نماینده ولی‌فقیه در استان یزد:

مصرف زکات در راستای برطرف کردن محرومیت از جامعه باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد با تاکید بر اهمیت ارائه آموزش‌های لازم در ارتباط با مسائل زکات در بین کشاورزان گفت: مصرف زکات در راستای برطرف کردن محرومیت از جامعه باشد.

به گزارش یزدی نیوزآیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در نشست شورای زکات استان یزد با تاکید بر اینکه در ارتباط با مقوله زکات واجب باید بیشتر کار شود اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائلی که در ارتباط با بحث زکات در جامعه وجود دارد، ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان و افرادی است که زکات بر آنها واجب است.

 
وی با تاکید بر اینکه اکتفا کردن صرف به اعلام برخی مسائل در صدا و سیما کافی نیست تصریح کرد: زکات دارای حدود و مسائلی است که حتما باید این مسائل به افراد واجد شرایط توضیح داده شود و آنها نسبت به این موارد آگاهی پیدا کنند.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان یزد به چاپ کتاب‌های کم حجم و مناسب در ارتباط با مسائل زکات در کشور اشاره کرد و گفت: این کتاب‌ها باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد و از طریق روحانیون و مبلغان دینی برای آنها بیان شود تا همه نسبت به آن آگاهی داشته باشند.
 
ناصری یزدی خواستار توجه بیشتر به بحث آموزش در حوزه زکات واجب شد و گفت: باید در سازمان‌هایی از جمله غله، تعاون روستایی و دیگر نهادهایی که مرتبط با جامعه هستند، افرادی حضور داشته باشند و هنگام مراجعه کشاورزان، توضیحاتی در این زمینه به آنها ارائه کنند.
 
امام جمعه یزد افزود: موضوع بسیار مهم در ارتباط با تبلیغات، آموزش‌ها و اطلاعاتی که به کشاورزان در ارتباط با زکات داده می‌شود، توجه به زمانی است که اقدام به تبلیغ می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: اینکه ما شش ماه قبل از برداشت محصول مطالبی به کشاورزان بیان کنیم و دیگر توجهی به این موضوع نداشته باشیم تاثیر چندانی نمی‌گذارد و آموزش‌های ما باید در زمان برداشت محصول باشد که کشاورزان به حدود و مسائل شرعی خود آگاهی داشته باشند.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان یزد به بحث زکات مستحبی اشاره کرد و گفت: دامنه زکات مستحبی در جامعه گسترده است و باید بیش از پیش در این حوزه تلاش صورت گیرد.
 
ناصری یزدی ادامه داد: اگر به مردم پیشنهاد و راهکار انجام زکات مستحبی ارائه شود و بیان کنیم که به عنوان مثال کشاورز می‌تواند محصول دو درخت خود را به عنوان زکات مستحبی در نظر بگیرد تا به محرومان پرداخت شود، قطعا استقبال بالایی صورت می‌گیرد.
 
رئیس شورای زکات استان یزد ارتباط با مصرف زکات  تاکید کرد: در ارتباط با این مسئله بارها تاکید صورت گرفته که اصل مصرف زکات مربوط به فقرا و خانواده‌های فقیر است و باید سعی کنیم در کارهای عمرانی تنها در مواقع ضرورت که جزو فی سبیل‌الله به حساب می‌آید از موارد زکات استفاده کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: زکات فطره هم به همین صورت است و اصرار بر این است که این زکات به فقرا داده و بخشی از مشکلات آنها به این وسیله برطرف شود؛ پس این مصرف نسبت به کارهای عمرانی از اولویت بسیار بیشتری برخودار است.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان یزد افزود: موضوع دیگر در ارتباط با محل مصرف زکات است که باید اولویت در همان نقاطی باشد که زکات در آن پرداخت شده است؛ باید زکاتی که در منطقه‌ای پرداخت می‌شود در همان منطقه مصرف و اطلاع‌رسانی گسترده هم نسبت به این رویکرد در نقاط مختلف کشور انجام شود تا مردم بدانند زکاتی که پرداخت می‌کنند صرف محرومیت‌زدایی و فقرزدایی از همان نقطه می‌شود.
 
ناصری یزدی با بیان اینکه در روایت‌های مختلف نسبت به پرداخت زکات فضیلت‌های زیادی نقل شده گفت: در ارتباط با عدم پرداخت زکات هم بلایای زیادی بیان شده و باید همه این موارد به صورت کامل به مردم اطلاع‌رسانی دقیق شود.
 
غلامرضا مشغلچی معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان یزد هم در این نشست به بیان گزارشی از میزان زکات جمع آوری شده در شش ماهه نخست امسال و مصارف آن پرداخت.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..