یک قلعه تاریخی زمین ورزشی و سن روباز می‌شود!

یک تیر و دو نشان حکایت حال قلعه ابرندآباد شاهدیه با قدمتی متعلق به دوران ساسانی است که اکنون دو کاربری سن روباز و زمین ورزشی برای آن تعریف شده است.

به گزارش یزدی نیوزقلعه ابرند آباد شاهدیه یکی از قلاع تاریخی و بناهای شاخص یزد به شمار می‌رود که علاوه بر اهمیت تاریخی، ظرفیت‌های قابل توجهی دارد. درون این قلعه تاریخی که تقریباً در گذر زمان تخریب و چیزی از آن به جا نمانده، محوطه‌ای خالی و منحصر به دیوارهای قلعه، فضایی را درون قلعه ایجاد کرده که گویا کودکان محله هر از چند گاهی در آن به فوتبال و بازی‌های بومی محلی مشغول می‌شوند.

 
این جاذبه تاریخی در حال حاضر تنها یک راهرو نسبتاً سالم تا بالای قلعه دارد و از وضع درون خوبی بهره‌مند نیست اما ظاهر قلعه که رو به خیابان است، پس از مرمت و رسیدگی‌های شهرداری شاهدیه، وضعیت مناسبی دارد و از منظر هر بیننده‌ای این بنا همچون گذشته خود قد برافراشته و در مجاورت شهرداری شاهدیه خودنمایی می‌کند.
 
«علی اصغر صمدیانی یزد» معاون میراث فرهنگی استان یزد در مورد این قلعه تاریخی متعلق به ساسانیان که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این قلعه تاریخی از حیث قدمت، ارزش و اهمیت زیادی دارد و یکی از بناهای شاخص این شهر به شمار می‌رود.
 
وی از همت شهرداری شاهدیه نسبت به اجرای طرحی برای قلعه البته تحت نظارت  ضوابط میراث فرهنگی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: شهرداری شاهدیه برای فضای درونی و بیرونی قلعه ابرندآباد برنامه‌هایی دارد که حال گردشگری این شهر تاریخی و پر گردشگر را خوب‌تر خواهد کرد.
 
معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به مرمت این بنای تاریخی از سوی شهرداری شاهدیه، حال و روز کنونی این بنای تاریخی را مساعد ارزیابی می‌کند.
 
«سید علی میرنژاد» شهردار شاهدیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای قلعه تاریخی ابرندآباد تصریح می‌کند: این قلعه دارای دو طرح ویژه فضای بیرونی و فضای درونی است که هر دو طرح برای حفظ و احیای این بنای تاریخی اجرا می‌شود.
 
وی در رابطه با فضای بیرونی این قلعه، تصریح می‌کند: اطراف قلعه به مساحت پنج هکتار تحت نظارت مشاور ذی‌صلاح در حال تبدیل به یک سن روباز برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف به ویژه برای گردشگران این شهر است.
 
شهردار شاهدیه از تبدیل فضای داخلی قلعه به محوطه‌ای ورزشی طبق ضوابط میراث فرهنگی در راستای توسعه صنعت گردشگری در این شهر تاریخی خبر می‌دهد.
 
اجرای این طرح برای قلعه‌ تاریخی شاهدیه می‌تواند الگویی برای سایر بناهای تاریخی باشد و با استفاده حداکثری از ظرفیت این ابنیه در راستای توسعه گردشگری نیز به حفظ بناهای تاریخی کمک شود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..