مدیر میراث فرهنگی یزد:

ممانعت از تخریب بافت تاریخی میبد نیازمند مشارکت جمعی است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: حفاظت از بافت تاریخی ارزشمند میبد نیازمند مشارکت جمعی است.

به گزارش یزدی نیوز«سید مصطفی فاطمی»در در اولین جلسه کمیسیون پیشگیری از وقوع جرم در حوزه میراث فرهنگی گفت: با توجه به پراکندگی بافت تاریخی میبد، حفاظت از آن دشوار است که برای تحقق این امر نیازمند مشارکت جمعی از طرف ارگان ها و نهاد های مختلف در این شهرستان هستیم.

 
وی  با بیان اینکه قدیمی‌ترین سایت باستان‌شناسی جنوب کشور در شهرستان میبد قرار دارد افزود: با توجه به بافت تاریخی هفتصد هکتاری شهرستان میبد و اولین شهری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید حفظ و حراست از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
فاطمی پیشگیری از وقوع جرم در حوزه میراث فرهنگی را هدف از تشکیل این جلسه عنوان و اظهار کرد: به دلیل کمبود نیروی انسانی در حوزه یگان حفاظت میراث فرهنگی نیازمند همکاری سایر ارگان‌ها هستیم.
 
 به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد، «علی باقرپور» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میبد نیز در این جلسه گفت: افزایش فرهنگ و آگاهی جامعه محلی برای نگهداری از بافت تاریخی بهترین راه برای جلوگیری و یا کاهش جرائم در این بافت ارزشمند است.
 
وی با اشاره به این که جایگاه میراث فرهنگی باید برای همگان تعریف شود، افزود: همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی در این شهرستان، حراست از بافت تاریخی و گسترده میبد را دشوار کرده است.
 
«علیرضا حسین‌بیگی» رییس دادگستری شهرستان میبد نیز در این جلسه، گفت: اسکان اتباع خارجی در بافت تاریخی می‌تواند یک تهدید باشد و ما باید با همکاری همه جانبه برای رفع این معضل برنامه ریزی کنیم.
 
وی افزود: میراث فرهنگی نیز باید خلاهای قانونی را شناسایی و اعلام کند تا نسبت به رفع این خلاها اقدام کنیم.
 
ایجاد کارگروه تخصصی میراث فرهنگی متشکل از مسئولان شهری و قضایی به منظور بررسی و رفع مسائل و مشکلات موجود،در رابطه با بناها و بافت‌های تاریخی از مصوبات این جلسه بود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..