اجراهای فرامرزی یک گروه سرود روستایی در مهریز یزد

گروه سرود «ره‌پویان حرم» یک گروه برخواسته از دل یک روستا در شهرستان مهریز است که این روزها به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی علاوه بر داخل کشور، پا را فراتر از مرزهای ایران اسلامی گذاشته و تاکنون چندین اجرا نیز در کشورهای خارجی داشته است.

به گزارش یزدی نیوز«مهدی زارع» مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) که مسئولیت این گروه سرود را نیز برعهده دارد، به فعالیت‌های شاخص گروه سرود ره‌پویان حرم در عرصه ملی و بین المللی اشاره و اظهار می‌کند: شاید مهمترین وجه تمایز گروه سرود رهپویان حرم با سایر گروه‌ها در این باشد که برخواسته از دل یک روستا است.

 
وی در این باره تصریح می‌کند: کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) از چند سال پیش فعالیت‌های فرهنگی خود را با تشکیل کلاس‌های سرود و موسیقی در روستای عصمت آباد شهرستان مهریز یزد آغاز کرد و هدف از این کلاس‌ها که با عنوان «رهپویان حرم» برگزار می‌شد نیز جذب و آموزش نوجوانان و جوانان برای تولید آثار فاخر و ارزشی در زمینه بزرگداشت مقام شهدای دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم بود.
 
زارع با اشاره به شکل‌گیری گروه سرود ره‌پویان حرم از دو سال پیش، می‌گوید: تکیه بر اصل اعتماد به جوانان و استفاده از استعدادهای نهفته آنها با توان مالی هرچند اندک موجب شد تا این گروه سرود مسیر پیشرفت و ترقی را به خوبی و با سرعت طی کند و بتواند در همین مدت اندک از یک گروه سرود شهرستانی به یک گروه سرود کشوری تبدیل شود.
 
به گفته وی، این گروه سرود با حمایت کانون امام حسن مجتبی(ع) تاکنون ۴۳ اثر گروهی، ۱۰ اثر تک‌خوانی و خوانندگی و پنج نماهنگ را تولید کرده که بسیاری از آنها به دفعات از شبکه‌های سراسری صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران پخش شده و با استقبالی بی‌نظیر همراه بوده است.
 
وی همچنین از چندین اجرای این گروه سرود در خارج کشور خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: این گروه به دعوت مسئولان و مردم در مراسم‌های مختلف نظیر یادمان شهدا، برنامه‌های صدا و سیما، مناسبت های ملی و مذهبی به اجرای برنامه پرداخته و در سطح استانی و ملی مورد تقدیر قرار گرفته است.
 
زارع نماهنگ‌های «فصل دفاع»، «اربعین» و «شوق پر زدن» را از جمله نماهنگ‌های تولیدی و مورد استقبال عمومی این گروه ذکر می‌کند و می‌گوید: این گوره با استقرار فعالیت‌های خود در مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) روستای عصمت آباد، سعی کرده تا از ظرفیت‌های مسجد به عنوان یک پایگاه فرهنگی بهترین استفاده را ببرد.
 
وی خاطرنشان می‌کند: این گروه سرود با تربیت ۱۰ مربی از بین اعضای خود، اقدام به راه‌اندازی گروه‌های سرود دیگری در محلات و روستاهای مختلف شهرستان کرده و در این رابطه با هدف تبیین و ترویج مبانی دین، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت در قالب هنر موسیقی و سرود، کلاس‌های آموزش موسیقی و دستگاه‌های آواز ایرانی را برای افراد مستعد و مشتاق برگزار می‌کند.
 
زارع با اشاره به عضویت بیش از ۱۱۰ هنرآموز از سراسر شهرستان در این کانون روستایی، اعلام می‌کند: کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) روستای عصمت‌آباد مهریز به عنوان یک مجموعه فرهنگی نه تنها در بحث موسیقی بلکه در زمینه‌های مختلفی نظیر برگزاری اردوهای زیارتی، مسابقات کتابخوانی، تشویق اعضا به شرکت فعالیت‌های جمعی ورزشی، آشنایی با سیره شهدا از طریق بازدید از خانواده شهدا و مطالعه زندگی‌نامه شهدا، همچنین برگزاری جلسات هفتگی و مذهبی فعالیت می‌کند.
 
وی برگزاری اردوهایی عتبات عالیات و مشهد مقدس برای اعضا و خانواده‌هایشان والدین آنها را از برنامه‌های اردویی این گروه برمی‌شمارد و با اشاره به حضور ۹ حافظ قران کریم در بین اعضای این کانون، اضافه می‌کند: این گروه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز فعالیت‌های شاخصی تاکنون انجام داده است که می‌توان به برگزاری نشست‌های کتابخوانی با موضوع آشنایی با سیره شهدا و نظایر آنها اشاره کرد.
 
مدیر کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) در پایان نیز یاداور می‌شود: در حال حاضر ۱۲ مداح هم در بین اعضای کانون آموزش دیده‌اند که به مناسبت‌های مختلف در هیئات سطح شهرستان مداحی می‌کنند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..