رییس مرکز اورژانس اجتماعی یزد:

آسیب‌های روانی در معلولان بیشتر از گروه‌های غیرمعلول است

رییس مرکز اورژانس اجتماعی استان یزد با اشاره به این که آسیب‌های روانی در معلولان بیشتر از گروه‌های غیرمعلول است، ضرورت آموزش خانواده‌ها برای پیشگیری از بروز این آسیب‌ها با توجه به این که بسیاری از آنها شناختی از اصول اولیه ارتباط با معلولان را نیز ندارند، یادآور شد.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «عباس متولی‌پور» با اشاره به این که آزارها و آسیب‌های اجتماعی در حوزه معلولان درصد چشمگیری نیست، اظهار کرد: با این وجود، معلولان یکی از گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی محسوب می‌شوند چرا که آسیب‌های روانی در این گروه از آسیب‌های جنسی و سایر آسیب‌ها در مقایسه با گروه‌های غیرمعلول بیشتر است.

 
وی خانواده‌ها را محور اصلی آسیب‌های روانی این گروه عنوان کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها از اصول اولیه ارتباط با معلولان در زمینه‌های متعدد جسمی، روانی و حتی جنسی آگاهی ندارند لذا یکی از فاکتورهای مهم جلوگیری از آسیب‌های این قشر، آموزش خانواده‌هاست.
 
این مسئول با اشاره به نقش آموزش و پرورش در ارتقای آگاهی جامعه از شرایط معلولان، تصریح کرد: دانش‌آموزان در هیچ یک از مقاطع تحصیلی خود واحدی مربوط به معلولیت ندارند و نه تنها در رابطه با هیچ یک از وسایل مربوط به معلولان مانند ویلچر شناختی ندارند بلکه تعامل و ارتباط با این قشر را نیز نمی‌آموزند.
 
وی نسل آموزش ندیده مدارس امروز را مسئول و مدیر ۲۵ سال آینده کشور خواند و گفت: دانش‌آموزان امروز افرادی هستند که شاید در آینده با فرزندان معلول، همکاران و کارمندان معلول سر و کار داشته باشند و حتی ممکن است بنا به حادثه‌ای، خود درگیر این مسئله شوند لذا آموزش به این قشر به منظور ارتقای آگاهی و فرهنگ و کاهش آسیب‌های اجتماعی معلولان ضروری است.
 
متولی‌پور نقطه آغاز فرهنگ‌سازی در زمینه معلولان را از جانب بهزیستی عنوان کرد و گفت: بهزیستی به عنوان اولین متولی مهد کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها باید آموزش در این زمینه را برای کودکان عادی آغاز کنند.
 
وی آموزش در این زمینه را شامل دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت خواند و گفت: آموزش کوتاه مدت باید در قالب آموزش خانواده و جامعه و آموزش بلند مدت از ناحیه بهزیستی، وزرات علوم و آموزش و پرورش انجام شود.
 
این مسئول به ظرفیت قابل توجه جشنواره گردشگری معلولان در یزد اشاره و خاطرنشان کرد: این جشنواره و جشنواره‌های مشابه آن می‌تواند به ابعاد مختلف مشکلات معلولان در جامعه ورود کند اما جشنواره نباید صرفاً محدود به بازه اجرای آن شود بلکه باید منتج به طرح‌هایی برای ارائه به دستگاه‌های اجرایی استان شود.
 
رییس مرکز اورژانس اجتماعی استان یزد در پایان به ضرورت تخصصی بودن جشنواره‌های مختلف معلولان اشاره و تصریح کرد: بهترین و موثرترین گزینه تخصصی بودن جشنواره‌های معلولان مانند بررسی موضوعاتی همچون مناسب سازی یا تحریک و استقلال معلولان در جامعه باشد تا هزینه‌های جشنواره به بهترین حالت ممکن صرف شود.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..