عضو انجمن اقتصاددانان ایران:

بودجه ۸۰۰ میلیاردی سال آینده هم نسخه درمان بیکاری یزد نیست

عضو انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است که شیوه تخصیص ۸۰۰ میلیارد تومان منابع برای برنامه‌های اشتغال در استان یزد در لایحه بودجه سال ۹۹ به معنای ادامه فرصت سوزی‌ها در این استان است.

به گزارش یزدی نیوز«عباس علوی راد»  با بیان این که منابع تجهیز شده برای برنامه‌های تولید و اشتغال استان یزد در سال ۱۳۹۹ بر طبق تبصره ۱۸ لایحه بودجه، بالغ‌ بر ۸۰۰  میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، از استاندار یزد خواست تا برای ایجاد اشتغال بر اساس ساختار اقتصادی، قواعد تولید در شرایط تحریم، واقعیت‌های بازار کار و مزیت‌های بومی واقعی در این استان، تخصیص منابع تجهیز شده را مورد بازنگری جدی قرار دهد چرا که ادامه این مسیر، به مفهوم فرصت‌سوزی خواهد بود.

 
وی در این رابطه تصریح کرد: منابع تجهیز شده برای برنامه‌های اشتغال از سه محل شامل سهم تسهیلات از بانک‌های داخلی به میزان ۴۵.۷ درصد، تسهیلات ریالی از صندوق توسعه ملی به میزان ۳۶.۱ درصد و سهم از منابع بودجه عمومی به میزان ۱۸.۲ درصد تأمین می‌شود و دولت پیش‌بینی‌ کرده که با تخصیص منابع مورد اشاره، در سال ۱۳۹۹ در سطح استان یزد برای حدود ۲۷ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
 
این دانشیار اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت درصدد است فرصت‌های شغلی مذکور را در شش پیشران اقتصادی استان شامل بازآفرینی شهری، صنعت و معدن، گردشگری، کشاورزی، اقتصاد دانش‌بنیان، سیاست‌های فعال بازار کار و برخی برنامه‌های جدید اعلام نشده، ایجاد کند.
وی یادآور شد: این در حالی است که دولت در برنامه تولید و اشتغال موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ نیز مقرر کرده بود که در سال جاری برای بالغ‌ بر ۲۶ هزار نفر در بخش‌های اقتصادی پیشران استان شغل ایجاد شود و اکنون شایسته است که تیم اقتصادی دولت در استان اعلام کند با گذشت حدود ۹ ماه از سال ۹۸، از این ۲۶ هزار فرصت شغلی وعده داده شده چه میزان محقق شده است؟
 
علوی راد اضافه کرد: اطلاعات ناقص سازمان برنامه‌ و بودجه کشور تا پایان آبان ۹۸ نشان می‌دهد به غیر از بخش کشاورزی هیچ‌ کدام از پیشران‌ها در ایجاد اشتغال هدف‌گذاری شده برای استان، توفیقی نداشته‌اند و با توجه به رسیدن نرخ بیکاری استان در پایان تابستان ۹۸ به نرخ بی‌سابقه ۱۵.۱ درصد و شکست عملی برنامه‌های اشتغال‌زایی در دست اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸، مشخص نیست تیم اقتصادی دولت در استان چه تمهیدات و راهکارهایی را برای برون‌رفت از مشکلات به کار برده است.
 
عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پایان نیز تأکید کرد: بیکاری در استان یزد به یک پدیده چند سطحی و بسیار پیچیده تبدیل شده است و نمی‌توان با برنامه‌ریزی متمرکز در سازمان برنامه‌ و بودجه کشور مشابه سایر استان‌ها، برای آن نسخه درمان پیچید.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..