطرنشان می‌کند: در صورتی که طرح مذکور به صورت صحیح و کامل اجرایی شود، این تاثیرگذاری ملموس خواهد بود والا نمی‌توانیم انتظار تغییر قیمت و کاهش نرخ مسکن را داشته باشیم.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..