راهکاری ارزان جهت مناسب‌سازی ابنیه تاریخی برای معلولان

یک پژوهشگر کشوری برخلاف بسیاری از کارشناسان که امکان فراهم کردن «گردشگری در دسترس» و «مناسب بناهای تاریخی برای معلولان» را اقدامی هزینه‌بر و دشوار می‌داند، آن را کم‌هزینه و برایش راهکارهای مناسبی پیشنهاد می‌کند.

به گزارش یزدی نیوزمناسب‌سازی بناهای خاص تاریخی یکی از دغدغه‌هایی است که در حوزه گردشگری باید به آن توجه شود و با توجه به اهتمام ویژه مسئولان شهر جهانی یزد برای گام برداشت در جهت تبدیل شدن به «شهر دوستدار معلول» و حتی در افق بلندتر «شهر گردشگری در دسترس»، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 
البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حرکت در این راستا با توجه به لزوم انجام عملیات‌های مناسب‌سازی هرچند ضرورت دارد ولی هزینه‌بر نیز خواهد بود و این مسئله در مورد بناهای تاریخی شهر جهانی یزد و حتی بناهایی مانند نارین قلعه در شهر میبد یا قلعه سریزد در مهریز که از ظرفیت‌های بالایی در صنعت گردشگری برخوردار هستند، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد.
 
با این حال، «ساشا ریاحی مقدم» پژوهشگر کشوری میراث فرهنگی معتقد است که سازه‌های موقت، راهکار اصلی مناسب‌سازی ابنیه تاریخی و خاصی مانند نارین قلعه میبد است و با استفاده از چوب و تخته‌های چوبی می‌توان با هزینه‌ای اندک، شرایط را برای دسترسی معلولان به این بناهای تاریخی فراهم کرد.
 
وی با اشاره به این که سازه‌های مذکور به نمای بناهای تاریخی نیز لطمه‌ای وارد نخواهد کرد، می‌گوید: البته تمام سازه‌ها و بناهای تاریخی قابلیت مناسب‌سازی یا حتی ظرفیت و تحمل ایجاد سازه‌های موقت را ندارند که در چنین مواردی باید امکان مناسب‎سازی متناسب با ساختار کالبدی بنا فراهم شود.
 
البته «علی اصغر صمدیانی یزد» معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان یزد نظر دیری دارد و معتقد است که برخی از ابنیه تاریخی و ارزشمند مانند نارین قلعه میبد و قلعه سریزد با امکانات فعلی قابل مناسب‌سازی نیستند و این موضوع نیز تنها مختص یزد و ایران نیست بلکه در برخی دیگر از کشورهای دنیا نیز گاهاً امکان مناسب‌سازی همه‌ی ابنیه تاریخی به علت شرایط کالبدی آنها وجود ندارد.
 
وی در ادامه ضرورت دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی هتل‌ها و مراکز جدید اقامتی و سایر بخش‌های حوزه گردشگری در شهرستان‌ها را یاداور می‌شود و عنوان می‌کند: همانند طرح‌های جدید در مرکز استان، شهرستان‌های تابعه نیز باید به سمت شهرهای دوستدار معلول حرکت کنند و سازه‌هایی که قبلاً ایجاد شده‌اند نیز در صورت امکان و به مرور برای تمام اقشار جامعه مانند معلولان دسترس‌پذیر شوند.
 
صمدیانی در پایان با تاکید بر لزوم انجام مطالعات بیشتر اداره کل میراث فرهنگی استان در مورد حوزه مناسب‌سازی بناها و سازه‌های تاریخی و گردشگری، خاطرنشان می‌کند: «گردشگری در دسترس» یکی از دغدغه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان یزد به شمار می‌رود که در این راستا نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..