برگزاری مانور زلزله در مدارس ابرکوه

مانور زلزله امسال مدارس ابرکوه در حالی متفاوت از سال‎های گذشته با هدف فرهنگ‌سازی و آموزش برگزار شد که به جای دستگاه‌های اجرایی، دانش آموزان و مدیران آموزشگاه‌ها، مدیریت اجرایی آن را بر عهده داشتند.

به گزارش یزدی نیوز«مسلم غلامزاده مهرآبادی» دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری ابرکوه اظهار کرد: مانور سراسری زلزله در ۱۰ مدرسه شهرستان ابرکوه (بخش بهمن و مرکزی) و به صورت نمادین در آموزشگاه پسرانه نمونه ابن‌سینا برگزار شد.

 
وی افزود: تفاوت این مانور با سایر مانورها در این بود که دستگاه‌های اجرایی، امدادی، آتش‌نشانی، اورژانس و هلال‌احمر در حین مانور هیچ نقشی نداشتند و تمامی اقدامات را پیش از رسیدن این دستگاه‌ها دانش‌آموزان با آموزش‌هایی که از پیش دیده بودند، انجام دادند.
 
غلامزاده خاطرنشان کرد: در حالی‌ که مدیر مدرسه، فرماندهی میدان را بر عهده داشت، دانش‌آموزان نیز به تیم‌های مختلف تقسیم شدند و اقدامات لازم در بحث اطفاء حریق، جستجوی مفقودین، نصب چادر، کمک‌های اولیه و سایر اقدامات را تا رسیدن دستگاه‌های امدادی و آتش‌نشانی انجام دادند.
 
وی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی این مانور تبدیل کردن مدارس به پایگاه امدادی ایمن محلات در موقع حادثه است که طی انجام مانور نقاط ضعف و کمبودهای مدارس از لحاظ سازه‌ای و ایمنی، شناسایی و بررسی شده و دانش آموزان یاد می‌گیرند که چگونه جان خود را حفظ کرده و همچنین به سایر دانش آموزان و اهالی محل کمک کنند.
 
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری اضافه کرد: در همین راستا شورای ایمنی مدارس شامل مدیر مدرسه، رئیس انجمن اولیا و مربیان، معتمد محله و نماینده دستگاه‌های امدادی در مدارس تشکیل شده و در طول سال نواقص سازه‌ای و امکانات مورد نیاز مدرسه را شناسایی و در جهت رفع و تأمین نیازها اقدام می‌کنند.
 
وی شناسایی سالمندان محل و خانه‌هایی که امکان تخریب آن در موقع حادثه وجود دارد و همچنین تهیه کروکی مدرسه را از دیگر اقدامات شورای ایمنی مدرسه دانست و گفت: مجموعه مدیریت بحران فرمانداری پشتیبانی اجرایی شورای نامبرده را بر عهده داشته و تلاش می‌کند مصوبات آن از طریق دستگاه‌های مربوطه، اجرایی شود.
 
غلامزاده در پایان با بیان این که «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور» شعار مانور سراسری زلزله امسال بود، گفت:  در مراحل اجرا، ارزیاب‌هایی از مدیریت بحران حضور داشتند و عملکرد هر مدرسه را بررسی کردند و خوشبختانه مانور امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار دقیق‌تر و منسجم‌تر اجرا و عملکرد نهایی آن مثبت ارزیابی شد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..