مهمترین روش پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا چیست؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی، تب‌دار و گرمسیری با بیان این که آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که با علائم تب، سردرد، گلودرد و دردهای عضلانی بخصوص عضلات کمری و ساق پا مشخص می‌شود، گفت: شستشوی مداوم دست‌ها، مهمترین راه پیشگیری از آنفلوانزاست.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «زهره آخوندی میبدی» با بیان این‌ که آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی است که با علائم تب، سردرد، گلودرد و دردهای عضلانی بخصوص عضلات کمری و ساق پا مشخص می‌شود، اظهار کرد: در بعضی افراد حالت تهوع و اسهال هم مشاهده می‌شود.

 
وی با اشاره به این‌که  آبریزش چشم و بینی، عطسه و سرفه در آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی کمتر دیده می‌شود،‌افزود: علائم این بیماری سه تا پنج روز و گاهی تا هفت روز در بدن بیماران باقی می‌ماند.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی، تب دار و گرمسیری در ادامه پاییز و زمستان را شایع‌ترین فصل بیماری دانست و گفت: بیماری آنفلوانزا براحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، این ویروس در کل دنیا در حال گردش است و هر فردی در هر سنی را گرفتار می‌کند.
 
آخوندی میبدی تصریح کرد:‌ این بیماری یک مشکل بهداشتی خطیر و مسبب طغیان‌های بزرگی در جهان بوده و صدمات بالای اقتصادی، اجتماعی و مرگ و میر در جوامع انسانی حاصل این طغیان‌ها است.
 
این فلوشیپ پیشگیری و کنترل عفونت‌های بیمارستانی با بیان این‌که بیماری آنفلوانزا می‌تواند باعث درگیری شدید تنفسی شود، بیان کرد: بیماری شدید آن در افرادی مثل خانم‌های باردار که سطح ایمنی پایین تری دارند بیشتر دیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: بیماران دیابتی، بیمار قلبی، بیماری ریوی، کودکان و افراد بالای ۶۰ سال، افراد HIV مثبت، کسانی که داروهای مهارکننده ایمنی مصرف می‌کنند یا تحت شیمی درمانی هستند از دیگر کسانی محسوب می‌شوند که ابتلا به آنفلوانزا در آنها بیشتر مشاهد می‌شود.
 
این پزشک متخصص با بیان این که مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا و انتشار آن در جامعه رعایت بهداشت دست  و اصول بهداشت تنفسی و آداب عطسه و سرفه کردن است، گفت:‌ شستشوی دست با آب و صابون یا محلول های حاوی الکل مخصوص، پس از تماس با فردی که علائم آنفلوانزا یا سرماخوردگی دارد مهمترین راه پیشگیری از انتقال بیماری است.
 
آخوندی با بیان این که شستن دست و صورت قبل از غذا خوردن، قبل از تماس دست نشسته با مخاطات بینی، چشم و دهان، از دیگر ضرورت های پیشگیرانه در خصوص بیماری آنفلوانزا است، خاطرنشان کرد:‌  افراد بیمار باید تا بهبود و کنترل علائم در منزل استراحت کرده و تا حد ممکن از ورود به اجتماعات اجتناب کنند.
 
وی اظهار کرد: بیماران نیز باید در هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی دهان و بینی خود را بپوشانند و دستمال آلوده را در محیط باز رها نکنند، دستمال آلوده را در سطل درب دار بیاندازند یا درکیسه فریزر قرار دهند و کیسه را گره بزنند و بعد آنرا در سطل بیاندازند.
 
از رها کردن اخلاط در فضای آزاد اکیدا پرهیز کنید
 
این فلوشیپ پیشگیری و کنترل عفونت‌های بیمارستانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که درمان آنفلوانزا شامل کنترل تب، استراحت درمنزل و تغذیه مناسب خصوصا مایعات گرم است، گفت: علائم این بیماری طی سه تا چهار روز و حداکثر هفت روز کاهش می‌یابد، ولی سرفه و خستگی می‌تواند تا مدتها ادامه یابد.
 
وی با بیان این که در مواردی که بیمار تنگی نفس شدید با خستگی شدی ندارد، جهت کاهش آلودگی در اورژانس ها، ویزیت در مراکز سرپایی باید انجام شود،گفت:‌ شروع مجدد تب پس از بهبودی اولیه علایم، افزایش شدت سرفه همراه با تنگی نفس، درد گوش و سردردی که مجددا ایجاد شود می‌تواند از نشانه‌های ایجاد عوارض آنفلوانزا در افراد باشد.
 
وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که تمام افراد باید به رعایت اصول بهداشتی توجه کنند، خاطرنشان کرد:‌ افراد جامعه باید به یکدیگر آموزش دهند و بدانیم که تنها راه جلوگیری از انتشار این بیماری و جلوگیری از آسیب های جبران ناپذیر در افراد آسیب پذیر، شستشوی دست و رعایت اصول بهداشتی است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..