«مرده‌ها نمی‌میرند» در یزد نقد و بررسی شد

فیلم «مرده‌ها نمی‌میرند» ساخته جیم جارموش با حضور اهالی سینما در حوزه هنری یزد اکران و تحلیل شد.

به گزارش یزدی نیوز فیلم سینمایی «مرده‌ها نمی‌میرند» به نویسندگی و کارگردانی جیم جارموش، محصول سال ۲۰۱۹ با حضور سیدمهدی مرعشی نویسنده و کارگردان و جمعی از هنرمندان و اهالی سینما در حوزه هنری یزد به نمایش درآمد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

 
مرعشی در این نشست که یکصد و هفتمین نشست باشگاه فیلم حوزه هنری یزد بود با اشاره به ویژگی‌های این اثر گفت: جارموش یک کارگردان شناخته شده و مستقل سینمای آمریکا است و با سایر کارگردان‌های هالیوود فرق دارد.
 
وی با بیان این که فیلم‌نامه «مرده‌ها نمی‌میرند» خصوصیت‌های متون پُست مدرن را دارد، افزود: استفاده از داستان‌های عامه پسند و قصه‌های مردمی، نگاه هجوآمیز به قهرمانان و شخصیت‌های قصه‌های عامه پسند و استفاده از متون دیگر آثار در متن فیلم از جمله ویژگی‌های این گونه آثار است.
 
این کارگردان یزدی در ادامه با اشاره به وجود گفتمان‌هایی بین این فیلمنامه و متون پیش از آن اظهار کرد: در این اثر همچنین اشاره‌های سینمایی به فیلم‌های پیش از آن شده است.
 
مرعشی بیان کرد: در این اثر با نگاه هجوآمیز به داستان‌ها و قهرمان‌پردازی‌های پیش از آن، به وقایع سیاسی و اجتماعی روز جامعه، اشاره و استناد می‌شود.
 
وی با بیان این که «مرده‌ها نمی‌میرند» فیلمی در ژانر کمدی، طنز و تخیلی است، گفت: در این گونه فیلم‌ها در مورد خود فیلم صحبت می‌شود و با خودشان هم شوخی می‌کنند که از خصوصیات متون پُست مدرن است و در خیلی از جاها به مخاطب اعلام می‌کنند که شما با یک فیلم طرف هستید و این شوخی، فاصله‌گذاری از سینمای صرف سرگرم کننده را نشان می‌دهد.
 
این نویسنده افزود: در این فیلم کارگردان از زامبی‌ها یا مردگان متحرک و انسان‌های غیرواقعی که از گور بلند شده‌ و اسیر و مرده‌ی همان وسایل و علائق شخصی خود هستند استفاده کرده و با بهره‌گیری از این نوع استعاره‌ها، نشانه‌ها و چاشنی طنز در متن به مسائل سیاسی و اجتماعی روز جامعه آمریکا می‌پردازد.
 
وی بیان کرد: ما می‌توانیم این فیلم را یک اثر هنری یا یک شعر پست مدرن برای سینما بدانیم چرا که اشارات زیادی به سایر فیلم‌ها دارد.
 
این هنرمند گفت: اگر مخاطب به ادبیات پست مدرن علاقه‌مند باشد با ارجاع‌های فیلم، معانی زیر متن را بهتر می‌فهمد، ارتباط برقرار می‌کند و لذت بیشتری می‌برد.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..