عضو هیات علمی شهرسازی دانشگاه یزد مطرح کرد:

ضرورت ارتقای دانش تئوری و فنی در رشته‌های درسی مربوط به مسائل شهری

عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد با اشاره بر ضرورت ارتقای دانش تئوری و فنی در رشته‌های درسی مربوط به مسائل شهری مانند معماری و شهرسازی، اختصاص دروسی به موضوع معلولان و سالمندان به فراخور رشته‌های دانشگاهی را حائز اهمیت خواند.

به گزارش یزدی نیوز«محسن رفیعیان» به ضرورت ارتقای دانش تئوری و فنی در رشته‌های درسی مربوط به مسائل شهری مانند معماری و شهرسازی اشاره و اظهار کرد: یکی از نکات حائز اهمیت وجود مباحث فنی، حقوقی، آیین‌نامه‌ای و فرهنگی در رابطه با معلولان است که محدود به حوزه شهرسازی نیست لذا به نظر می‌رسد که اگر به فراخور موضوع دروسی نه تنها در رابطه با معلولان بلکه اقشار دیگری مانند سالمندان داشته باشیم، می‌توانیم نیازهای این اقشار را پوشش داده و تمام این دروس را به صورت گفتمان عام دربیاوریم.

 
وی با اشاره به این که استانداردسازی فضاهای شهری برای معلولان به ویژه در بافت تاریخی در گذشته متناسب با کارکرد و حضور این قشر در جامعه بوده است، اظهار کرد: از آنجایی که در گذشته حضور معلولان در جامعه به شکل امروزی نبوده، در حال حاضر شاهد نامتناسب بودن شهر برای حضور آن‌ها هستیم.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت مناسب‌سازی حداقل استخوان‌بندی بافت تاریخی یزد برای معلولان، تصریح کرد: با توجه به اهمیت صنعت گردشگری، در حال حاضر بافت تاریخی جوابگوی نیازهای معلولان نیست لذا باید در قالب طرحی فازبندی شده و مطابق با برنامه‌ریزی، درصد قابل توجهی از بافت تاریخی مناسب‌سازی شود.
 
وی در این رابطه افزود: البته انتظار از مناسب‌سازی انتظاری ۱۰۰ درصدی نیست چرا که برخی از بخش‌های این بافت و اماکن تاریخی آن در این زمینه نمی‌تواند تاثیری داشته باشد.
 
این عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد در پایان نیز راجع به برگزاری جشنواره گردشگری معلولان به میزبانی یزد اظهار کرد: برگزاری این جشنواره ملی در شهر دوستدار معلول می‌تواند ابزار ارزشمندی در پررنگ کردن مشکلات شهری معلولان و لزوم توجه به آن‌ها داشته باشد.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..